Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Sinulla on kovin ruusuinen kuva lainanantajien toiminnasta. Kyllä hankkeiden kannattavuus tarkastellaan, eikä lainaa anneta mihin tahansa.kuukanko sanoi:Niin kauan kun hankkeen kannattavuus ei vaikuta lainanottajan maksukykyyn, ei kannattavuus vaikuta lainanantajien päätöksiin.
Lisäksi esimerkiksi Länsimetro vaikuttaa myös maksukykyyn. Sen liikennöintikustannukset, kiinteistökulut ja liityntäbussiliikenteen kulut on maksettava. Todennäköisesti ne ovat isompi potti kuin edeltävän bussiliikenteen eli heikentävät kannattavuutta.
Yksityisrahoitusmalleja on monia.kuukanko sanoi:Yksityisrahoituskin on täysin mahdollinen hankkeen kannattavuudesta riippumatta, koska hankkeen toteuttava yksityinen saa kuitenkin korvauksensa kaupungeilta, ei suoraan hankkeesta tulevista hyödyistä.
Suomessa suurissa infrahankkeissa on toteutettu vain mallia, jossa kaupunki tai valtio sopii erittäin kalliista osamaksusta, jolla se maksaa "yksityisrahoittajalle" tämän ottamat lainat ja muut kulut. Tämä siksi, että rahoitusta ei voida hoitaa tuloilla.
Yksityisrahoitusmalleja on monia muitakin.
Esimerkiksi bussi- ja raitiovaunukatokset saadaan Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin "ilmaiseksi" eli JCDecaux rahoittaa katosinvestoinnin ja ylläpidon kokonaan mainostuloilla. Helsinki sovelsi samaa mallia Mannejen hankintaan.
Turun, Helsingin ja YTV:n bussit puolestaan hankitaan joko kokonaishankintana kilpailutusten yhteydessä, jolloin sovitaan päivähinnasta eli pääomakorvauksesta. Turun liikennelaitoksessa puolestaan kaikki kalusto on nykyisin jälkiliisattua eli myyty liisareille.
Tämä on mahdollista, koska kalustokuluista pääosa maksetaan todellisuudessa kuitenkin lipputuloilla.
Jos Turkuun, Helsinkiin tai Tampereelle rakennetaan pikaraitiotieitä, merkittäviä osia kokonaisuudesta voidaan kattaa todellisilla tulovirroilla: lipputuloilla, mainostuloilla, kaupunkien kiinteistöbisneksen eri tuloilla, lisääntyneillä kiinteistövero- ym. tuloilla. Sen vuoksi niitten osalta aivan erilaiset rahoitusmallit ovat mahdollisia kuin Länsimetrolle.
Yksityisrahoitusmalleja on monia. Riskiä voidaan jakaa rahoittajan ja julksien vallan kesken monin tavoin.kuukanko sanoi:Loppujen lopuksi taloudellinen vastuu hankkeesta jää aina kaupungeille (ja valtiolle sen rahoitusosuuden verran). Erilaisilla rahoitusjärjestelyillä rahoitus voidaan hoitaa niin, että kaupungit maksavat hankkeen vasta siinä vaiheessa kun sen hyödytkin realisoituvat.
Länsimetro, Lahden moottoritie ja E18 ovat vain siitä huonoja hankkeita, että niissä on mahdollinen vain malli, jossa valtio ja kunnat ottavat koko riskin.
Parhaimmillaan yksityisrahoitusmalli voi olla "toimilupamalli", jossa yhtiö ottaa koko taloudellisen riskin. Turun, Helsingin ja Viipurin raitiotiet toteutettiin aikanaan näin. Tämä ei tosin toteudu nykyisellä reaalisella lipunhinnalla.
Ei se kuule näin mene. Jotta hanke on kaupunkien suoran talouden kannalta kannattava, siinä pitää olla saman suuruiset tai suuremmat sisään tuleva tulovirrat (lipputulot, mainossopimustulot, kiinteistöjen myynti ja vuokraus, kiinteistövero, muut verot ja maksut jne.) kuin menovirrat (liikennöintikulut, infrakulut, kiinteistöjen ylläpito jne.)kuukanko sanoi:Jos hanke on kaupunkien suoran talouden osalta vähänkin kannattava, eivät kaupunkien nettomenot kasva yhtään, vaikka hankkeen rakentamiseen olisi käytetty kuinka paljon hyvänsä rahaa.
Investoinnin takaisinmaksu menee samoista julkisista varoista kuin muutkin menot.
Länsimetron ongelma on nimenomaan siinä, että siinä todennäköisesti mitkään yhteenlasketut todelliset tulovirrat eivät ylitä kokonaismenovirtaa (investointi + liikennöinti + kiinteistöjen ylläpito + lisävero- ja maksutulot).