Metro pysähtyy Tapiolaan
Kun muut eivät näy huomanneen, niin tulkon kerrotuksi, että Tekniikka&Talous -lehden mukaan Länsimetro Oy on rajaamassa metron rakentamisen Tapiolaan. Syynä on rahapula.
Jutussa syytetään rahapulasta metrosta tehtyjä valituksia, jotka tosin on käsitelty jo ajat sitten. Rakennuskustannusindeksi on kuitenkin noussut maaliskuusta 2008 heinäkuuhun 2010 vain 2 % (heinäkuun 2010 arvo 139,7). Siten Länsimetro Oy:n esittämä 714 M€ kustannusarvio on noussut vain 730 M€
on, kun lehdessä myönnetään, että metro maksaa 800 M€. Eli oli viivästyksen syy valitukset tai suunnitteluvalmiuden puute, ei aika ole hintaa nostanut.
Ehkä on hyvä muistaa, että konsulttien tekemä kustannusarvio lokakuun 2007 hintatasossa (indeksi 131,5) oli 794–816 M€. Jos nyt vihdoin on tehty tarpeelliset maaperätutkimukset ja saatu siten kustannusarvion mukaiset tarjoukset, niin ei siinä 800 miljoonan hinnassa mitään ihmeellistä ole.
Mielestäni tämä uutinen ei ole mikään yllätys sen jälkeen, kun Helsinki on ilmoittanut, ettei ole tarpeen rakentaa Kehä 2:ta, johon Helsinki suostui jotta Espoo tekisi metron, ja otsikoihin on nostettu Sipoon metro, joka esitettiin keväällä 2006, kun näytti siltä, ettei Espoo tee myönteistä metropäätöstä. Ja mahtaakohan uutinen olla uutinen ollenkaan, sillä työtunneleita ei ole ollut tekeillä Tapiolan länsipuolella, vaikka niiden louhinta on aloitettu jo talvella. Eli jo puoli vuotta on tiedetty, ettei edes yritetä tehdä töitä kuin Tapiolaan saakka.
Antero