Kysymyksiä Helsingin metrosta

Tunti sitten menin M2B:llä Itäkeskukseen
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kuvakin vielä
Teknisesti ei tuo edes ollut M2B, koska lähtö ajettiin Tapiolaan asti, totta ei samalla kalustolla. Vuorossa 36 on nyt ilmeisesti 125+135.
M2B on tietysti luonteva linjatunnus matkustajainformaatiossa, koska pääteasemana oli Itäkeskus, mutta kyseessä oli käytännössä lyhennetty M2-vuoro.
Kyllä, M100/M200-sarjan junissa reiteistä MM-IK, VS-IK ja PT-IK tulee linjatunnus M1B/M2B.
Kyseessä oli 19:04 M2-vuoro, joka poikkeuksellisesti (todennäköisesti kalustovian vuoksi) ajettiin vain Itäkeskukseen asti ja sieltä todennäköisesti varikolle.
Kalustonvaihdot tapahtuvat pienimmistäkin syistä, vaikkapa koska kuljettajan istuinlämmitin ei toimisikaan.
Mellunmäestä Itäkeskukseen kulkee vain siirtoajoja, joiden kyytiin matkustajat eivät pääse. Myös mm. ruuhkan alussa ajettavat sivut Roihupellosta Mellunmäkeen kulkevat tyhjinä.
Tämä on harmi, mutta johtuen (kuten kaikki harmit) HSL:n rahoitusta. On rahoitus varhaisaamulähtöille, muttei ruuhkalähtöille tai iltalähtöille.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi metrokalusto vaihdetaan pienimmänkin vian takia mutta bussia ei vaihdeta vaikka kaikki renkaat menny rikki
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä on harmi, mutta johtuen (kuten kaikki harmit) HSL:n rahoitusta. On rahoitus varhaisaamulähtöille, muttei ruuhkalähtöille tai iltalähtöille.
Toisaalta noille ei myöskään ole samalla tavalla tarvetta, tai sitten ne ovat matkustajille haastavia. Illalla yöbussien liikenne alkaa metron liikenteen loppuessa, joten itäisiltä päätepysäkeiltä pääsee edes jollain kulkuneuvolla Itäkeskukseen. Ruuhkan ympärillä olevat lähdöt taas kulkevat Itäkeskuksen läpi milloin mitäkin raidetta pitkin (usein kolmosta), joten erityisesti Itäkeskuksesta lähtevä vuoro voisi olla vaikea löytää. Poikkeustilanteiden kannalta on myös helpompi pitää nuo vuorot siirtoajoina, jotta ne voidaan ajaa joustavasti sellaisessa välissä, jossa sattuu olemaan tilaa.
 
Metrot sais alkaa kulkee jo klo. 4 - 4:30 aikaan vaikka 10 min vuorovälein niin olis mahollista päästä ekoihin juniin eikä olla kahen kämäsen yöbussin varassa jotka saapuu samaan aikaan just silleen ettei esim. L-junaan ehi mitenkään [EDIT: tai sitten muuttaa yöbussien aikatauluja että menis 10 - 20 min aikasemmin tai lisää yhen lähön lisää]
 
Viimeksi muokattu:
Metrot sais alkaa kulkee jo klo. 4 - 4:30 aikaan vaikka 10 min vuorovälein niin olis mahollista päästä ekoihin juniin eikä olla kahen kämäsen yöbussin varassa jotka saapuu samaan aikaan just silleen ettei esim. L-junaan ehi mitenkään [EDIT: tai sitten muuttaa yöbussien aikatauluja että menis 10 - 20 min aikasemmin tai lisää yhen lähön lisää]
Todennäköisesti asemien aukipitokulut, kulunvalvonta, vartijat ym. maksavat sen verran, että vaikka itse junan ajaminen ei ole erityisen kallista, ei ole kannattavaa ajaa lähes tyhjiä junia noina aikoina. Enemmän matkustajia olisi pe-la 23-02, mutta edes viikonlopun yölähdöistä ei saatu kannattavia.
 
Todennäköisesti asemien aukipitokulut, kulunvalvonta, vartijat ym. maksavat sen verran, että vaikka itse junan ajaminen ei ole erityisen kallista, ei ole kannattavaa ajaa lähes tyhjiä junia noina aikoina. Enemmän matkustajia olisi pe-la 23-02, mutta edes viikonlopun yölähdöistä ei saatu kannattavia.
On myös tärkeä muistaa, että yön/varhaisaamun aikana palkit ovat isompi. Mutta kyllä, viikonloppuisin metroliikenne pitää jatkuu samalla aikataululla aamuyön asti, kuten pikkujoulun aikana.
Metrot sais alkaa kulkee jo klo. 4 - 4:30 aikaan vaikka 10 min vuorovälein niin olis mahollista päästä ekoihin juniin eikä olla kahen kämäsen yöbussin varassa jotka saapuu samaan aikaan just silleen ettei esim. L-junaan ehi mitenkään [EDIT: tai sitten muuttaa yöbussien aikatauluja että menis 10 - 20 min aikasemmin tai lisää yhen lähön lisää]
Ainakin Espoon puolella muutama yöbusseja kulkevat varhaisaamun aikana yksittäinen lähtö Helsinkiin, joka saapuu klo 4-5.10.
 
