Laajasalon raideyhteys

Periaatteessa sellaiselle metrolle, joka Itä-Helsinkiin rakennettiin, voisi olla käyttöä reitillä Sörkkä–Kaivokatu–Tullinpuomi. Kaikkialle muualle seudulla se on liian iso, liian jäykkä niin pysty- kuin vaakasuunnassa ja liian kallis. Perimmältään siksi Espoossa lyhennettiin asemat, koska pitkiä asemia ei oikeasti tarvita. Sääli vain, että kun asioita ei ymmärretä tai haluta ymmärtää, tämä metron ja vallitsevan maankäytön tehokkuuden yhteensovittaminen tehtiin täysin väärässä asiassa, joka ei poista yhtäkään liian suuren kapasiteetin ongelmista.
Antero

Espoon tyhmyydessään tekemän päätöksen vuoksi siis Helsingin itäisen osan liikennekapasiteetti romahtaa. Eiköhän oli kannattanut tehdä Espoo Tynkäjunille vaihtoasema Kamppiin. Espoo ei autoihin tukeutuvana moottorintien penkereenä tarvitse Itä-Helsingin tarvitsemia pitkiä laitureita, joten laitetaan kaikki kärsimään. No saivathan parik kaistaa lisää Länsiväylälle.
 
Espoon tyhmyydessään tekemän päätöksen vuoksi siis Helsingin itäisen osan liikennekapasiteetti romahtaa.

Länsimetron laiturit lyhennettiin ensisijaisesti Helsingin metroideologien aloitteesta. Lähtökohtana oli metron automatisointi, joka oli pelkästään Helsingin hanke.
 
Länsimetron laiturit lyhennettiin ensisijaisesti Helsingin metroideologien aloitteesta. Lähtökohtana oli metron automatisointi, joka oli pelkästään Helsingin hanke.

Toissijaisesti ne lyhennettiin, jotta pystyisi edes jotenkin pitämään kustannusarvion alle miljardin. Helppo on vierittää syy Helsingin hankkeen niskaan - varsinkin näin jälkiviisaana - mutta loppukädessä päätös olla tekemättä pitkiä asemia, esimerkiksi tulevaisuuden varalle, tai jos automaattihanke menee päin männikköä, oli kuitenkin kai Espoon oma.
 
Länsimetron laiturit lyhennettiin ensisijaisesti Helsingin metroideologien aloitteesta. Lähtökohtana oli metron automatisointi, joka oli pelkästään Helsingin hanke.

Jälkikäteen ajateltuna on jossain määrin erikoista että Pasilan metro ei käytännössä noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi Länsimetrolle. Tämä metrokiimahan on aika puhtaasti helsinkiläislähtöistä, ja Espoo saatiin taivuteltua metron taakse vasta pitkän väännön jälkeen. Noin yleisesti Pasilan metro olisi ollut huomattavasti vähemmän joukkoliikenteelle haitallinen hanke kuin Länsimetro. Espoo olisi saanut itselleen huomattavasti sopivamman joukkoliikenteen, eikä Pisara varmaankaan olisi uhkaamassa toteutua.
 
Aika pitkässä puussa mennään sitten. Nyt nelikymppiset virkamiehet (esim. HKL:n tuore toimitusjohtaja) jäävät eläkkeelle n. 30 vuoden päästä eli ovat olleet 10 vuotta eläkkeellä 40 vuoden päästä.

Pitäisikö tästä nyt olla huolissaan? Nykyinen HKL:n toimitusjohtaja on syntynyt 1973 ja jää siis eläkkeelle noin vuonna 2040.

Hänen työssäoloaikanaan saadaan Laajasalon raitiotiesilta ja Jokeri-raitiotiekin liikennekäyttöön! Vaikka se aika nyt meistä useimmista tuntuukin hyvin kaukaiselta, lähes utopistiselta.
 
^ Politiikan suunnanmuutoksissa on kyse kriittisestä massasta, ei niinkään yksittäisistä ihmisistä. Nykyisellään sekä viranhaltijoiden että luottamusmiesten eliitti on pääosin iäkästä väkeä, joten he saavat toisistaan tukea toteuttaessaan 70- luvun liikennesuunnittelua.

Edistyksellisemmät voimat ovat vasta onnistuneet nostamaan kaupunkibulevardit ja pikaraitiotiet ns. framille. Kyllä ne toteutuvatkin, mutta ei kannata henkeään pidätellä.

