Kommentoin vain nimim j-lu:n pinttyneitä mielipiteitä joiden mukaan lähiöasuminen ei kiinnosta kun ei pääse hissillä suoraan ravintolaan.
Palaahan vähän taaemmas keskusteluun ja mistä tämä lähti. Sun pointti oli, että Espoon tietyt alueet ovat kauempana Helsingin keskustasta kuin Käpylät sun muut ja siksi metro on Espoolle parempi vaihtoehto kuin pikaratikka. Mun pointti oli sitten se, että on virhe ottaa kaupunkisuunnittelun lähtökohdaksi etäisyys ja yhteys Helsingin keskustaan paitsi jos on tarkoitus rakentaa nukkumalähiötä. Mutta Espoossa on yliopisto ja hyvät yhteydet lentokentälle, kohta myös korkean kapasiteetin raideliikennettä: siellä olisi edellytykset suunnitella ja rakentaa kaupunkia, jossa yhteys Helsingin keskustaan on toissijainen asia.
Länsimetro pk-seudun poikittaisena raskasraiteena ei ole sinänsä huonoa asia. Mutta se on ihan älytöntä haaskausta, jos Espooseen rakennetaan uusi Itä-Helsinki ja niin on käymässä, kun kaavat eivät ole tarpeeksi tehokkaita.