339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Täälläpä hyviä kysymyksiä ja vastauksia Länsimetrosta: http://hvkerho.blogspot.com.es/2017/04/julkinen-selvitys-lansimetrosta.html
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tänään YLE:n Uudenmaan alueuutisissa klo 18:20 mainittiin että HSL varautuu jälleen kerran Länsimetron myöhästymiseen ja on valmiudessa jatkamaan nykyistä bussiliikennettä Espoossa jopa vuodella. Liekö tuo sitten enää mikään yllätys...
Länsimetro avataan liikenteelle näillä näkymin syyskuussa. Länsimetro tiedotti testausvaiheen päättyneen.
Metrossa ovat nyt alkaneet viranomaistarkastukset, jotka jatkuvat elokuun alkupäiville asti. Elokuussa varmistuu metroliikenteen avaamisen tarkka ajankohta.
Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään kulkevan Länsimetron piti alun perin avautua jo viime vuoden elokuussa.
^*Pienet taputukset* Toivottavasti joskus sinullekin aurinko paistaa.
Pidän kyllä varsin rohkeana ajatusta siitä, että kaupalliseen liikenteeseen siirrytään ilman minkäänlaista järjestelmän luotettavuutta testaavaa koeliikennettä. Luotettavuutta ei voi testata pelkällä käyttöönottokokeella. Luotettavuus voidaan todeta vain toimintavarmuustestillä käyttämällä järjestelmää vähintään se aika, joka vaatimuksissa hyväksytään vikaväliksi. Mieluummin pidempi aika, jotta nähdään, että ei ollut vain hyvää tuuria ja sattumalta selvittiin ilman vikaa yhden kerran.Jarla osui sikäli oikeaan, että nythän siellä on tarkastuksia pidetty, mutta valmista ei ole tullut. Tänään IL:ssä kuitenkin vakuutellaan, että syyskuussa pääsisi kyytiin: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707172200269313_u0.shtml
Pidän kyllä varsin rohkeana ajatusta siitä, että kaupalliseen liikenteeseen siirrytään ilman minkäänlaista järjestelmän luotettavuutta testaavaa koeliikennettä. Luotettavuutta ei voi testata pelkällä käyttöönottokokeella. Luotettavuus voidaan todeta vain toimintavarmuustestillä käyttämällä järjestelmää vähintään se aika, joka vaatimuksissa hyväksytään vikaväliksi. Mieluummin pidempi aika, jotta nähdään, että ei ollut vain hyvää tuuria ja sattumalta selvittiin ilman vikaa yhden kerran.
Espoon metro ei ole kuljettanut vielä matkustajia lainkaan. Siten ei ole mitään tietoa siitä, miten järjestelmä toimii matkustajien kanssa. Ja julkisuuteen annettujen tietojen mukaan ensi kerran matkustajat pääsevät metroon avajaisten jälkeen, eli mitään testijaksoa ei olekaan. Hyvän käytännön mukaista olisi aloittaa viranomaisilta saadun luvan jälkeen kaupallinen koeliikenne, jossa bussiliikenteen toiminta jatkuu, kunnes järjestelmän luotettavuusvaatimukset on täytetty.
Kaupallisen koeliikenteen idea on, että havaittaessa luotettavuusongelma järjestelmä voidaan tarvittaessa sulkea ongelman korjaamisen ajaksi. Metrossa matkustavalle on siis koko ajan toiminnassa oleva kuljetuspalvelu bussilla. Ja metroon menevä tietää metron valitessaan, ettei järjestelmä ole vielä luotettavaksi todettu, joten häiriöitä voi matkalle tulla.
Tähänasti tapahtuneen jälkeen en lähtisi riskeeraamaan enää metron mainetta yhtään lisää. Etenkään sillä, että ihmiset jäävät työmatkallaan tunneliin jumiin ja sitten ihmetellään taas, mistä saadaan viikoksi korvaava bussiliikenne. Kun vika olikin sellainen, ettei se heti selviäkään.
Antero