Oletteko pistäneet merkille kiireen loppumisen metroasematyömailla?
Ehkä sählääminen on loppunut ja on siirrytty tekemään töitä. Sananlasku kertoo, mitä syntyy kiireellä. Ja niin näyttää myös tapahtuneen. Hiljaa hyvä tulee, sanoo toinen sananlasku.
Olen perinteiseen tapaani tehnyt Kaupunkiliikenne-sivuilleni jokavuotisia heinäkuisia päivityksiä viime viikonloppuna. Päivitysavusta kiitän myös tätä foorumia, jonka kommentit kirjaavat tapahtumia ja tietoja, jotka kovin helposti muualta unohtuvat.
Päivitykset liittyvät enimmiltä osin juurikin tähän metroprojektiin.
Etusivun Ajankohtaista-laatikon ensimmäinen linkki viekin
Matinkylän metroon. Totean, että olin sivuillani jo 2,5 vuotta sitten oikeassa arvioidessani Matinkylän metron aloittavan liikenteen aikaisintaan 2017. samoihin aikoihin arvioin metron kustannusten nostavan lippuejn hintoja, vaikka silloin vakuutettiin metron edullisuutta busseihin nähden. Nythän HSL on ilmoittanut keskimäärin 5,5 %:n lipunhintojen noususta samalla kun subventio on kivunnut yli 50 %:n. Ja syynä ovat metro ja Kehärata.
Numerotietoa löytyy luvusta
Kustannusten nousu. Siinä kerrotaan, miten kustannukset ovat kasvaneet ja mitä kaikkea kustannusten kasvua on tapahtunut ohi Länsimetro Oy:n rahoituksen. Eli paljonko enemmän metro maksaa kuin sen, mistä julkisuudessa puhutaan, eli ainoastaan metroyhtiön rahoituksesta.
Pikakurssi tapahtumista, jotka ovat nykytilanteeseen johtaneet, löytyy
Espoon metron historiaa kertovalta sivulta. Aikajana alkaa jo sadan vuoden takaa, jolloin Eliel Saarinen piirsi pikaraitiotien Kuusisaaren kautta nykyisen Tapiolan seudulle. Eniten tapahtumia löytyy tietenkin viimeisten 10 vuoden ajalta.
Kaikki päivitetyt sivut näkyvät
uusien ja uusittujen sivujen taulukosta.
Antero