Satunnainen Twitter-havainto: Länsimetron viimekesäiset Lännen nopein -mainoskarkit ovat bäst fore 15.4.2017. Syökää nopeasti tai säästäkää metroaiheiseen arkistoon.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Satunnainen Twitter-havainto: Länsimetron viimekesäiset Lännen nopein -mainoskarkit ovat bäst fore 15.4.2017. Syökää nopeasti tai säästäkää metroaiheiseen arkistoon.
– Sellaiset tahot, joita pidän luotettavina, kertoivat, että kun päätöstä valmisteltiin, metron hinnaksi laskettiin miljardi tai vähän päälle, mutta kun se summa vaikutti päätöksenteon kannalta liian suurelta, niin päätöksentekijöille esitettiin 700 miljoonan hanke ja sitten siitä päätettiin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että se maksaa 1,2 miljardia. Kyllä tässä on syytä epäillä, että on tehty pikkusen riisuttu versio, Virtanen sanoi Ykkösaamussa.
Sellaiset tahot, joita pidän luotettavina, kertoivat, että kun päätöstä valmisteltiin, metron hinnaksi laskettiin miljardi tai vähän päälle, mutta kun se summa vaikutti päätöksenteon kannalta liian suurelta, niin päätöksentekijöille esitettiin 700 miljoonan hanke ja sitten siitä päätettiin. Nyt ollaan päätymässä siihen, että se maksaa 1,2 miljardia.
Länsimetro oy:hän on perustellut kustannusnousua useaan otteeseen sillä, että rakentamisen määräykset ja säännökset ovat muuttuneet 70-luvusta. Tuosta väitteestä voi ajatella kahdella tavalla. A) Se on ns. virallinen tarina, josta pidetään kiinni loppuun saakka, kuinka typerältä se sitten vaikuttaakaan. B) Selvitysmies Virtasen arvio siitä, että projektien johto on huonoa ja ammattitaidotonta, on understatement. Se silkkaa sontaa, johon pystyisi kouluttamaton apinakin.
Selitykset siitä, miten turvallisuusvaatimukset ovat muuttuneet 1970-luvulta, saisi jo lopettaa.
Oikeastaan ei. Kyse on homman kannalta oleellisesta asiasta.
Koko Länsimetron rakentamispäätös perustuu tietoiseen valheeseen. Homma piti saada näyttämään mahdollisimman halvalta, jotta hankintapäätös saatiin nuijituksi läpi. Kuvaan kuului kustannustason laskeminen edellisen tunnelimetrotyömaan pohjalta ja sehän ajoittui 1970-luvulle. Normien tiukentuminen siis tietoisesti lakaistiin maton alle.
Jos asiassa on jokin hyvä puoli, niin se että junien lyhentämisen riesa kohdistuu ennen kaikkea sinne, minne sen pitääkin eli Helsinkiin. Lyhyet asemat perustuvat tähän samaan kustannusarvion minimointiin ja se päätös perustui HKL:n silloisen johdon vakuutteluihin, että automaatio tulee ja mitään ongelmaa lyhentämisestä ei ole.
Oikeastaan se on jo "vanha" uutinen, alkuperäinen versio näkyy Länsimetron omien sivujen uutisissa. Itse tapahtuma oli sattunut 31.3., joten aprillipäivänä asia olisi ollut hyvinkin ajankohtainen.Tämä on siis tämän päivän uutinen, ei aprillipäivältä, vaikka niin saattaisi kuvitella.
Äkkiseltään ummikon vähän vaikea kuvitella, että varas menisi summassa kopeloimaan tunneliin tai syöttöasemalle, kun jännitteetkin voivat näinä aikoina olla päällä.