- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
-- Wiganin asema ohitettiin reilusti yli sadan kilisan nopeudella.
Yksittäistapaukseen vertailuhan antaa aina yleistettäviä tuloksia. Varsinkin kun verrataan maahan, jossa tavaraliikennettä kulkee kertaluokkaa enemmän. Ja kuuden laiturin kauttakulkuasemaan, jossa ei ole järjestelyratapihaa ollenkaan.
Tamperetta ei vain voi ohittaa nopeasti. Kun tavarajuna lähtee järjestelyratapihalta, ei se voi Tampereen aseman kohdalla kulkea vielä edes 80 km/h. Ja ongelmahan on myös se, että ohitusraiteita Tampereen asemalle ei mahdu. Jos henkilöliikenteen junat varaavat laiturit, ei mikään tavarajuna voi kulkea ohi. Vaikeaksi Tampereen tekee juuri se, että matkustajajunat seisovat asemalla pitkiä aikoja. Ja onko muutenkaan mitään syytä jyrätä tavarajunia keskustan läpi?
Isossa maassa on varaa ja syytä aikatauluttaa tavarajunia tehokkaammin. Suomessa ei aikataulunmukaisille konttijunille vain ole niin paljon kysyntää. Se yksi rekkajuna Helsingin ja Oulun välillä kulkee juuri niin tehokkaasti kuin voikin.