Länsimetro

->Olin hivenen huolimaton terminologiassa. Korttelikaupunki ei ole mikään itseisarvo, mutta Helsingissä vain on ollut tuskaisen vaikeaa kaavoittaa tarpeeksi tehokkaasti millään muulla tavoin. Nythän on näiden satama-alueiden ja Pasilan suhteen yritystä. Kuitenkin, kun kaavoitus ei ole ollut tarpeeksi tehokasta (kuten Pikku-Huopalahdessa, Arabiassa jne.), ei ole syntynyt palveluita, eikä näitä kantakaupungin reuna-alueita voi hyvällä tahdollakaan laskea kantakaupunkiin kuuluviksi. Nukkumalähiöitä. Sitä voi sitten pitää onnistumisena tai epäonnistumisena riippuen perspektiivistä. Mielestäni nuo Arabiat ja Pikku-Huopalahdet olisi saanut rakentaa jonnekin kehä ykkösen ulkopuolelle.
 
Kaivelepa Kyläsaari–Kalasatama–Sompasaari -alueen kaavoituskilpailun työt. Ruotsalainen porukka ehdotti sinne puhdasta umpikortteliruutukaavaa.

Pienellä googlauksella en löytänyt. Miltä ajoilta tuo suunnilleen on siis, ts. puhutaanko nyt ajasta ennen Arabianrannan rakentamista, vai näistä uudemmista suunnitelmista? Muistelen, että ennen Arabianrantaa ajatus oli ensin rakentaa Kyläsaari, mutta jostain syystä päädyttiinkin sitten aloittamaan pohjoisempaa.
 
Mikä estää Eliel Saarisen Munkkiniemi-Haaga-suunitelmien esiinkaivamista ja suunnitella kaupunkia niiden pohjalta? No onneksi Leppävaarassa on jo onnistuttu samaan aikaan aika edustava korttelikaupunki mutta sen ja Helsingin rajan välissä esim on pitkä pätkä tyhjää.

Sehän on pikku hiljaa rakentumassa. Bergansin alueelle, eli Perkkaan ja Vermon väliin radan eteläpuolelle on rakentumassa suhteellisen tiivis korttelikaupunki lähivuosina. Saman soisi tapahtuvan myös Kilon pelloilla.
 
Pienellä googlauksella en löytänyt. Miltä ajoilta tuo suunnilleen on siis, ts. puhutaanko nyt ajasta ennen Arabianrannan rakentamista, vai näistä uudemmista suunnitelmista? Muistelen, että ennen Arabianrantaa ajatus oli ensin rakentaa Kyläsaari, mutta jostain syystä päädyttiinkin sitten aloittamaan pohjoisempaa.
Katsopas tämä: http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/052480221.pdf ja katso eka kuva sivulta 27. Kilpailu siis oli 2004–2005.

Tämä kaikki löytyy KSV:n www-sivujen kautta helpoimmin hankekartan kautta.

Antero
 
Katsopas tämä: http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/052480221.pdf ja katso eka kuva sivulta 27. Kilpailu siis oli 2004–2005.

Kiitos. Kyllähän nuo näyttävät tutuilta, taisin aikoinaan vään selailla tuota sillon kun se julkiatsiin.

Tuossa voittajassakin on kyllä paljon korttelikaupungin piirteitä. Vaikkeivat korttelit ole täysin ummessa, on en kuitenkin selvästi taloilla rajattu, ja katu- sekä pihatila erottuvat toisistaan.
 
Tässä nyt sitten virallista arviota länsimetron tämänhetkisestä aikataulusta. Koska ote on Lauttasaaren busseja koskevasta HSL:n esityslistasta, alla olevat vuodet voinee tulkita niin, että metro on käytössä Tapiolaan asti (ehkä pidemmällekin, ken tietää). Lihavointi minun.

HSL:n hallituksen esityslista 14.12.2010 sanoi:
Tämän hetkisen arvion mukaan Länsimetro valmistuu aikaisintaan vuoden 2015 lopulla. Kohteen sopimuskausi jatkuu siis metroliikenteen alkamiseen saakka, vähintään vuoden 2015 loppuun ja enintään 2018 loppuun.
 
Hyviäkin uutisia pitkästä aikaa:

http://www.lansimetro.fi/fi/component/content/600/2

Espoon ensimmäinen iso metrotunnelien louhintaurakka alkaa Karhusaaresta
16.12.2010 13:40
Riina Kairulahti

Länsimetron hallitus on päättänyt Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METROn valinnasta Karhusaaren metrotunneleiden urakoitsijaksi. Urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin louhinnan Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen. Urakan arvo on reilu 15 miljoonaa euroa.

Määräaikaan mennessä tarjouspyyntöön vastasivat kaikki seitsemän urakoitsijaa, jotka olivat läpäisseet ensimmäisen tarjousvaiheen.

