Länsimetro

Tänään YLE:n Uudenmaan alueuutisissa klo 18:20 mainittiin että HSL varautuu jälleen kerran Länsimetron myöhästymiseen ja on valmiudessa jatkamaan nykyistä bussiliikennettä Espoossa jopa vuodella. Liekö tuo sitten enää mikään yllätys...
 
Tänään YLE:n Uudenmaan alueuutisissa klo 18:20 mainittiin että HSL varautuu jälleen kerran Länsimetron myöhästymiseen ja on valmiudessa jatkamaan nykyistä bussiliikennettä Espoossa jopa vuodella. Liekö tuo sitten enää mikään yllätys...

Länsimetron hallitus kokousti viime perjantaina ja sen mukaan länsimetrossa siirrytään kesäkuun alussa testausvaiheesta viranomaistarkastuksiin. Tämänhetkisen arvion mukaan liikenne voisi alkaa syyskuussa.
Bussiliikenteessä siirryttäisiin metron liityntälinjoihin aikaisintaan lokakuun puolivälissä. Siihen asti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit kulkisivat nykyisillä linjoilla Helsinkiin.
 
https://yle.fi/uutiset/3-9664998
Länsimetro avataan liikenteelle näillä näkymin syyskuussa. Länsimetro tiedotti testausvaiheen päättyneen.

Metrossa ovat nyt alkaneet viranomaistarkastukset, jotka jatkuvat elokuun alkupäiville asti. Elokuussa varmistuu metroliikenteen avaamisen tarkka ajankohta.

Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään kulkevan Länsimetron piti alun perin avautua jo viime vuoden elokuussa.
 
"Näiden teknisten järjestelmien pitää pystyä luotettavasti toimimaan siten kun se on suunniteltu. Näin monimutkaisessa teknisessä järjestelmästä löytyy aina joku bitti joka on väärässä muodossa ja sitten nämä toteutuneet ja toivotut ohjaukset eivät toteudukaan, kuvailee ongelmaa Pitkänen. "

Näin ollen on myös täysin varmaa, että Länsimetro on käyttöönottonsa jälkeen pois pelistä tuon tuostakin, koska joku bitti on väärässä paikassa myös tulevaisuudessa. Jos pelatustoimen kriteereistä pidetään kiinni, tulee Länsimetro olemaan Suomen epävarmin joukkoliikenneyhteys. Länsiväylän bussikaistat kannattaa ehdottomasti säilyttää bussikaistoina.
 
^*Pienet taputukset* Toivottavasti joskus sinullekin aurinko paistaa.

Olet varmaan jossain aurinkoisella terassilla hyvässä seurassa. Tällä hetkellä Helsingissä ei aurinko paista, loppupäivän pääesiintyjä on esteri. Länsimetron suunnasta aurinko ei ole paistanut helsinkiläisille ja espoolaisille veronmaksajille, eikä tule paistamaan sen käyttäjillekään.
 
Enkä ihmettelisi, vaikka länsimetro saataisiin rutistettua nykyiseen aikatauluun vielä, nuo viranomaistarkastukset kun ainakin omalla alalla toimivat kutakuinkin niin, että:

  1. Viranomainen hoitaa kärsivällisesti muita asioita, kunnes rakentaja ilmoittaa työn olevan "valmis" (tosiasiassa sahat ja vasarat laulavat vielä siinä vaiheessa).
  2. Viranomainen tai valtuutettu edustaja saapuu paikalle oman dokumentaationsa kanssa toteamaan, millainen tuli.
  3. Viranomainen ilmoittaa rakentajalle havaitsemistaan virheistä.
  4. Rakentaja korjaa virheet kiireaikataululla.
  5. Rakentaja ilmoittaa viranomaiselle, tarvittaessa todisteiden kera (valokuva).
  6. Useimmat asiat viranomainen kuittaa nähdyksi. Mahdolliset uusintatarkastuksetkin voidaan hoitaa nopeammin - tarkastettavia kohteita on vain muutama, joten niille on helppo varata parituntinen johonkin väliin.
Ja pisimmät viiveethän tuossa ovat ne ensimmäiset 2 viikkoa, mitkä on varattu kullekin, että viranomainen 1. viitsii vaivautua paikalle 2. viitsii raapustaa standardiraporttipohjaan raportin ja liittää sen sähköpostiin.

Tuo bitti väärässä muodossa juttu, btw, voi viitata aika suoraankin PLC-systeemeihin. En mä sanoisi, että niitä ikuisuus tarvitsee puukottaa - vain niin kauan, että täyttää vaatimukset ja se prosessi on sellainen "onko NYT hyvä?", "huomaan, että olette korjanneet ilmituodut puutteet, mutta..." - nopeutuva kierto.
 