Tällaisen asioiden kehityskulun voi nähdä myös demokratian ongelmana: kukin sukupolvi rakentaa maailmaa itselleen, ei tuleville sukupolville, joilla on oma käsityksensä hyvästä ja joille vanha ei enää kelpaa. Valmista ei tule edes pieneksi hetkeksi ja jos tuleekin, niin ne, jotka osaisivat arvostaa, ovat jo mullissa
 
Tällaisen asioiden kehityskulun voi nähdä myös demokratian ongelmana: kukin sukupolvi rakentaa maailmaa itselleen, ei tuleville sukupolville, joilla on oma käsityksensä hyvästä ja joille vanha ei enää kelpaa. Valmista ei tule edes pieneksi hetkeksi ja jos tuleekin, niin ne, jotka osaisivat arvostaa, ovat jo mullissa

Eihän tämä ole ongelma, vaan tarkoituksellinen seuraus käytetystä demokratian mallista. Edustajamalli johtaa välttämättä urapoliitikkoihin, ja urapoliitikot nostavat päätöksentekijöiden keski-ikää. Eduskunnassa onkin nyt kokonaisen vuosikymmenen vanhempi kaarti kuin kansa on keskimäärin.

Jos tämä on kuin onkin ongelma, ratkaisukin on helppo: lisää parempaa demokratiaa. Mitä paremmin eduskunta tai jokin muu päättäjäjoukko (esim. koko kansa) edustaa koko kansaa, sitä paremmin olemme ajan hermolla.
 
^ Näkis vaan. Miten nyt esim. tuohon kansalaisaloitteeseen on suhtauduttu? Parissuhdelaki meni kuulemma heittämällä läpi, kuten olisi mennyt kansanäänestyksessä. Suora demokratia on ihan yhtälailla oven takana kuten on raidejokeri ja Laajasalon silta.

Itse olen jo luovuttanut ja aloitin taas pyöräilemään. Suosittelen muillekin. Kirjat vielä Tallinnaan, niin siinähän saavat sosiaalikokoomuslaiset miettiä, että ketäs nyt verotetaan ja mistä kohtaa, että on varaa pitää Männistön faija ja muut kaverit töissä ja kaivaa tunnelia peltojen alle.
 
Ja tässä viralliset ja aivan oikeat selitykset:

http://yle.fi/uutiset/voimalaitos_tupruttaa_kruunusiltojen_loppupaan_tiella/7544342

Ei taida tulla koko siltaa ennen kuin voimalaitos on käyttöikänsä lopussa. Tietysti voimalaitoksen alasajoa voi kiihdyttää luopumalla tietyistä huolloista tms.

Sinä aikana kuitenkin ennättää sattua paljon. Nyt alkuun lajiksen voisi laittaa lautan päähän Katajanokan laiturista - viimeistään silloin kun ensimmäiset talot valmistuvat.

Sillan rakentaminen voi alkaa kun raitioradan vaikutusalueella asuu n. 10 000 ihmistä ja/tai 40% Kruunuvuorenrannasta on rakennettu.

Tosin voi tulla vielä metromyllerrys (pikaratikka tunnelissa), ja Lajikseen mennään metrolla -40m syvyydessä, syvyys jonka ruhjeen alittaminen vaatii. No ei se, sopiihan se keinulautarataan jota muutenkin olisi tulossa.

Itse kuitenkin mieluusti näen pikaratikan kantakaupungissa tunnelissa, josta se nousee Katajanokan tai Krunikan kautta sillalle.

Nyt on 'tuhannen taalan paikka' kun Sörkän rantatien silta puretaan ja rakennetaan uusi. Siinä valmistaudutaan, että nurkalle tulee myös autojen keskustatunnelin aukko/liuska. Tällä järjestelyllä myöskin kruunusillalle voi rakentaa autokaistat kun ne eivät sotkeennnu keskustan liikenteeseen kuten vallitsevassa tilanteessa kävisi - vaan jakautuvat Pohjoisrantaan, Sörkän rantaan, keskustatunneliin sekä katuverkkoon. Sillalle voi laittaa autoille tietullin --- kun siinä vaiheessa kun siltaa rakennetaan on sisääntuloväylät tullitettu, eikä sellaistakaan tilannetta voi aikaansaatua että Itäväylän tullimaksua kierrettäisiin kruunusillan kautta.

Laajasalon radan yhdistäminen keskustan katuverkkoon on ei paitsi vaikeaa ja hankalaa mutta myös tehotonta. Parempi sukeltaa niin autojen kuin pikaratikankin tunneliin tuossa remonttiin menevässä P-ranta-S-ranta sillan tienoilla. Tosin Pohjoisrannalla on leveyttä tehdä vaikka siihenkin aukko josta ratikka(pika)tunneli Kauppatorin, Espan ja Erottajan kautta Kamppiin ja siitä jatkot suunnitellusti.

