Laajasalon siltaa viivytettiin yhdessä vaiheessa kovasti, ja se hyöty siitä on ollut, että suunnittelussa on ollut aikaa miettiä kaikenlaista. Olen tyytyväinen siihen, että Liisankatu on nyt selvitetty ja käytännössä karsittu pois. Olen tyytyväinen siihen, että myös Pohjoisranta on otettu vakavan selvityksen alle. Ja erityisen tyytyväinen olen siihen, että suunnittelussakin on nyt huomattu, ettei Laajasalon linjojen yhdistäminen kantakaupungin linjoihin ole järkevää. Kyse ei ole vain erilaisesta matkustusprofiilista vaan myös liikennöinnnin periaatteista. Kantakaupunkilinjoilla on paljon epävarmuustekijöitä ja luotettavuutta pidetään yllä väljin aikatauluin. Sama periaate ei sovi Laajasaloon, missä matka-aikojen hajonnan tulee jäädä olennaisesti kantakaupunkia pienemmäksi eikä ylimääräisille luotettavuusminuuteille ole samassa määrin tarvetta kuin kantakaupungissa.
Suunnittelu tuntuu asettuneen Hakaniemen kannalle, perusteluna lähinnä se, että rakentaminen on halvempaa ja Hakaniemessä on tarjolla vaihtoyhteyksiä. Tätä minun on vaikea käsittää ja hyväksyä.
Pohjoisranta on häiriötön ja lähes liikennevaloton. Aleksi on yllättävän nopea ja vähähäiriöinen suhteessa runsasvaloiseen ja osin sekakaistaiseen Kaisaniemen reittiin. Pisaraan pääsee Kolmelta sepältä. Päätepysäkit voidaan järjestää Kaivokadulle. Meritäyttö on ihan varmasti kallista, mutta onko tosiaan niin, että on järkevää rakentaa 200 miljoonalla sillat, mutta sitten ei olekaan enää varaa tehdä puolen kilometrin mittaista meritäyttösuikaletta mantereen puolella?
Hakaniemessä tulee ensin vastaan todella vilkas risteys uuden Hakaniemensillan kohdalla. Pääsuunta on Sörkan rantatieltä Pohjoisrantaan, ratikka katkaisee sen. Miten ratikka pääsee siitä läpi? Kokemukset eivät ole hyviä. Sitten ollaan torin laidalla, niiden vaihtoyhteyksien äärellä. Oikeasti metro on aika pitkän kävelymatkan päässä. Kuinka moni Laajasalosta todella tahtoo sinne metroon taikka Tuusulanväylän/Lahdenväylän busseihin? Millä perusteella näitä määriä on arvioitu? Ovatko hyvät vaihtoyhteydet samantyyppistä sanahelinää kuin se upea linkki E-Espoon ja I-Helsingin välillä? Pasilaan tietysti pääsee Hakaniemestä paremmin, mutta eikö Pasilan liikenne ole järkevintä hoitaa Laajasalosta ihan omalla, Kalasataman kautta kulkevalla poikittaisella ratikkalinjalla?
Hakaniemenrannasta pitää sitten puskea Siltasaarenkadulle jo ennestään hyvin vilkkaan ratikkaliikenteen sekaan. Sitä pidän itsestäänselvyytenä, että Pitkälläsillalla on tuossa vaiheessa puhtaat ratikkakaistat ilman mitään muuta liikennettä, mutta sekään ei vielä ole onni ja autuus. Sellainen järjestelmä, jossa kaikki kaupungin linjat kulkevat yhden pisteen kautta, nyt vaan on niin huonoa suunnittelua, että Hakaniemen vaihtoehto olisi tullut jo tästä syystä hylätä heti alkuvaiheessa – tai etsiä vaihtoehtoisia reittejä Pitkällesillalle. Sillan jälkeen päästään sitten Unioninkadulle, joka on osittain sekakaistaa. Uuden Hakaniemensillan ja toisaalta Pitkänsillan autokaistojen poistumisen myötä liikenne Siltavuorenrantaan tulee lisääntymään olennaisesti. Tuo liikenne katkaisee ratikan kulun. Varsapuiston pysäkin jälkeen ollaan taas osittain sekakaistalla.
Minulla on vähän sellainen aavistus, että saamme luettavaksemme Hakaniemen-vaihtoehdosta analyysin, jossa oletetaan mantereen puolella vahvoja valoetuuksia ja parannettuja kaistajärjestelyitä ratikoille, ja sitten todellisuudessa ne jäävät toteuttamatta kuten meillä on tapana ollut. Toinen kauhuvaihtoehto on se, että tuodaan päätettäväksi vain uudet kiskot eikä puututa lainkaan olemassaolevaan rataan, vaikka juuri tässä vaihtoehdossa on olennaisinta se, millaiseksi olosuhteet Hakaniemenrannan ja Kaivokadun välillä tehdään. Nämä ovat kurjia myös siksi, että on vaikea syyttää ketään, kun sopalla on niin monta hämmentäjää. Liikennesuunnittelu voi vilpittömästi uskoa siihen, että ne valoetuudet tehdään kun taas liikennevalopuoli ei mielestään ole sitoutunut mihinkään eikä pane tikkua ristiin tosipaikan tullen. Kenen on vastuu siinä vaiheessa kun hyväuskoiset poliitikot ovat valintansa tehneet ja toteutus ei sitten vastaakaan sitä, mistä päätettiin?
On todella suuri vahinko, jos kalliit ja sinänsä loistavat Kruunusillat pilataan reitittämällä ratikka hitaamman ja ennenkaikkea epävarmemman kiertotien kautta. Pohjoisrannan voi tehdä jälkikäteenkin, mutta mutta...