Mutta jos aletaan oikeasti määritellä palvelutasoalueita ja autottoman elämän alue on palvelutasomaksimi, Sunan tai ainakaan sen eteläosan, joka on kaukana asemista, ei minusta pitäisi sinänsä kuulua alueisiin, joissa joukkoliikenne- ja muu palvelurakenne mahdollistaa autottoman elämän. Enemmän kyse on rivarivaltaisesta perhealueesta, jossa on jonkinlaiset julkiset yhteydet ja huonot lähipalvelut ja jonka pääliikenneväline on kuitenkin selvästi henkilöauto. Toki tuosta huolimatta liityntäsuunnitelmassa on kyllä kehitettävää, ei siinä mitään.
Tietysti mä kirjoitan tänne näin koska oma lehmä ojassa, kuten Anterokin on tyytymätön itämetron liityntäliikenteeseen koska Marjaniemestä menee bussi 20 minuutin välein itäkeskukseen. Mä olisin tyytyväinen jos Sunasta menisi niin usein Espoon asemalle sitten kun linjauudistus toteutuu, mutta toistaiseksi luvattu vain 30 minuutin välein, joka on sama palvelutaso kuin Nuuksiossa jossa ihmisillä on ok-talot ja isot pihat jonne mahtuu monta autoa.
HSL:n suunnitteluohje löytyy
HSL:n nettisivuilta. Sen mukaan yhteydet asuinalueelta omaan keskukseen ovat vaihdottomia. Liityntäliikenteen palvelualueelta yhteydet myös Helsingin keskustaan perustuvat liityntävaihtoon. Ajoaika saa mahdollisine vaihtoineen joukkoliikenteessä ruuhka-aikoina alueiden ja Helsingin keskustan sekä aluekeskusten välisillä yhteyksillä olla korkeintaan 2 kertaa niin pitkä kuin vastaava henkilöautomatka.
Olen lukenut suunnitteluohjeen ja siksi kysyinkin että miten voi olla mahdollista että yhtydet huononevat noin rajusti.
Jos matka johon sisältyy liityntä Espoon keskuksen eteläpuoleisilta lähiöistä Helsinkiin perustuu pelkästään länsimetron käyttöön , niin silloin matka-aika ylittyy varmasti 2 kertaa mitä henkilöautolla kestää, ja on suunnitteluohjeen vastainen.
Jos perustuu rantaradan käyttöön, jos vaihdot bussista junaan toimivat, niin ei ylity, mutta jos eivät toimi, niin silloin ylittyy, ja on suunnitteluohjeen vastainen.
Sellaisissa tilanteissa pitäisi huomioida esim ruuhka-ajan määritelmässä se, että liityntäbussin ruuhka-ajan vuorotiheys on voimassa myös jos matkustaja lähtee raideliikennevälineellä Helsingistä klo 18:00 ja saapuu perille liityntäasemalle josta vaihtaa bussiin n klo 18:30. Jos viimeinen ruuhka-ajan vuoroväliä noudattava bussi lähtee liityntäasemalta aikaisemmin kuin 18:30, on yhteys
käyttökelvoton, koska matkustaja ei ehdi poiketa ostoksille missään ruookakaupassa, joita on käytännössä vain kauppakeskuksissa, jos lähtee töistä klo 17:00 paikkeilla, joka on normaali toimistotyöntekijän kotiinlähtöaika, vaan ainoa liityntäkeino (tai ylipäänsä keino liikkua) pyöräilykauden ulkopuolella on silloin auto.
t. Rainer