Länsimetro

Korona pelasti länsimetron – ei jääkään liian pieneksi

Itse uutisen voi lukea netistä, ja Höseli siinä iloitsee, miten joukkoliikenteen matkustajamäärät laskevat.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4404081

Ihan jännä näkökulma tosiaan...

Joskin yleisellä tasolla tässä on ihan oikea havainto: koronan kiihdyttämä etätyön lisääntyminen on pääosin joukkoliikenteelle ongelma, mutta tietyiltä osin myös hyöty. Kun työmatkojen määrä vähenee kokonaismatkoista, ruuhkahuiput pienenevät ja tämä tarjoaa mahdollisuuden tehokkaampaan liikennöintiin siellä, missä joukkoliikenteellä on muukin rooli, kuin tasata (autoteiden) ruuhkahuippua tarjoamalla vaihtoehtoisen tavan tehdä työmatka. Jako kahteen vahvistuu, autokaupunki ja keskikaupunki yhä enemmän elävät aivan omia elämiään.

En ole ihan varma, miten suuri tuo pelastus nyt oikeasti oli, kun jutussa kuitenkin sanotaan seuraavasti

Länsiväylä sanoi:
Matkustajamäärien väheneminen tulee näkymään erityisesti ruuhkahuippuina. Lisäksi vaikutus on suurempi länsimetron kuin itämetron osuudella. Jo nyt matkustajamäärät ovat Wallinin mukaan pudonneet enemmän länsimetron alueella kuin Itä-Helsingissä.

Siis matkustajamäärien väheneminen on idässä pienempää nyt ja tulevaisuudessa. Eli mahtoiko tämä pelastus koskea lähinnä sitä Tapiola-Kivenlahti-väliä, joka jää harvemmalle liikenteelle ylimääräisen kääntöraiteen puuttuessa? Toki aikanaan Kruunusillat purkanevat jonkin verran itämetron paineita, mutta täydennysrakentamista metron varrella on kyllä tulossa myös ihan merkittävästi. Ja myös:

Länsiväylä sanoi:
Wallin tarkentaa, että Espoo kasvaa tulevaisuudessa voimakkaasti metron varrella, ja tarve kapasiteetin kasvattamiselle tulee myöhemmin. Milloin se tulee, on kuitenkin vielä epäselvää.
 
Mutta mikä on kaikkien aikojen ensimmäinen kaupallinen lähtö Kivenlahden asemalta kohti Helsinkiä? Reittioppaaseen on nyt avattu joulukuun aikatauluja, ja sen perusteella lauantaina 3.12.2022 klo 4.56 on linjan M1 ensimmäinen lähtö Vuosaareen. Kolme ensimmäistä junaa ovat M1:siä, lähtöajat ovat 4.56, 5.11 ja 5.26. Sitä seuraava metrojuna Kivenlahdesta itään on klo 5.34 lähtevä M2 Mellunmäkeen. Tuossa vaiheessa liikennöinti hoituu siten, että joka toinen Kivenlahdesta lähtevä metrojuna on M1 ja joka toinen M2. Kummallakin linjalla on siitä eteen päin 15 min vuoroväli noin aamukahdeksaan. Ja tämän tarjonnan aikana molemmat linjat lähtevät nimenomaan Kivenlahdesta, liikenteen tihentyessä M2 siirtyy normaalimmalle reitilleen, jossa läntinen päätepiste on Tapiola. Hiljaisen ajan liikenteessä molempien reittien päätepiste on tietenkin länteenkin kulkevassa liikenteessä Kivenlahti, tunnus on tuttuun tapaan M1. Myös niillä junilla, jotka aloittavat Mellunmäestä. Ja reittioppaan mukaan ensimmäinen kaupallinen juna tuona aamuna Helsingin suunnalta Kivenlahteen saapuu klo 5.58. Se on M1 Vuosaaresta. Saman lähteen mukaan seuraava juna idästä on klo 6.06 saapuva M1 Mellunmäestä.
 
Hesarin Marja kertoo, että siinä missä muilla Helsingin sisääntuloväylillä autoliikenne on vähäisempää kuin vuonna 2019, Länsiväylällä se on kasvanut. Jutussa on haastateltu myös ihmisiä, jotka ovat metron tulon myötä hankkineet auton tai kakkosauton.


Pari sitaattia maksumuurin takaa:

"Liikennemäärät Helsingin sisääntuloväylillä ovat pienempiä kuin ennen koronapandemiaa, mutta Länsiväylä on poikkeus. Espoolaisessa Majurin perheessä ei ole pärjätty ilman kahta autoa sen jälkeen, kun länsimetro alkoi liikennöidä."

"Ilmiön on huomannut myös erityisopettajana työskentelevä, nöykkiöläinen Ulla Ikonen. Hänkin osti auton, kun länsimetro alkoi liikennöidä Matinkylään ja bussilinjat harvenivat. Ikonen asui tuolloin Laurinlahdessa, muutaman kilometrin päässä Nöykkiöstä. Kotoa oli parin minuutin kävelymatka bussipysäkille, joka vei parissa kymmenessä minuutissa keskustaan. Matinkylän metron valmistumisen jälkeen samaan matkaan meni puolitoista tuntia."

"Ikonen kertoo, että useampi hänen Matinkylässä asuva ystävänsäkin on hankkinut perheeseen toisen auton, vaikka Matinkylässä on metroasema. ”Heillä tulee silti kävelyä metroasemalle pari kilsaa. Eikä se metro edes mene suoraan Helsinkiin vaan kiertää serpentiiniä.”"
 
Edellisen puheenvuoron sitaateissa tuli esille tietyt jutut, muitakin sitaatteja voisi mainita:

"Kaupungin tekemän katsauksen mukaan joukkoliikenteen osuus kaikesta liikkumisesta on viidessä vuodessa noussut Espoossa 18 prosentista 20 prosenttiin. Samassa ajassa myös henkilöautolla tehtyjen matkojen osuus kaikesta liikkumisesta on laskenut 46 prosentista 40 prosenttiin."

"Vaikka joukkoliikenteen yhteydet ovat suurella ihmisjoukolla parantuneet huimasti länsimetron ja pikaraitiolinja 15:n ansiosta, väestönkasvu on lisännyt myös autoliikennettä."

"Vuodesta 2020 vuoteen 2023 autoliikenne Espoossa kasvoi kolmella prosentilla, mikä on maltillisempaa kuin väestönkasvu, mutta kasvua joka tapauksessa."

"Länsiväylällä liikenne on kasvanut erityisesti viikonloppuisin, jolloin autoilu liittyy enimmäkseen vapaa-ajan viettoon."
 
Yhteen lehtijuttuun ei tietysti kaikkea mahdu, mutta olisin kaivannut tietoa siitä miten paljon esimerkiksi Vantaa on kasvanut samaan aikaan, kun se kasvu ei ole johtanut autoliikenteen lisääntymiseen vaan päinvastoin.
 
Maailma muuttuu, joku kärsii aina. Kaksi kilometriä eli n 20 min alkaa tietysti olla aika pitkä, mutta en kyllä ihan usko että 20 min > 1,5 h

Google Maps antaa autolle 36 min matka-aikaa, HSL n 54 minuuttia, Nöykkiö-Rautatientori joten miten se bussi veti 20 min, jos ajattelee että 10 min varattava kävelyyn eli sitten matka-aika jo 30 min jne. Autolla kuitenkin lähtöön 5 min eli ollaan jo 41 min ja sitten loppupäässä parkkipaikat jne 5 min eli ollaan jo 46 min eli aika lähellä jo julkista. Jos tulle luntas niin sitten se on melkein sama jo
Joskus voisi kirjoittaja haastaa haastateltavia
 
Viimeksi muokattu:
Aamun ruuhka-ajan metrot ovat oman kokemukseni mukaan olleet melko täysiä. HSL:n tulisi varmaankin harkita tiettyjen suorien linjojen palauttamista ruuhka-suuntaan. Vastaavasti tiettyjen liityntälinjojen vuorovälejä voisi aavistuksen harventaa näinä aikoina.
 
Takaisin
Ylös