Kysymyksiä Helsingin metrosta

Aseman ohitus pysähtymättä 35 km/h. Suuremmalla nopeudella junan edellä työntämä ilmamassa aiheuttaa epämiellyttävän olosuhteen asemalle ja siellä oleville henkilöille - ei kivaa! Tunneliprofiili poikkeaa Tukholmasta myös siinä, että Helsingissä porattu kallioon ja Tukholmassa otettu kadut auki ja peitetty. Siellä siis väljempää.
Nykyään aseman ohitus pysähtymättä 50km/h jos tilanne laiturilla sallii. Tunneliasemalle pysähtyvällä junalla kun on useassa paikassa vauhtia 60km/h laiturin päässä pysähtyäkseen sinne 140m päähän.
Helsingin metroa ei ole tehty kallioon poraustekniikalla vaan louhimalla. Tämän taisit kyllä tietääkin ;)
Tukholmassa on cut-and-cover -menetelmän lisäksi myös kallioon louhittuja metro-osuuksia, ja ne ovat merkittävästi ahtaampia ("vain junan mentäviä") kuin Helsingin-Espoon metrotunnelit.
 
Nykyään aseman ohitus pysähtymättä 50km/h jos tilanne laiturilla sallii. Tunneliasemalle pysähtyvällä junalla kun on useassa paikassa vauhtia 60km/h laiturin päässä pysähtyäkseen sinne 140m päähän.
Helsingin metroa ei ole tehty kallioon poraustekniikalla vaan louhimalla. Tämän taisit kyllä tietääkin ;)
Tukholmassa on cut-and-cover -menetelmän lisäksi myös kallioon louhittuja metro-osuuksia, ja ne ovat merkittävästi ahtaampia ("vain junan mentäviä") kuin Helsingin-Espoon metrotunnelit.
Kaikki muuttuu! Puotila - Vuosaaren silta koeajettiin ennen liikenteen aloittamista hieman vapaammalla nopeudella silloisen turvalaitepäällikön kanssa. Todettiin että tässä tunnellissa 80 km/h ei aihettanut niin suurta ilmanpainetta, että se olisi tuntunut häiritsevältä mutta päädyttiin sitten tuohon 70 km/h:ssa.
 
Millä tavalla M300-junan linjakilpiä ohjataan? Kun ei ole sisänäyttöjen kanssa samassa.
Junissa 301-320 on Mobitecin linjakilvet, jotka ovat täysin muusta matkustajainformaatiojärjestelmästä erillään. Niitä siis ohjataan kokonaan erillisellä hallintapaneelilla molemmissa päissä ja vain ajopään linjakilpi on päällä. Tarkoitus oli liittää kilvet osaksi muuta järjestelmää, mutta järjestelmätoimittaja meni konkurssiin ennen kuin siihen asti päästiin.
Optiojunissa 321-325 linjakilvet ovat osa matkustajainformaatiojärjestelmää.
 
Metrossa oli ainakin ennen vanhaan tapana, että vaunuparit ajoittain käännettiin. Perusteluna oli käsittääkseni lähinnä pyörien tasaisempi kuluminen.

Kääntäminen tarkoittaa siis sitä, että jos vaikkapa vaunupari 131-132 kulki tässä järjestyksessä niin, että 131 oli aina lännempänä, niin jossain vaiheessa vaunupari käännettiin siten, että 132 olikin lännempänä. Nämä tehtiin koko kalustolle "kerralla" eli aina joko parittomat tai parilliset olivat lännempänä.

Tehdäänkö tätä kääntämistä edelleen? Miten tiheästi?
 
Metrossa oli ainakin ennen vanhaan tapana, että vaunuparit ajoittain käännettiin. Perusteluna oli käsittääkseni lähinnä pyörien tasaisempi kuluminen.

Kääntäminen tarkoittaa siis sitä, että jos vaikkapa vaunupari 131-132 kulki tässä järjestyksessä niin, että 131 oli aina lännempänä, niin jossain vaiheessa vaunupari käännettiin siten, että 132 olikin lännempänä. Nämä tehtiin koko kalustolle "kerralla" eli aina joko parittomat tai parilliset olivat lännempänä.

Tehdäänkö tätä kääntämistä edelleen? Miten tiheästi?
Kalusto ei ole käännetty ainakaan vuoden 2020 jälkeen.
 
Takaisin
Ylös