- Ulkomaisten toimijoiden kiinnostus louhintaurakoista on pitänyt kilpailutilanteen hyvänä. Parhaillaan kyselyssä oleviin urakoihin on ilmoittautunut vielä yksi uusi toimija lisää, toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

Länsimetron hallitus päätti jakaa tunnelielementtien hankinnan Parman ja Ruduksen kesken. Yhteensä hankinnan arvo on lähes 11 miljoonaa euroa.

Espoon metrotunnelin louhinnat alkavat alkukeväällä

Työyhteenliittymä METRO aloittaa Karhusaaren metrotunnelin louhinnan alkukeväällä. Karhusaaren työtunneli valmistuu helmi-maaliskuussa, jonka jälkeen metrotunnelin louhinta alkaa välittömästi. Metrotunnelin louhinta kestää vuoden 2012 syksyyn.

Työyhteenliittymä METROlla on jo kokemusta metrolouhinnoista Suomessa. Se rakentaa parhaillaan kahta työtunnelia Lauttasaaressa ja yhtä Koivusaaressa. Myllykallion työtunneli valmistuu heti vuodenvaihteen jälkeen, Lauttasaaressa ja Koivusaaressa työtunnelilouhinnat jatkuvat syksyyn saakka.

- Työt Helsingin puolella ovat sujuneet hyvin ja tsekkiläiset louhijat ovat osoittautuneet ammattitaitoisiksi tekijöiksi, Kokkinen sanoo.

Työyhteenliittymässä Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. Aikaisempaa kokemusta tunnelitöistä Metrostavilla on muun muassa historiallisen Prahan keskustatunneleiden
louhinnoista.

Lumi ei haittaa tunnelissa

Talvi ja runsas lumi on haitannut vain vähän Länsimetron töitä. Louhintaan säällä ei ole merkitystä, sillä sää on tunnelissa vakaa kesät talvet. Pakkasen takia työkonesuojia on kuitenkin jouduttu lämmittämään. Työmailla lumikasat pidetään kurissa järeällä kalustolla.

Tällä hetkellä Länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Kaikkiaan Länsimetro on tehnyt päätöksen seitsemästä louhintaurakasta. Vuonna 2011 käynnistyvät loputkin työtunneliurakat. Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Länsimetron louhintojen edistymistä voi seurata seurantapalvelussamme.

Lisätietoa:
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen@lansimetro.fi
 
Hyviäkin uutisia pitkästä aikaa:

Länsimetron hallitus on päättänyt Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METROn valinnasta Karhusaaren metrotunneleiden urakoitsijaksi. Urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin louhinnan Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen. Urakan arvo on reilu 15 miljoonaa euroa.

Mikä ihme on Karhusaaren metrotunneli? On tainnut mennä Itämetro ja Länsimetro sekaisin?
 
Mikä ihme on Karhusaaren metrotunneli? On tainnut mennä Itämetro ja Länsimetro sekaisin?

On siellä Espoossakin Karhusaari, se on siinä Hanasaaren vieressä. Karhusaarentiekin on Espoossa, Kuusisaarentien jatkeena.

Tulee muuten aikamoiset nimenvaihtoviikot, jos pk-seudun kunnat joskus yhdistyvät. Tai ehkä siirrytään käyttämään vaan ruåtsia, Espoossa Björnholm ja Sipoossa Björnsö, inga problem!
 
Pienenä offtopicina sallittakoon, että iloitsen jo etukäteen 31.1.2011 pidettävästä Helsingin ja Vantaan valtuustojen yhteiskokouksesta. Siellä nuijitaan pöytään selvitykset, joita on valmistunut syksyn ajan ja kunnolla ennen kesäkuun loppua asia viedään valtioneuvostoon (asia on vietävä valtioneuvostoon ennen vuoden kesäkuun loppua, jotta yhdistyminen voisi toteutua seuraavan vuoden alussa).

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091698#a1698-2009

22 §
Päätös kuntajaon muuttamisesta

Päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua. Kuntajaon muutos on määrättävä tulemaan voimaan kalenterivuoden alusta.

Päätös kuntajaon muuttamisesta on julkaistava Suomen säädöskokoelmassa ja toimitettava julkaistavaksi muutoksen kohteena olevassa kunnassa siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Päätös kunnan jäsenen esittämän kuntajaon muutoksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä on annettava erikseen tiedoksi esityksen tekijälle.
 
On siellä Espoossakin Karhusaari, se on siinä Hanasaaren vieressä. Karhusaarentiekin on Espoossa, Kuusisaarentien jatkeena.
Kas kummaa, miten en ole tuosta tiennyt? On kyllä enemminkin niemi, jos nimi on ollut olemassa todella pitkään on se voinut ennen maan kohoamista saari ollakin; tai sitten välissä on täyttömaata. Itselläni on ollut mielikuva että Hanasaaren jälkeen länteen päin seuraava kaupunginosa on Otaniemi, en ole koskaan kuullut käytettävän termiä Karhusaari.
 
Kas kummaa, miten en ole tuosta tiennyt? On kyllä enemminkin niemi, jos nimi on ollut olemassa todella pitkään on se voinut ennen maan kohoamista saari ollakin; tai sitten välissä on täyttömaata. Itselläni on ollut mielikuva että Hanasaaren jälkeen länteen päin seuraava kaupunginosa on Otaniemi, en ole koskaan kuullut käytettävän termiä Karhusaari.

Hanasaarihan on Sompasaaren vieressä Sörkassa. Eli Hanasaaren länsipuolella ollaan jo Merihakassa (myöhemmin muutettiin muotoon: Merihaassa) ja Hakaniemessä sekä Siltasaaressa.

Itse olen aina tiennyt tämän rakkaan kotiseutumme "Karhusaaresta" puhuttaessa, että se siinä Espoon Hanasaaren vieressä. Vai on nyt "Sipoossakin" Karhusaari.
 
Hanasaarihan on Sompasaaren vieressä Sörkassa. Eli Hanasaaren länsipuolella ollaan jo Merihakassa (myöhemmin muutettiin muotoon: Merihaassa) ja Hakaniemessä sekä Siltasaaressa.

Itse olen aina tiennyt tämän rakkaan kotiseutumme "Karhusaaresta" puhuttaessa, että se siinä Espoon Hanasaaren vieressä. Vai on nyt "Sipoossakin" Karhusaari.
Itse asun lähempänä tuota Helsinki-Sipoon Karhusaarta joten siksi Espoon versio ei ollut tuttu. Molemmat Hanasaaret tiesin kyllä, mutta luulin Helsingin Hanasaaren nimen kadonneen Kalasataman myötä (joka ei Helsingin paikkatietopalvelun mukaan kuitenkaan ole kaupunginosan nimi)
 
Kun länsimetron rakentamisesta Matinkylään päätettiin, tehtiin samalla henkinen päätös metron ulottamisesta Kivenlahteen. Yleensä ottaen jos jossain hankkeessa on ensimmäinen ja toinen vaihe, hankkeen jättämiseen kesken ensimmäisen vaiheen toteuttamisen jälkeen on aika korkea kynnys. Länsimetron jatko Kivenlahteen toteutuu minusta hyvin todennäköisesti heti Matinkylän vaiheen jälkeen.
Entä jos tässä ensimmäinen vaihe on päästä edes Tapiolaan. Henkinen päätös oli Helsingissä keskustatunnelistakin, kunnes raha puhui. Sillä ne henkiset päätökset eivät toteudu kuin rahalla.

Metron jatkoa Tapiolasta saati Matinkylästä ei voi enää saada aikaiseksi samalla konstilla kuin länsimetropäätöstä ylipäätään, eli vääristelemällä kustannukset puoleen todellisesta. Ei niihin enää usko valtuustotkaan. Kun valtio on jo linjannut oman rahoituspolitiikkansa, on turha laskea sen varaan, että kun Espoolla ei ole rahaa, niin sitten valtiolla on. Ja vaikka valtiolla olisikin, tyrkyllä on kyllä muitakin miljardihankkeita, jotka nimenomaan valtion näkökulmasta ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin tonttimaan arvon nostaminen Espoossa.

Henkiseen kiinnostukseen vaikuttanee myös se, ettei metrorakentaminen olekaan enää automaattinen kultamuna suomalaisille rakennusliikkeille. Tuskin niitä vastaisuudessa kiinnostaa lobata urakoita tsekkiläisille louhijoille.

Eiköhän ole melko yksiselitteisesti helsinkiläisten etu, että Espoo tulee jakamaan metron kustannuksia ja bussiralli Espoosta Helsinkiin vähenee. Siitä voidaan tietysti olla montaa mieltä, onko länsimetro espoolaisten etu mutta viitatussa keskustelussa olikin puhe nimenomaan helsinkiläisten eduista.
Ei ole välttämättä Helsinginkään etu. Ensinnä Helsinki joutuu rakentamaan Espoota varten metron Ruoholahdesta kaupunginrajalle sekä rahoittamaan Espoossa kulkevat junat ja sitten se joutuu maksamaan kasvavaa kuntaosuutta helsinkiläisten Espoon puolelle tekemistä matkoista. Ja kuntaosuus tulee kallistumaan, koska Länsimetro Oy tulee perimään HSL:ltä ratamaksua. Busiliikenteestä ei ole maksettu eikä makseta ratamaksua, vaikka Espoon katuja käytetäänkin.

Sitähän ei vielä edes tiedetä, miten paljon Espoon alueen joukkoliikenteen kustannus tulee nykyisestä metron vuoksi nousemaan, koska vielä ei tiedetä, mitä metro maksaa, mihin asti sitä tehdään ja minkä hintaisella rahalla se rahoitetaan. Tässähän toimitaan koko ajan valtuustojen myöntämällä avoimella shekillä, vaikka Helsingin valtuusto on sentään tehnyt päätöksiä jonkinlaisilla budjettisummilla.

Antero
 
Takaisin
Ylös