Ja missä päin kantakaupunkia se kauppamatka on 1,5 km? Minä en pysty ymmärtämään sellaista keskustelua, jossa lauotaan ihan täyttä roskaa ja sitten yritetään parhain päin selitellä että enhän minä tarkoittanut sitä mitä minä sanoin vaan kunhan nyt vähän sinne päin, tai ehkä ei sitten ihan niinkään, ja joka tapauksessa olen oikeassa vaikka en sanonutkaan sitä mitä sanoin tai en ainakaan tarkoittanut.
Kantakaupungin seuraavissa osissa on n 1.5 km lähimpään S-marketiin tai K-Supermarketiin:
- Eira
- Kaivopuisto
- Hernesaari
- Jätkäsari
- Katajanokka
Tähän asti myös olin sitä mieltä että Töölökin, mutta sinne on ilmestynyt 2 uutta kauppaa ihan äskettäin, toinen entisiin Kaartin kasarmeihin ja toinen Aurataloon. Mutta ennen sitä Töölöstä oli mentävä Kamppiin tai keskustaan asti, jopa yli 2 km, jos halusi kunnolliseen kauppaan.
Kauppatiheys kantakaupungissa vastaa normaalia kerrostalolähiötä, koska S ja K-ketjut ovat pitäneet huolen siitä että keskikokoisista kaupoista ylitarjontaa ei ole, ja asiakkaita halutaan ajattaa suuriin Prismoihin ja Cittareihin. Tätä ilmiötä vastaan pitäisi sekä lähiöiden että kantakaupungin asukkaiden taistella. Ravintoloiden tai muiden vastaavien viihdehyödykkeiden osalta tilanne on tietenkin kantakaupungin eduksi. Lähiöistä löytyy siten parempia ulkoilumahdollisuuksia, ja fakta on että monet työpaikat, myös toimistotyö- ovat muuttaneet keskustasta lähiöihin tai ainakin laitakaupunkiin.
Aikaisempien viestiesi perusteella olen vuosien varrella ymmärtänyt asian niin päin, että et esimerkiksi tykkää kaupunkibulevardeista, koska ne sotkevat liikenteen ja koska kukaan ei tahdo asua niiden varrella. Koska kantakaupungissa ja varsinkin jossain Manskulla on niin kamalaa asua. Ja että lähiöt ovat hyviä ja kivoja. Olen myös kuvitellut, että tuo johtuu siitä, että kuulut sukupolveen, joka on kasvanut lähiöiden myötä. Nehän ovat kuitenkin verrattain tuore asia monisatavuotisessa kaupunkisuunnittelussa.
Kaupunkibulevardeissa huonointa on se liikenne, jos niitä pitkin ei ole muuta tapaa saapua keskustaan julkisilla kulkuneuvoilla kuin raitiotie ja bussit. Ei siksi että niiden jotka asuisivat niiden varsilla kärsisivät, vaan niiden jotka tulevat kauempaa. Liikenne niiden varsilta pitäisi hoitaa metromaisella ratkaisulla, eli sellaisella joka saapuessaan nykyisen kantakaupungin raitioverkon alueelle, siirtyisivät tunneleihin tai muuten eristetylle radalle, ohittaen ruuhkat. Ja vaikka kaupunkibulevardeja ei rakennettaisi, ainakaan heti, niin ei se liikenne niin sujuvaa ole nykyisiä sisääntuloreittejäkään, eli se nopeamman raidejoukkoliikenteen kehittäminen ei saa jäädä roikkumaan siihen asti että bulevardeja aletaan rakentaa, vaan ne hankkeet pitää hoitaa etupainotteisesti. Sellainen asenne kuin että "oma vika kun asut lähiössä, istu ruuhkassa ja kärsi" hajauttaa vain Helsingin.
Mutta kiikastaako tässä nyt siitä, että oikeasti sinäkin tahtoisit asua kantakaupungissa ja oletkin vain käytännön pakosta lähiössä? Oletko kaikki nämä vuodet keksinyt korttelikaupunkivastaisia argumentteja ihan vaan siksi, että sinulla ei ole mahdollisuutta itse asua korttelikaupungissa mutta et ole voinut sitä myöntää?
Voisin kuvitella asuvani kantakaupungissa jos ei tarvitsisi uhrautua sitä varten taloudellisesti, ja olisi sellainen perhe joka voi ja haluaa asua siellä. Itseäni ei liikenteen melu häiritsisi, on sen verran hyvät unenlahjat, mutta kaikilla muilla ei ole, ja perheessä on muita sairauksia kuten astmaa ja muita joita en haluaisi eritellä joka tekee heille asumisen kantakaupungissa sen heikon ilmanlaadun vuoksi täysin mahdottomaksi. Jos pystyisin valitsemaan, valitsisin varmaan jonkun rauhallisemman kolkan kantakaupungista tai vähän erillään olevasta puutarhakaupungista, mutta taloudelliset realiteetit ovat niiden kohdalla vieläkin mahdottomampia.
t. Rainer