Kehittelin tätä Laajasalon (ja muita siihen liittyviä linjoja) linjastoa ja tällainenhan siitä tuli:
Linjakehitelmä sanoi:
4:Katajanokka(nykyinen päätepys.)-Aleksi-Mansku-Paasiuksenkatu-Munkkiniemi
5:Yliskylä-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mansku-Paciuksenkatu-Huopalahdentie-Munkkivuori-Tali-Pajamäki (vaihtoyhteys Jokeriin)
10:Reiherintie-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mansku-Pikku-Huopalahti-Haaga-Huopalahden as.
11:Stansvik(Kruunuvuori)-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Kaivokatu-Simonkatu-Kamppi-Ruoholahti-Jätkäsaari
Linjat 4, 5 (uusi linja) ja 10 käyttäisivät samaa pääväylää eli Aleksi-Mansku-Tullinpuomi, jolloin siihen saadaan hyvä liikennetarjonta, kun joka linjalla on 10 minuutin vuoroväli (iltaisin ja sunnuntaisin 15 min.). Näinollen ne kuuluisivat samaan "linjaryhmään". Muita "linjaryhmiä" olisivat sitten keskustan-, kantakaupungin- ja kiertolinjat sekä Hämeentielle, Mäkelänkadun suuntaan kulkevat linjat (Vallila, Hermanni, Arabianranta, Viikki jne).
Tämän Laajasalo-Aleksi-Mansku-Tullinpuomi-pääväylän linjojen sekä niiden haarojen prioritettia nostetaan mahdollisimman korkealle mm. käyttämällä valo-ohjauksen nolla-viive-etuisuuksia yms. parannuksilla. Lisäksi Aleksi muutetaan pelkästään raitiovaunuilla liikennöitäväksi joukkoliikenneväyläksi. Myös Manskun raitioliikenneväylät muutetaan niin paljon erillisväylien kaltaisiksi kuin mahdollista mm. risteyksiä vähentämällä (toki kaikkia ei voida). Pysäkit rationalisoidaan eli kovin lähekkäin olevia pysäkkejä yhdistetään ja niitä muutetaan pidemmille vaunu(yhdistelmille) sopiviksi. Laajasalon kaikki radat rakennetaan mahdollisesti tulevaisuudessa käytettävää 2,65 metriä leveää kalustoa varten sekä täysin erillisradoiksi (toki voi kulkea esim. korotettuna kadun keskellä).
Linja 11 tarjoaa puolestaan yhteyden keskustan tärkeiden paikkojen, kuten rautatieaseman, Kampin Keskuksen, Ruoholahden sekä mm. matkustajasatamien välille, uusia Jätkäsaaren, Stansvikin sekä Kruunuvuorenrannan asuinalueita unohtamatta.
Se, miten muut raitiolinjat näihin suhtatuvat on vielä työn alla tässä "suunnittelutoimistossa"
.