Länsimetro

Vs: Metro pysähtyy Tapiolaan

Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että länsimetro jää tyngäksi Tapiolaan? Ja jos niin mitä siitä eteenpäin?

Uutisessa sanottiin
Tekniikka & talous sanoi:
Espoon metro voidaan avata aluksi vain Ruoholahden ja Tapiolan välille. Jatko-osuus Matinkylään tulisi tässä vaihtoehdossa liikenteelle vasta myöhemmin.

Mitään täsmällisiä suunnitelmia siitä, milloin tuo myöhemmin saattaisi olla ei sanota. Vaihtoehtona Matinkylän metrolle pidetään osan busseista ajamista Helsinkiin asti. Eli Kaakkois-espoo jäänee tällä menolla vielä pitkäksi aikaa tilaan, jossa metro "on tulossa", ja siksi mitään muita joukkoliikenneinvestointeja ei kannata edes harkita.

Tietysti lehtijutun perusteella ei kannata vielä kauhean pitkällemeneviä johtopäätöksiä vetää. Välissä voi olla vaikka minkälaista rikkinäistä puhelinta.
 
Vs: Metro pysähtyy Tapiolaan

Mielenkiintoinen uutinen, en tosin löytänyt T&T:n nettiversiosta. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että länsimetro jää tyngäksi Tapiolaan? Ja jos niin mitä siitä eteenpäin? TramWest II? Vai onko tämä vain viivästys kunnes jyrätään läpi "uudelleenlaskettu" rahoitus valtionosuuksineen?
Mullekaan ei tule T&T, mielenkiintoista joskin ennakoitavaa. Väittäisin että jää siihen, Kehä II vihellettiin jo poikki ihan vaan siksi että se on niin tolkuttoman hintainen, ja tämä on minusta jonkinlainen merkkipaalu. Eli että saadaan sanottua ihan ääneen että se nyt vaan maksaa liikaa.
 
Vs: Metro pysähtyy Tapiolaan

[...] Tekniikka&Talous -lehden mukaan Länsimetro Oy on rajaamassa metron rakentamisen Tapiolaan. Syynä on rahapula.

Tuohan on aivan loistavaa!

Keilaniemi ja Otaniemi ja Tapiola muodostavat rypään, josta on ehkä hyväkin olla raskas runkoyhteys Helsingin keskustaan. Aivan kuten Leppävaarasta ja Tikkurilasta ja Itäkeskuksesta. Tapiolasta länteen taasen alkaa rakennuskanta harvenemaan selvästi. Kaupunkiratoihin verrattuna metro tietysti tarjoaa vieläpä raskaan suoran poikittaisyhteyden lännestä itään.

Leppävaara ja Tapiola ovat vaihtopaikkoja tulevaisuuden ratikka-Jokeriin. Jokeria voi myös jatkaa Tapiolasta länteen, jos niin halutaan, ja käyttää tätä vaikka osaltaan liityntäliikenteeseen. Ja mikäpä estää sen jälkeen harkitsemasta tämän säteittäisen yhteyden (Länsi-Espoosta Tapiolaan) haaroittamista Tapiolasta kohti Helsingin keskustaa tai vaikkapa Pasilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metro pysähtyy Tapiolaan

Tuohan on aivan loistavaa!

Keilaniemi ja Otaniemi ja Tapiola muodostavat rypään, josta on ehkä hyväkin olla raskas runkoyhteys Helsingin keskustaan.

Jep, eiköhän helsinkiläisille riitä että metro kulkee juurikin noille huudeille.

Onnea Espoo :p
 
Tajusin juuri jotain surkuhupaisaa:

800 miljoonalla saa viisi asemanväliä Länsimetroa. Eli 160 miljoonaa per asemanväli.

Täten Tapiola - Urheilupuisto - Matinkylä maksaa 320 miljonaa.

Raide-Jokeri maksaa noin 220 miljoonaa. Matinkyä - Tapiola - Munkkiniemi rata olisi noin 12 km, eli varovastikin laskien noin 100 miljoonaa. Eli yhteensä noin 320 miljoonaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tajusin juuri jotain surkuhupaisaa:

800 miljoonalla saa viisi asemanväliä Länsimetroa. Eli 160 miljoonaa per asemanväli.

Täten Tapiola - Urheilupuisto - Matinkylä maksaa 320 miljonaa.

Raide-Jokeri maksaa noin 220 miljoonaa. Matinkyä - Tapiola - Munkkiniemi rata olisi noin 12 km, eli varovastikin laskien noin 100 miljoonaa. Eli yhteensä noin 320 miljoonaa.

Länsimetron hinnalla olisi saatu toisin sanoen vajaat 100 kilometria kevytraidetta seudulle. Sillä olisi mullistava vaikutus liikenneoloihin. Länsimetrolla ei. (tai no, vapautuuhan Länsiväylältä kolmannet kaistat autoille...)

Milloin tämä tajutaan päättävillä tahoilla? Nyt tehdään HLJ 2011:ta, ja ennakkotiedot eivät lupaa hyvää. Raskasraideutopiat elävät ja voivat hyvin.
 
Länsimetron hinnalla olisi saatu toisin sanoen vajaat 100 kilometria kevytraidetta seudulle. Sillä olisi mullistava vaikutus liikenneoloihin. Länsimetrolla ei. (tai no, vapautuuhan Länsiväylältä kolmannet kaistat autoille...)

Milloin tämä tajutaan päättävillä tahoilla? Nyt tehdään HLJ 2011:ta, ja ennakkotiedot eivät lupaa hyvää. Raskasraideutopiat elävät ja voivat hyvin.

Kummallisen hiljaista on ollut kansalaiskeskustelu Helsingissä (ainakin ulkopuolelta katsoen) tästä järjettömästä tuhlauksesta. Olisiko itse kunkin aika tarttua kynään ja ruveta rustaamaan kirjoituksia lehtiin? Ja ottamaan yhteyttä päättäjiin ja virkamiehiin? Liian moni päättäjä ja kansalainen ilmeisesti vieläkin kuvittelee, että Helsinki tarvitsee metroa, että se on jotenkin hyvä hanke liikenteellisesti ja ettei nykyaikainen raitiotie kykenisi tuottamaan samaa (tai itse asiassa parempaa) palvelua edullisemmin, jolloin sitä voidaan rakentaa enemmän.
 
Raide-Jokeri maksaa noin 220 miljoonaa. Matinkylä - Tapiola - Munkkiniemi rata olisi noin 12 km, eli varovastikin laskien noin 100 miljoonaa. Eli yhteensä noin 320 miljoonaa.

Tapiola-Matinkylä -väli olisi tietysti aivan toimiva metroa korvaava pidennys Raide-Jokerille, ja samalla voisi hoitaa Olarin ja mitä näitä linjausongelmia metron kanssa nyt oli. Poliittisestihan tämä on tietysti aivan mahdotonta, kun metro on hakattu kivestä veistettyyn 40-vuotissuunnitelmaan, ja homma hajahtaisi muutenkin TramWestin toteuttamiselta. Tuostahan olisi suora polku Otaniemen ja Munkkiniemen kautta kulkevan linjan lisäämiseen.
 
Kummallisen hiljaista on ollut kansalaiskeskustelu Helsingissä (ainakin ulkopuolelta katsoen) tästä järjettömästä tuhlauksesta. Olisiko itse kunkin aika tarttua kynään ja ruveta rustaamaan kirjoituksia lehtiin? Ja ottamaan yhteyttä päättäjiin ja virkamiehiin? Liian moni päättäjä ja kansalainen ilmeisesti vieläkin kuvittelee, että Helsinki tarvitsee metroa, että se on jotenkin hyvä hanke liikenteellisesti ja ettei nykyaikainen raitiotie kykenisi tuottamaan samaa (tai itse asiassa parempaa) palvelua edullisemmin, jolloin sitä voidaan rakentaa enemmän.

Kansalaiskeskustelua metrosta Helsingin seudulla on käyty n 50 vuotta ja ensimmäisinä 20 vuotena suhtautuminen oli hyvin kriittistä, mutta sitten kävi niin että kun helsinkiläiset itse pääsivät makean makuun eivät he noin vaan enää halua luopua siitä.

t. Rainer
 
Raide-Jokeri maksaa noin 220 miljoonaa. Matinkyä - Tapiola - Munkkiniemi rata olisi noin 12 km, eli varovastikin laskien noin 100 miljoonaa. Eli yhteensä noin 320 miljoonaa.

Tuo Raide-Jokerin kustannusarvio on tosi paljon alakantissa. 400-500 miljoonaa on lähempänä.
 
Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 210 miljoonaa euroa. Se on todennäköisesti paikkansapitävä tai enintään hieman yläkanttiin. Raportti ei perustu onneksi ainoastaan suomalaiseen tietoon, vaan työssä on ollut mukana Saksassa laajimman kokemuksen omaava TTK:n suunnittelutoimisto Karlsruhesta:

Raide-jokerin raportti
 
Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 210 miljoonaa euroa. Se on todennäköisesti paikkansapitävä tai enintään hieman yläkanttiin. Raportti ei perustu onneksi ainoastaan suomalaiseen tietoon, vaan työssä on ollut mukana Saksassa laajimman kokemuksen omaava TTK:n suunnittelutoimisto Karlsruhesta:

Tuo kustannusarvio on mm. Tvärbananin, Bergenin ratikan ja Ranskan ratikkahankkeiden perusteella todella rajusti alakantissa. 8 miljoonaa/km ei riitä mihinkään. 12-20 miljoonaa/km ja varikot yms sitten vielä päälle. Jos 400-500 miljoonaa riittää niin hyvä on.
 
Tuo kustannusarvio on mm. Tvärbananin, Bergenin ratikan ja Ranskan ratikkahankkeiden perusteella todella rajusti alakantissa. 8 miljoonaa/km ei riitä mihinkään. 12-20 miljoonaa/km ja varikot yms sitten vielä päälle. Jos 400-500 miljoonaa riittää niin hyvä on.

Jokeria ei voi verrata länsimetroon mm siksi etä Jokeri ei ole mikään hirmu nopea raitiotielinja, sitä ei ole edes haluttu sellaiseksi vaan se kulkee pitkiä matkoja katuja pitkin muun liikenteen seassa. Jokeri ei myöskään ylitä tai alita mitään vesistöjä. Jos länsimetron sijaan olisi päätetty rakentaa pikaraitiotie niin ainakin alkumatkan Helsinki keskusta-Otaniemi osalta rakennuskustannukset olisivat olleet lähempänä Tvärbananin kuin Jokerin luokkaa.

t. Rainer
 
Tuo Raide-Jokerin kustannusarvio on tosi paljon alakantissa. 400-500 miljoonaa on lähempänä.

Tuo [Jokerin virallinen] kustannusarvio on mm. Tvärbananin, Bergenin ratikan ja Ranskan ratikkahankkeiden perusteella todella rajusti alakantissa. 8 miljoonaa/km ei riitä mihinkään. 12-20 miljoonaa/km ja varikot yms sitten vielä päälle. Jos 400-500 miljoonaa riittää niin hyvä on.

Näkemyksesi on kyllä ihan ymmärrettävä, vaikka se tässä kohtaa meneekin metsään. Meillä on pikku hiljaa totuttu siihen, että raskaraidehankkeiden kustannusarviot vähintään tuplaantuvat matkan varrella hyvinkin lyhyessä ajassa, ja niinpä minäkin heitin muutama päivä sitten samalla tavalla ilmaan, että apulaiskaupunginjohtaja Penttilän mainostama 400 Me:n itämetron jatke tullee maksamaan ainakin 800 Me. Enkä tainnut olla ihan väärässä, kun hinta on nyt jo noussut muutamassa päivässä noin 640 miljoonaan (HS tänään).

