- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Tämä ei ollut minun ideani, vaan kopioin linjastot suoraan Tampereen kaupungin pikaraitiotieselvityksestä. Ainakaan alkuvaiheessa Nokialle ei mene selvityksen mukaan kuin yksi linja.vompatti sanoi:
- Miksi vihreä raitiotielinja päättyy Kalkkuun eikä Nokialle? Eikö Nokialle tarvita niin tiheää vuoroväliä?
Vuonna 2020 pyrittäisiin liikennöimään aamusta iltaan tunnin vuorovälillä, plus Haapamäkibaanan kiskobussiliikenne. Tiheällä Pori-Jyväskylä-liikenteellä ei välttämättä ole edellytyksiä riittävään kannattavuuteen, Orivedeltä Jyväskylään ja Vammalasta Raumalle ja Poriin joka tunti kulkeva sähkömoottorijunareitti edellyttäisi aikamoista arsenaalia sähkömoottorijunia - nopeasti laskien ainakin kahdeksan. Vammala-Orivesi-väli tunnin vuoronälillä vaatii jo neljä Sm-junayksikköä. Jos halutaan ajaa vielä useampia Sm-junia, voi osan toki kierrättää vaikka reitillä Pori-Tampere-Jyväskylä, mutta pitäisin järkevämpänä oikeastaan Jyväskylän alueelle omaa kiertoaan, kuten tässä ideoin.vompatti sanoi:
- Kuinka tiheästi Vammala-Orivesi-juna ajaisi? Miksi vain osa junavuoroista jatkaisi Poriin ja Raumalle? Eikö paras olisi, että tiheällä Porin ja Jyväskylän taajamajunaliikenteellä hoidettaisiin myös Vammala-Orivesi-väli?
Missään nimessä ei kaikille junille pysähdyksiä Ylöjärvelle. Pikajunille ja taajamajunille sen sijaan, ja ehkä myös joillekin IC-junille, joiden aikataulu on suht. väljä (jos sellaisia siis on), voisi pysähdys Ylöjärvellä tuottaa "ilmaiseksi" tuloja VR:lle.vompatti sanoi:
- Ovatko ylöjärveläiset todella matkustamassa innokkaasti Pohjanmaalle? Nopeilla junilla (200 km/h) voidaan Tampere-Parkano-Seinäjoki väli ajaa tunnissa. Tunnin matka-aika risteysasemien välillä sopii hyvin tasatahtiaikatauluun. Jos Ylöjärven pysähdys hidastaa Pohjanmaan junia liikaa, ei sitä voi toteuttaa. Tosin tämän pohtiminen on turhaa, sillä koko maan kattavaa tasatahtiaikataulua ei kuitenkaan toteuteta ikinä.
Viimeksi muokannut moderaattori: