Espoon ensimmäinen iso metrotunnelien louhintaurakka alkaa Karhusaaresta
16.12.2010 13:40
Riina Kairulahti
Länsimetron hallitus on päättänyt Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METROn valinnasta Karhusaaren metrotunneleiden urakoitsijaksi. Urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin louhinnan Helsingin ja Espoon rajalta Keilaniemeen. Urakan arvo on reilu 15 miljoonaa euroa.
Määräaikaan mennessä tarjouspyyntöön vastasivat kaikki seitsemän urakoitsijaa, jotka olivat läpäisseet ensimmäisen tarjousvaiheen.
- Ulkomaisten toimijoiden kiinnostus louhintaurakoista on pitänyt kilpailutilanteen hyvänä. Parhaillaan kyselyssä oleviin urakoihin on ilmoittautunut vielä yksi uusi toimija lisää, toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.
Länsimetron hallitus päätti jakaa tunnelielementtien hankinnan Parman ja Ruduksen kesken. Yhteensä hankinnan arvo on lähes 11 miljoonaa euroa.
Espoon metrotunnelin louhinnat alkavat alkukeväällä
Työyhteenliittymä METRO aloittaa Karhusaaren metrotunnelin louhinnan alkukeväällä. Karhusaaren työtunneli valmistuu helmi-maaliskuussa, jonka jälkeen metrotunnelin louhinta alkaa välittömästi. Metrotunnelin louhinta kestää vuoden 2012 syksyyn.
Työyhteenliittymä METROlla on jo kokemusta metrolouhinnoista Suomessa. Se rakentaa parhaillaan kahta työtunnelia Lauttasaaressa ja yhtä Koivusaaressa. Myllykallion työtunneli valmistuu heti vuodenvaihteen jälkeen, Lauttasaaressa ja Koivusaaressa työtunnelilouhinnat jatkuvat syksyyn saakka.
- Työt Helsingin puolella ovat sujuneet hyvin ja tsekkiläiset louhijat ovat osoittautuneet ammattitaitoisiksi tekijöiksi, Kokkinen sanoo.
Työyhteenliittymässä Destia vastaa urakan johtamisesta ja Metrostav tunnelilouhinnan toteutuksesta. Aikaisempaa kokemusta tunnelitöistä Metrostavilla on muun muassa historiallisen Prahan keskustatunneleiden
louhinnoista.
Lumi ei haittaa tunnelissa
Talvi ja runsas lumi on haitannut vain vähän Länsimetron töitä. Louhintaan säällä ei ole merkitystä, sillä sää on tunnelissa vakaa kesät talvet. Pakkasen takia työkonesuojia on kuitenkin jouduttu lämmittämään. Työmailla lumikasat pidetään kurissa järeällä kalustolla.
Tällä hetkellä Länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Kaikkiaan Länsimetro on tehnyt päätöksen seitsemästä louhintaurakasta. Vuonna 2011 käynnistyvät loputkin työtunneliurakat. Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.
Länsimetron louhintojen edistymistä voi seurata seurantapalvelussamme.
Lisätietoa:
Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558,
matti.kokkinen@lansimetro.fi