On myös tärkeä muistaa, että yön/varhaisaamun aikana palkit ovat isompi. Mutta kyllä, viikonloppuisin metroliikenne pitää jatkuu samalla aikataululla aamuyön asti, kuten pikkujoulun aikana.

Ainakin Espoon puolella muutama yöbusseja kulkevat varhaisaamun aikana yksittäinen lähtö Helsinkiin, joka saapuu klo 4-5.10.
Niin mutta idässä ei oo
 
Arkiaamuisin 90N:n ja 94N:n ensimmäiset sivut idästä Rautatientorille saapuvat täpärästi jäsenen CarrotPie mainitseman aikahaarukan puitteissa eli juuri ennen klo 5.10:tä.
Toinen niistä sais mennö vaikka 30 min aikasemmin niin pääsis keskustaan ennen klo 4 ettei tarvii mennä 562:lla Malmille ja sieltä junalla mikä ei ainakaan viimesillä kerroilla menny edes joka päivä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

ennen klo 5 korjaan
 
Viimeksi muokattu:
Arkiaamuisin 90N:n ja 94N:n ensimmäiset sivut idästä Rautatientorille saapuvat täpärästi jäsenen CarrotPie mainitseman aikahaarukan puitteissa eli juuri ennen klo 5.10:tä.

Noilla menee ihan hyvin matkustajia, eli kysyntää on, vaikkakaan ei sellaista kysyntää, joka perustelee metron aloittamista aikaisemmin. Yleensä yli puolet istumapaikoista on käytössä. Lisäksi linjoilla 15, 560 ja 562 pääsee lähijuniin, jotka on Helsingin päärautatieasemalla aikaisemmin kuin ensimmäinen metro. Liikennettä voisi kuitenkin vielä hieman laajentaa nykyisestä. Ainakin Laajasalo kokonaisuudessaan on alue, jolta ei pääse keskustaan ennen kuin vasta ensimmäisellä metrolla.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla menee ihan hyvin matkustajia, eli kysyntää on, vaikkakaan ei sellaista kysyntää, joka perustelee metron aloittamista aikaisemmin. Yleensä yli puolet istumapaikoista on käytössä. Lisäksi linjoilla 15, 560 ja 562 pääsee lähijuniin, jotka on Helsingin päärautatieasemalla aikaisemmin kuin ensimmäinen metro. Liikennettä voisi kuitenkin vielä hieman laajentaa nykyisestä. Ainakin Laajasalo kokonaisuudessaan on alue, jolta ei pääse keskustaan ennen kuin vasta ensimmäisellä metrolla.
Kruunusillojen avaamisen jälkeen ehkä pääsee.
 
Toinen niistä sais mennö vaikka 30 min aikasemmin niin pääsis keskustaan ennen klo 4 ettei tarvii mennä 562:lla Malmille ja sieltä junalla mikä ei ainakaan viimesillä kerroilla menny edes joka päivä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

ennen klo 5 korjaan

Yhteys bussin ja junan yhdistelmällä on minusta OK, mutta linjalla 90N ja 94N voisi olla kaksi lähtöä, joista toinen olisi 30 minuuttia aikaisemmin. Joiltain alueilta on pitkä kävelymatka linjoille 15, 562 tai 570, joilla ehtisi Helsingin keskustaan kello 4:39 saapuvalle K-junalle. Tällöin Helsingin keskustaan ehtii vasta noin kello 5:10, joko bussilla 90N, 94N tai seuraavalla lähijunalla. Esimerkiksi Vuosaaresta ei pääse Helsingin keskustaan ennen kello 5:10.
 
Viimeksi muokattu:
Yhteys bussin ja junan yhdistelmällä on minusta OK, mutta linjalla 90N ja 94N voisi olla kaksi lähtöä, joista toinen olisi 30 minuuttia aikaisemmin. Joiltain alueilta on pitkä kävelymatka linjoille 15, 562 tai 570, joilla ehtisi Helsingin keskustaan kello 4:39 saapuvalle K-junalle. Tällöin Helsingin keskustaan ehtii vasta noin kello 5:10, joko bussilla 90N, 94N tai seuraavalla lähijunalla. Esimerkiksi Vuosaaresta ei pääse Helsingin keskustaan ennen kello 5:10.
Joo
 
Linjan 87 ensimmäinen lähtö saapuu Herttoniemeen hieman ennen noita linjojen 94N ja 90N varhaisaamun lähtöjä eli yhteys on kyllä olemassa.
Ilman autoa olet ongelmissa jos työsi alkaa 5.00 koska ensimmäinen Kruunuvuorenrannan bussi tulee kello
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös