339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Hupi länsimetrosta ei ota loppuakseen. Nyt Louko haluaa käyttää muutaman kymmenen miljoonaa euroa siihen, että ostetaan etukäteen Esport Centerin tennishallin vuokrasopimus, jotta päästään kiireellä rakentamaan taloja tennishallien tilalle. Sääliksi käy espoolaista veronmaksajaa. Ymmärrän kyllä Loukon kiireen, sillä mahdollinen viraltapano on yhä lähempänä ja toisaalta metrokin saattaa jäädä vain Tapiolaan. Ottaen huomioon nykyiset lahjussyytteet herää epäilys siitä, olisiko tässäkin jotain outoa. Onhan esimerkiksi tenniskeskuksen omistajille kannattavampaa lopettaa liiketoiminta riskeineen ja hyväksyä kymmenien miljoonien eurojen korvaukset kuin jatkaa liiketoimintaa, jossa aina on omat riskinsä.
Alkaisikohan muuten jo olla paikallaan laskea länsimetron todellinen kustannusarvio? Sellainen, joka ottaisi huomioon
- metron suunnittelu- ja rakentamiskustannukset, joiden arvio lienee nyt jossain 800 miljoonassa
- tähän sisältymättömät kustannukset automaattisesta kulunvalvonnasta, sillä ne ymmärtääkseni eivät ole mukana yllä olevassa luvussa
- suoraan metroa varten tehtävät katuliikenteen järjestelyt liityntäterminaaleissa ja kevyen liikenteen järjestelyt
- tällaiset tenniskeskuskustannukset ja muut vastaavat, suoraan metrosta johtuvat ylimääräiset kustannukset
- Helsingille lankeavat kustannukset varikon laajentamisesta ja uuden kaluston hankinnasta. Nämä ovat liikennöintikustannuksia. Sellaisina ne voisi laskeakin, eli katsoa, minkä verran liikennöintikorvauksia HKL aikoo HSL:ltä periä länsimetron liikenteestä verrattuna muutaman vuoden takaisiin arvioihin, joiden perusteella Espoon valtuusto sai käsityksen, että metro säästää liikennöintikorvauksia.
Alkaisikohan muuten jo olla paikallaan laskea länsimetron todellinen kustannusarvio? Sellainen, joka ottaisi huomioon
- metron suunnittelu- ja rakentamiskustannukset, joiden arvio lienee nyt jossain 800 miljoonassa
- tähän sisältymättömät kustannukset automaattisesta kulunvalvonnasta, sillä ne ymmärtääkseni eivät ole mukana yllä olevassa luvussa
- suoraan metroa varten tehtävät katuliikenteen järjestelyt liityntäterminaaleissa ja kevyen liikenteen järjestelyt
- tällaiset tenniskeskuskustannukset ja muut vastaavat, suoraan metrosta johtuvat ylimääräiset kustannukset
- Helsingille lankeavat kustannukset varikon laajentamisesta ja uuden kaluston hankinnasta. Nämä ovat liikennöintikustannuksia. Sellaisina ne voisi laskeakin, eli katsoa, minkä verran liikennöintikorvauksia HKL aikoo HSL:ltä periä länsimetron liikenteestä verrattuna muutaman vuoden takaisiin arvioihin, joiden perusteella Espoon valtuusto sai käsityksen, että metro säästää liikennöintikorvauksia.