Laitetaan nyt tähän vielä hyvä toteutus Laajasalon ja Sompasaaren ratikan keskustayhteydelle. Tämä matka on cut & cover tunnelissa, koska muuta ei vaan nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä voi saada poliittisesti läpi ja kadulle ratikat eivät mahdu. Matkalla kaksi tunneliasemaa. Hakaniemi, nykyisen metroaseman yläpuolella. (Kyllä se mahtuu, toistan vielä, se mahtuu kun laitetaan mahtumaan, metron katto 16 metriä katutason alapuolella, kysykää apua vaikka Lontoosta miten rakennetaan) ja keskusta nykyisen rautatien alikulkutunnelin vieressä. Töölönlahdelta linja jatkuu sitten Töölön suuntaan. Maksaahan tämä toki jotain..... (Vihje: Eläintarhanlahden alittavan kohdan pumppaaminen tyhjäksi ei ole järin vaativa tekninen suoritus, rakenna vaan pato ja pumppaa, syvälle ei tarvitse mennä.)
Näytä liitetiedosto 2416
PS. Jos jotain linjaa halutaan jatkaa Töölön sijasta Jätkäsaareen tai Lauttasaareen, Baanan alle voi rakentaa aika halvalla lisää tunnelia, kevyen liikenteen taso siinä vähän toki varmaan nousee vähän lähemmäs maan pintaa.