Anyway, tää on tulevaisuutta. Ei mitkään kortteliratikkahäiriköiden fundamentaliset unelmat.
 
Tervasaaren ja Sompasaaren väliin tulee 2-osainen läppäsilta Hanasaaren voimalaitoksen hiililaivaliikenteen tarpeisiin. Silta avattaneen kerran kolmessa vuorokaudessa jolloin liikenne on poikki noin 10 min. Tieto avaustarpeesta on 3 tuntia ennakkoon. Avaus voi olla minä vuorokaudenaikana hyvänsä. Katkon aikana Laajasalon ratikkavuorot voidaan kierrättää takaisin tai ajattaa Hakaniemen kautta. Poikkeus koskee 3-4 vuoroa suuntaansa, jos on kyse vilkkaan liikenteen ajasta.

Kruunuvuorenrantaa käsittelevä verkkosivuni tässä.

Antero

Sebastin:

Voimalasta aiheutuvia hiililaivakuljetuksia on käsitelty tässä ketjussa jo vuonna 2008, Kuten ylläolevasta lainauksesta voit todeta.
Ei siis pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma ne hiilikuljetukset.
 
Voimalaitos on ongelma ellei tietysti pikaraidelinja sukella maan alle jo ennen voimalaa, alueella on tosin paljon täyttömaata joten ratikka-aukon tulisi (=halvempi) porautua niiden muutaman entisen saaren kohdalla joita alueella on.

Läppäsillasta on luovuttu eikä kovinkaan monella ole intressiä miettiä loppupätkää, kun siinä menee koko nopean väylän idea läppäsilloilla.

Mitä siitä tulisi jos joka toinen metro tai bussi yhtäkkiä kiertäisi jostain Hakaniemen kautta takaisin ilmeisesti keskustaan, mitä tästä keskusta-hakis heilurista on hyötyä? Vai että sinne jonoon, 4 ratikkaa keskustan puolelle ja 4 ratikkaa sillan puolelle. Odotellaan tässä tunti.. Se ei meinaan ole mitään nopeaa lipumista laivalla enää tuolla alueella - ja silta on saatava auki satoja metrejä ennen kuin laiva on edes lähellä.

Siis aivanko oikeasti parin päivän välein, jopa ruuhka aikaankin, hällä väliä, että ei ainoastaan Kruunuvuoren linjat vaan koko Laajasalon linjat ovat aikautaluista sekaisin? Aikatauluun palaaminen kestää useamman tunnin, kun useammankin linjan aikataulut meneät sekaisin ruuhkautuvista ja jonoutuvista linjoista.

Otetaan esimerkki toiselta puolen kaupunkia: Mikä poru siitä syntyisikään jos Larun silta olisi parin päivän välein täysin ennalta tietämättöminä tunteina tunnin jos toisenkin läpät ylhäällä? Huolimatta siitä että ainakin moottoriajoneuvoille on vaihtoehtoinen reitti.

Nyt on aivan turha katsastella mitään läppiä kun ongelma on paljon paljon isompi. Sekä tietenkin on kiistanalaista se tuleeko ratikkaa ylipäätään koskaan Laajasaloon, on kiistanalaista myös mahdolliselle sillalle tulevat kaistat, voihan sinne pelkän bussijoukkoliikennesillankin rakentaa. Yksi isoista ongelmista on myös minne Laajasalon linjat menevät, Töölön metro ja uusien nopeiden ja esteettömien ratojen vetäminen. Pro Helsinki 2.0 suunnitelmassa kaikki mitä ennen oli kaupungissa on sijoitettu ilmeisesti avaruuteen ja päälle vedetty umpikortteli-ristikkoa.

Ilman Töölön pikaraitiotunnelia Pääkaupunkiseudulle ei rakenneta muuta kuin raskasratoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitä siitä tulisi jos joka toinen metro tai bussi yhtäkkiä kiertäisi jostain Hakaniemen kautta takaisin ilmeisesti keskustaan, mitä tästä keskusta-hakis heilurista on hyötyä?

Arvion mukaan siis silta pitää avata kerran kolmessa vuorokaudessa. Sinä sanot, että joka toinen joukkoliikenneväline kärsii tästä. Oletko siis tosiaan käsityksessä, että sillalla vuoroväli olisi n. 1,5 vuorokautta?
 
Heh.. ei tähän nyt enempää voi kommentoida.

On tärkeää tiedostaa Laajasalon raiteiden edellä olevan vielä monta mutkaa, eikä se ole yllätys, kun itse ratikkasillan kannattajat toiminnallaan eivät nyt saakaan siltaa.
 
Takaisin
Ylös