339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Kun länsimetron rakentamisesta Matinkylään päätettiin, tehtiin samalla henkinen päätös metron ulottamisesta Kivenlahteen.
Nojoo, se, että Hesari aina piirtää metrokarttansa Kivenlahteen asti ei nyt vielä ole "henkinen päätös" muiden kuin tietysti sellaisten mielestä, jotka metroa kovasti Kivenlahteen asti tahtovat.
Matinkylä-Kivenlahti olisi toteutuessaan Espoon sisäinen pikkupidennys, jonka puolesta puhuvat kaiketi lähinnä ne asukkaat, joille Matinkylään asti ulottuva metro on erityisen haitallinen ja Kivenlahteen asti ulottuva joko vähemmän haitallinen kuin malli Matinkylä, tai hyödyllinen. Asukkaita Espoossa tosin ei ole pahemmin ollut tapana kuunnella, joten se siitä.
Helsinki puolestaan ei ole enää painostamassa, sille riittää kun metro menee Tapiolaan asti. Louhintalobbauksella ja tietysti Suomenojan alueen gryndereiden lobbauksella on toki merkityksensä, mutta kun Espoo todennäköisesti joutuisi rahoittamaan tuon Kivenlahden-osuuden kokonaan tai lähes kokonaan omista rahoistaan, niin minun on kyllä vaikea nähdä, että se toteutuisi ollenkaan. Sanotaan nyt vuoteen 2030 mennessä vaikka 15% todennäköisyydellä.
Mä olen ymmärtänyt, että tällä hetkellä olisi tiukkaa saada metrorahat riittämään edes Tapiolaan asti. Valtiohan fiksusti asetti oman euromääräisen kattonsa, ehkä epäillen alunalkaenkin länsimetron monia ja reippaasti heitteleviä kustannusarvioita, ja Helsingin maksuosuus taas ei ulotu Espoon puolelle. Eli kun kustannusarvio toisensa jälkeen on tehty liian matalaksi, niin Espoo joutuu itse maksamaan nyt sitten nämä "yllättävät" lisäkustannukset. Jos niin käy, että länsimetron ensimmäinen pääteasema onkin enemmän tai vähemmän väliaikaisesti Tapiola, voi olla, että kynnys Matinkylän-jatkon rakentamiseen on aika korkealla.
Yleensä ottaen jos jossain hankkeessa on ensimmäinen ja toinen vaihe, hankkeen jättämiseen kesken ensimmäisen vaiheen toteuttamisen jälkeen on aika korkea kynnys. Länsimetron jatko Kivenlahteen toteutuu minusta hyvin todennäköisesti heti Matinkylän vaiheen jälkeen.
Tulee mieleen aika vähän tällaisia vaiheistettuja raidehankkeita. Metrohan otettiin kyllä idässä käyttöön vaiheittain 1980-luvulla kuvaamallasi tavalla. Sen sijaan Pasilan raitiotie kyllä toteutettiin kahdessa vaiheessa, joista eka vaihe otettiin käyttöön 1976 ja toinen vasta 1985. Ilmalan raitiotien eka vaihe otettiin käyttöön 2008, toinen vaihe tulee aikaisintaan 2013, eikä taida tulla vielä silloinkaan. Jokerin ensi vaihe eli bussit ovat olleet käytössä jo ikuisuuden eikä ratikkavaihe vielä häämötä. Vanhankaupungin ratikan eka vaihe tuli 1926, toinen 2004 ja sekin alkuperäistä lyhyempänä. Haagan ratikan ensi vaihe 1991, toinen vaihe ei taida tulla ollenkaan.
Ennemmin mä sanoisin niin päin, että jos jossain hankkeessa on ensimmäinen ja toinen vaihe, niin liian usein näyttää siltä, että se toinen vaihe joko tulee paljon paljon myöhemmin tai ei tule ollenkaan. Mutta ainahan saa olla optimisti! Mä ainakin kovasti toivon, että kun Topeliuksenkadun ratikka saadaan tekeille, niin sen toinen vaihe eli jatko Tukholmankadulle ja edelleen Munkkivuoreen saataisiin mahdollisimman pian ekan vaiheen jälkeen rakenteille.