Viimeksi muokattu:
Jarla osui sikäli oikeaan, että nythän siellä on tarkastuksia pidetty, mutta valmista ei ole tullut. Tänään IL:ssä kuitenkin vakuutellaan, että syyskuussa pääsisi kyytiin: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707172200269313_u0.shtml
Pidän kyllä varsin rohkeana ajatusta siitä, että kaupalliseen liikenteeseen siirrytään ilman minkäänlaista järjestelmän luotettavuutta testaavaa koeliikennettä. Luotettavuutta ei voi testata pelkällä käyttöönottokokeella. Luotettavuus voidaan todeta vain toimintavarmuustestillä käyttämällä järjestelmää vähintään se aika, joka vaatimuksissa hyväksytään vikaväliksi. Mieluummin pidempi aika, jotta nähdään, että ei ollut vain hyvää tuuria ja sattumalta selvittiin ilman vikaa yhden kerran.

Espoon metro ei ole kuljettanut vielä matkustajia lainkaan. Siten ei ole mitään tietoa siitä, miten järjestelmä toimii matkustajien kanssa. Ja julkisuuteen annettujen tietojen mukaan ensi kerran matkustajat pääsevät metroon avajaisten jälkeen, eli mitään testijaksoa ei olekaan. Hyvän käytännön mukaista olisi aloittaa viranomaisilta saadun luvan jälkeen kaupallinen koeliikenne, jossa bussiliikenteen toiminta jatkuu, kunnes järjestelmän luotettavuusvaatimukset on täytetty.

Kaupallisen koeliikenteen idea on, että havaittaessa luotettavuusongelma järjestelmä voidaan tarvittaessa sulkea ongelman korjaamisen ajaksi. Metrossa matkustavalle on siis koko ajan toiminnassa oleva kuljetuspalvelu bussilla. Ja metroon menevä tietää metron valitessaan, ettei järjestelmä ole vielä luotettavaksi todettu, joten häiriöitä voi matkalle tulla.

Tähänasti tapahtuneen jälkeen en lähtisi riskeeraamaan enää metron mainetta yhtään lisää. Etenkään sillä, että ihmiset jäävät työmatkallaan tunneliin jumiin ja sitten ihmetellään taas, mistä saadaan viikoksi korvaava bussiliikenne. Kun vika olikin sellainen, ettei se heti selviäkään.

Antero
 
Pidän kyllä varsin rohkeana ajatusta siitä, että kaupalliseen liikenteeseen siirrytään ilman minkäänlaista järjestelmän luotettavuutta testaavaa koeliikennettä. Luotettavuutta ei voi testata pelkällä käyttöönottokokeella. Luotettavuus voidaan todeta vain toimintavarmuustestillä käyttämällä järjestelmää vähintään se aika, joka vaatimuksissa hyväksytään vikaväliksi. Mieluummin pidempi aika, jotta nähdään, että ei ollut vain hyvää tuuria ja sattumalta selvittiin ilman vikaa yhden kerran.

Espoon metro ei ole kuljettanut vielä matkustajia lainkaan. Siten ei ole mitään tietoa siitä, miten järjestelmä toimii matkustajien kanssa. Ja julkisuuteen annettujen tietojen mukaan ensi kerran matkustajat pääsevät metroon avajaisten jälkeen, eli mitään testijaksoa ei olekaan. Hyvän käytännön mukaista olisi aloittaa viranomaisilta saadun luvan jälkeen kaupallinen koeliikenne, jossa bussiliikenteen toiminta jatkuu, kunnes järjestelmän luotettavuusvaatimukset on täytetty.

Kaupallisen koeliikenteen idea on, että havaittaessa luotettavuusongelma järjestelmä voidaan tarvittaessa sulkea ongelman korjaamisen ajaksi. Metrossa matkustavalle on siis koko ajan toiminnassa oleva kuljetuspalvelu bussilla. Ja metroon menevä tietää metron valitessaan, ettei järjestelmä ole vielä luotettavaksi todettu, joten häiriöitä voi matkalle tulla.

Tähänasti tapahtuneen jälkeen en lähtisi riskeeraamaan enää metron mainetta yhtään lisää. Etenkään sillä, että ihmiset jäävät työmatkallaan tunneliin jumiin ja sitten ihmetellään taas, mistä saadaan viikoksi korvaava bussiliikenne. Kun vika olikin sellainen, ettei se heti selviäkään.

Antero

Samaa mieltä, tosin Tukholman Citybanan otettiin käyttöön lähes kylmiltään. Siellä järjestettiin yksi koepäivä, mutta eipä sitä sen enempää testailtu, kun viimeiset liitokset tehtiin vasta juhannuksena. Hyvin on häiriötiedotteiden ja vihaisten kommenttien vähäisyydestä päätellen toiminut, mutta sehän ei olekaan kyseenalaisesti rakennettu Länsimetro :lol:
 
Liityntäliikenteeseenhän on määrä siirtyä vasta lokakuussa eli toisin sanoen rinnakkaiset bussilinjat suhaavat noin kuukauden ajan yhtä aikaa länsimetron kanssa. Eli mitenkään kerrasta poikki -siirtymästä ei ole kyse.
 
Takaisin
Ylös