Kieltämättä tuo alkaa vaikuttaa hyvinkin kiinnostavalta, tuo Helsinginkadun kautta Töölöön vievä reitti. ... Ja toki nykyiseen "keskustaan" pääseminen vaatisi laajasalolaisilta vaihtoa, mutta moneen muuhun paikkaan pääseminen helpottuisi.
Laajasalon raitiotie on yhteys Laajasalosta Helsingin keskustaan, ei Hakaniemeen eikä Pasilaan. Laajasalon raitiotie ei myöskään ole metron syöttöliikennejärjestely, jossa vaihdetaan metroon Hakaniemessä Herttoniemen sijasta. Eihän lyhennettyyn metroon virallisen selityksen mukaan edes enää ketään mahdu, joten Hakaniemi ja sen vaihtomahdollisuusedut ovat joutavaa selitystä. Mihin ja miksi siellä vaihdettaisiin, jos se vaunu, jossa matkustaja on, on menossa Kaivokadulle?
Hakaniemi on keksitty siksi, että Kruununhaan asukasyhdistyksellä oli menneisyydessä puheenjohtaja, jolla oli poliittista vaikutusvaltaa ja ystäviä, jotka vastustavat Laajasalon ratikkaa siksi, että haluavat mieluumin liikennöidä Kruunuvuorenselän yli vesiliikenneyhteyttä. Vesiliikenneargumentti kaatui helposti, jäljelle jäi Liisankatu-argumentti. Senkin voi kaataa tekemällä asukkaille tiettäväksi, mikä ero on nykyisellä Liisankadulla ja Raitiotie-Liisankadulla. Mutta asukkaiden valistaminen vaikuttaa vaikealta, koska politiikassa on niin vaikea myöntää omia virheitä.
Helsingin keskusta on Töölönlahden eteläpuolella oleva alue Etelä-Espaan asti. Laajasalon ratikka tulee johtaa tälle alueelle. Ja täältä pois, joko länteen tai pohjoiseen, etelän suuntaa ei käytännössä ole.
Liikenneverkollisesti todennäköisesti fiksuin reitti on Liisankatu – puisto – rautatieaseman kävelytunnelin kohta (raiteden alta) – Mannerheimintie. Oikeasti fiksuinta olisi Lauttasaareen, mutta pyöräilijöiden kanssa on vaikea keskustella Baanasta. Tasojen käytöllä Rautatiekaduille saa kyllä mahtumaan Baanan ja ratikan, kunhan remontoidaan Manskun alitus. Mannerheimintielle pääsee sieltä, mistä Asema-aukion bussitkin. Ja pääseehän vanhalle verkolle myös Asema-aukion kautta, vaikka Kaivokadulle, mutta myös Postikadulle. Reikiä on, kun on halua.
Vaikein este tälle on unelma keskustatunnelista. Toisiksi vaikein ajatus siitä, että pelottava puisto rauhoitettaisiin läpi ajavalla ratikan nurmiradalla paikasta, jossa ihmiset eivät koskaan puistossa liiku. Kolmanneksi vaikeinta on varmaankin se, kuka tämän ajatuksen esittää.
Pohjoisranta on reitti Aleksille tai Espalle. Sieltäkin pääsee Lauttasaareen katuverkkoa. Ja reittejä, joihin Lauttasaarelaiset ovat jo bussien kanssa tottuneet. Itse Pohjoisranta vaan on täysin syrjässä ja siten huono reitti. Mieluummin vaikka Mariankatua.
Sillasta ymmärtääkseni voi tehdä läppäsillan, eikä hiililaivoja kulje mitenkään mahdottoman tiheään. Maailmalla on kyllä vastaavia siltoja, joilla kulkee raitioteitä. Kaupungin kannalta päätöksessä on vaan aika monta muuttujaa, ja kyse on kai enemmänkin siitä, millainen energiantuotanto tuleville vuosikymmenille halutaan. ...
Kyllä, se on ollut selvä asia jo 10 vuotta. Ja Salmisaaressa on vuosikymmenet ollut voimalaitos, jonka hiili tuotiin läppäsillan kautta. Sillan nimi on Lauttasaaren silta. Kun hiilikasan tontti kävi kylliin kalliiksi, läppäsilta kävi tarpeettomaksi, kun hiilivarasto kaivettiin luolaksi kallioon ja satama siirrettiin sillan eteläpuolelle. Ihan samalla tavalla voi tehdä Sompassakin, jossa hiilikasan tontti käy kalliiksi, ja laivojen purkupaikan voi sijoittaa ratikkasillan eteläpuolelle, kun kaivetaan luolaa (kuten kovasti seudulla halutaan) polttoainevarastoksi. Siis ihan sama kuin Salmisaaressa.
Tällaista ei ole ehdotettu, mutta kaikenlaista muuta on ehdotettu, koska Helsingin energia ei tykkää siitä, että poliitikot haluavat luopua halvasta hiilestä, jonka maailmanmarkkinahinta varmaan laskee edelleen, koska kysyntä heikkenee ympäristösyistä. Laajasalon ratikka on tässä vain yksi pelinappula, samoin voimalaitoksen viereen johtaneen rautatien hävittäminen (ettei voi tuoda biomassa junalla sieltä, missä se kasvaa sisämaassa), jonka kaavoittajat tekivät mielellään, kun radat eivät kiinnostaneet kuten kadut.
Helsinginkadun asemasta ei taida olla kummoistakaan selvitystä tehtynä,...
Ei, eikä varmaan tehdäkään, koska sehän on pisaravastainen ajatus. Nostankin siksi hattua ja peukutan Särelää asian esittämisestä.
Antero