Iso ongelma on myös se, että melkein puolet junakalustosta on kiinteästi 90 metrin mittaisia M300-junia- Tämä myös tunnutaan usein unohtavan, kun asemien pidentämisestä haaveillaan. Jos tilaaja olisi toiminut vastuullisesti (tulevaisuuden kannalta), olisi M300-junatkin tilattu ~45 m pituisina vaunupareina, jolloin jossain skenaariossa niilläkin voisi liiikennöidä kolmen pötkössä 135 metrin mittaisina.
Tietenkin voidaan tehdä hypoteesia siitä, voisiko M400-junat tilata taas vaunupareittain yhteensopivina M300-juniin, jolloin M300+M400 olisi pitkän aseman mittainen. Ymmärtääkseni kuitenkaan M300-junien keulan kytkimet (anteeksi mahdollisesti virheellinen termistö) eivät nykyisellään välitä ajoinformaatiota ja muuta järjestelmien tietoja, vaan ovat vain hinausta varten. Tällainenkin ongelma siis pitäisi vielä ratkaista.