Jokeri kuitenkin poikkeaa metrohankkeista ihan oleellisesti ainakin kahdella tavalla. Ensinnäkin olen seurannut jokerin suunnittelua sen verran läheltä, että uskallan väittää, että sen suunnittelukulttuuri poikkeaa metrohankkeiden suunnittelukulttuurista oleellisesti. Jokerin kohdalla kustannukset arvioidaan pikemminkin ylä- kuin alakanttiin ja vaikkapa matkanopeudet pikemminkin liian hitaiksi kuin liian nopeiksi. Tehdään siis varman päälle, jottei myöhemmin tulisi samankaltaista kritiikkiä kuin mitä on tapana saada lukea metrohankkeista ja niiden suunnittelusta. Periaate sinänsä on ihan oikein, mutta sen haittapuolena on se, että kun se eroaa vallitsevasta suunnitteluperiaatteesta, niin käy juuri kuten tässä: helposti tulkitaan jokerin suunnittelua vallitsevien periaatteiden mukaan ja heitetään ilmaan, että kyllä sekin hinta siitä tuplaantuu... Toiseksi jokerin hintaan sisältyy epävarmuustekijöitä huomattavasti vähemmän kuin maanalaiseen rakentamiseen. Tottakai jokeritunneleihin voi sisälytä maaperän suhteen epävarmuutta, tunnelien turvamääräykset saattavat tiukentua kun hanke venyy, silloista voidaan haluta monumenttisiltoja, mihin ei olla varauduttu suunnitelmissa. Mutta kokonaisuudessaan epävarmuustekijöitä on vähemmän ja hinta siten varmemmin tiedossa. Mitä enemmän hanke venyy, sitä enemmän hinta nousee, kun kustannusten yleistaso nousee, mutta se ei enää ole jokerin vika.

Sokea vertaaminen Tvärbananiin, Bergeniin, Pariisiin tai johonkin muuhun yksittäiseen ratikkahankkeeseen on aikamoista mutkien oikomista, etten sanoisi peräti typerää. Jossain hs.fi-keskustelussa sen vielä saattaisi ymmärtää, mutta täällä ihmettelen sitä kovasti. Esim. Tvärbananilla on massiivisia siltarakennelmia, hinnaltaan verrattavissa Laajasalon siltaan tai ylikin. Ranskassa taas on tapana rakentaa koko katuympäristö käytännössä uudelleen ja sisällyttää kaikki kulut julkisivuremontteja myöten ratikan hintaan (koska tällä saadaan pumpattua rahaa valtiolta).
 
Tuo kustannusarvio on mm. Tvärbananin, Bergenin ratikan ja Ranskan ratikkahankkeiden perusteella todella rajusti alakantissa.

Voihan sitä verrata appelsiineja omeniin jos huvittaa.

On noin sata kertaa käyty tällä foorumilla läpi seuraavat asiat:
- Tvärbanan oli kallis, koska sillä on paljon siltoja ja tunneleita
- Bergenin raitiotien oli kallis, koska siitä noin 25% on tunnelissa ja Norjassa työvoiman hinta on noin 60% korkeampi kuin Suomessa.
- Ranskan raitiotiehankkeet ovat kalliita, koska niihin leivotaan kaikki muukin mitä kaverit haluavat, kävelykeskustoista parkkihalleihin.

8 M€ / km hinnalla saadaan varmasti Raide-Jokeri toteutettua.

Lisäksi tulee muistaa, että merkittävä osa Raide-Jokerin taitorakenteista on jo tehty Bussi-Jokeria varten.
 
Takaisin
Ylös