Kalliorinteen pysäkille, josta tulee menemään linjan 136 bussien lisäksi sunnuntaisin 6 ja arki-iltaisin 10 vuoroa tunnissa, on kävelymatkaa enintään 900 metriä, ja lisäksi Kirstintie 4:n pysäkille tulee myös olemaan hyvä tarjonta. Silloin kun linjan 136 bussi ei kulje sopivasti, ei kuitenkaan tarvitse odottaa puolta tuntia jos suostuu kävelemään jommalta kummalta pysäkiltä.
Noita muilta pysäkeitä on hankala kävellä varsinkin Espoon keskuksesta poispäin tultaessa koska Kalliorinteen pysäkiltä johtava polku on keväisin ja syksyisin pimeä, kurainen ja täynnä lätäköitä, eikä ole mitään luiskaa tai portaita pysäkiltä Finnoontien ali johtavaan tunneliin, koska koko pysäkki ei ole alunperin rakennettu palvelemaan Sunaa, vaan ainoastaan Finnoontien toisella puolela olevaa Kaupunginkalliota. Sunalaiset toki käytävät sitä esim sunnuintaisin kun muuta ei ole, kun 156:n aikataulu on silloin täysin toivoton.
Kirstintien pysääkki on 200 m sivussa Sunantien risteyksestä josta olisi optimaalinen matka kotiin, ja siksi joutuu oikaisemaan kerrostalojen pihojen kautta ja naishenkilöt karttavat kulkea iltaisin Suvelan pahamaineissen "Satulinna" -pubin ohi joka on juuri pysäkin kohdalla.
Nämä asiat pitäisi laittaa kuntoon enennkuin liityntäliikenen alkaa, mutta luuletko että kaupunki tekee mitään?
Muutamia rivitalovaltaisia alueita, joiden vierestä ei mene bussiliikenteen pääväylää:
- Myllypuron puutaloaluetta palvelee yksi bussi 20 minuutin välein ja metroasemalle on noin kilometri.
- Seilimäen länsiosasta menee bussi puolen tunnin välein, lauantai-iltaisin ja sunnuntaisin tunnin välein. Muulle pysäkille on niin ikään noin kilometri.
- Pyhäristiltä menee yksi bussi puolen tunnin välein ja muulle pysäkille on matkaa noin kaksi kilometriä.
- Vallinojalle menee kolme bussia tunnissa, yksi linja tunnin välein ja yksi 30 min välein. Viikonloppuisin menee kaksi bussia tunnissa. Juna-asemalle on matkaa noin 2 km.
Sunan tilanne ei siis erikoinen, jos sitä verrataan sellaisiin rivitalovaltaisiin alueisiin, jotka eivät pääse hyötymään muualle kulkevasta bussiliikenteestä ja joihin ei ole raideliikennettä.
Noista alueista niin Pyhäristi tulee saamaan linjauudistuksen yhteydessä 15 min vuorovälin Leppävaaran ja Tapiolan välillä päivisin ja iltaisin. Pyhäristi on muutenkin vauraampaa ok-aluetta jossa perheet omistavat 2 autoa ja harvemmin rakennettu kuin Suna. Pyhäristille on tarjottu jopa Jokeri-pikaraitiotietä mutta asukkaat ovat vastustaneet sitä. Mielestäni siinä olisi kohde jossa pitäis antaa asukkaille "sitä mitä he ovat tilanneet".
Vallinojan tilanteen tiedän koska asuin aikoinaan Korsossa. Sitä ei voi oikein millään mittarilla hyväksi kehua. Sekin on tosin hyvin hajanainen alue. Aikoinaan Vallinojalle luvattiin oma junaseisake pääradalle mutta sitä ei ole toteutettu jostain syystä.
Linja 156 on nykyisin synkronoitu junaan, joten uskon että siihen pohjautuvalla linjalla 136 tehdään samoin, ja kannattaahan asiasta antaa palautetta kun aikataulujen laatiminen joskus aloitetaan.
Nykyisin 156 kulkee klo 13-19:30 välillä (Kampista) enintään 20 minuutin välein, ja sitä toivoisin että 136:kin kulkisi eikä vain 30 min. Se mitä nykyinen suunnitelma ehdottaa on lähinnä nykyistä kesäaikataulua, joka on käyttökelvoton, mutta kesäisin pystyy onneksi kulkemaan polkupyörällä.
Se että näitä suunnitelmia täytyy nyt seurata suurennuslasila aina sitä mukaa kun ilmestyy aiheuttaa suurta vaivaa, tietysti jos tarpeeksi huomauttaa niin tilanne ehkä säilyy siedettävänä mutta itse kuvittelin että länsimetron käyttöönotto ei koske mitenkään rantaradan vartta, mutta nyt näyttää siltä että koskee. Miksei Espoo samalla pyydä HSL:ää lopettaa E-junilla liikennöinti, eihän sille riitä enää matkustajia kun bussitkaan jotka syöttää junaan ei kulje! Säästyisi silläkin rahaa!
[EDIT:]
Mun ehdotus olisi, että jos pysäkit Kalliorinteessä ja Sunan-Kirstintien risteyksessä olisivat paremmin saavutettavissa kävellen Sunasta/Sunaan päin, niin koko linja 136 voitaisiin poistaa suunnitelmista, koska ne sunalaiset jotka ovat menossa Matinkylään tai Olariin tai länsimetrolla jonnekin osaavat kävellä noille muille pysäkeille ja mennä niillä muilla busseilla.
Sensijaan ehdotan että laitettaisiin ajamaan ympyrälinja reittiä Espoon keskus-Suna-Tuomarila-Kirkkojärvi-Espoon keskus jolla olisi arkisin tasainen vuoroväli 20min. Koska se olisi ymyrälinja se tietäisi että n 10 minuutin välein kulkisi joku bussi oman oven edestä jompaakumpaa suuntaa kiertäen kohteeseen jonne on menossa, useimmilla se olisi Espoon keskus. Tällä tavalla Espoo säästäisi rahaa huomattavasti jonkun tyhjänpäiväisen 136 ajamisen sijaan.
t. Rainer