Olisiko tuollainen BRT-järjestelmä omiaan Laajasalon joukkoliikenneratkaisuksi?
Minusta ei ole. BRT perustuu erikoisrakenteisiin busseihin, jotka eivät voi liikennöidä kuin BRT-kaisotoilla. Sellaisia ei ole eikä tehdä H:gin keskustaan.
Kiinassa ja Brasiliassa näyttää olevan keskilaiturit ja korkea lattia. Sillä maksimoidaan bussin kapasiteetti ja minimoidaan auton kustannukset. Logiikka on sama kuin metrossa: pannaan rahaa paljon väylään, jotta saadaan kalustosta ja liikennöinnistä halvempaa.
Mainosfilmi oli mekoista puppua, mutta loppu paljastikin sen olevan niille, jotka havittelevat pormestareiksi tai presidenteiksi. Filmi ei esitellyt mitään hyvää, mitä ei voisi tehdä paremmin ratikalla. Sen sijaan paljon huonoa, mistä ei ratikalla ole riesaa. Yhtenä tällaisena asiana yhteensopivuus normaaliin katuympäristöön. Onhan se aika tylyä, että BRT:n myötä luovutaan bussin tärkeimmästä edusta joukkoliikennevälineenä, eli sopivuudesta autoliikenteen väyläverkkoon, joka tehdään kaikkialle. Mutta BRT johtaa välttämättä liityntäliikenteeseen bussista toiseen! Edes ratikalla ei tule tätä ongelmaa, koska sekin voidaan rakentaa normaalikadulle ja jopa ilman pysäkkilaitureita, jos halutaan.
Härskeintä oli väittää, että BRT:n kapasiteetti on yhtä suuri kuin ratikalla mutta hinta halvempi. Olen itse nähnyt 3-vaunuisia ratikkajunia, joissa kapasiteetti on eurooppalaisella pakkaustiheydellä 600-700 matkustajaa junaa kohden. Ovia saadaan laiturin pituutta kohden enemmän kuin bussiin, joten pysäkkiajat ovat aina lyhyemmät kuin bussilla. Joten vaikka 3 BRT bussia ajaisi peräkkäin "junana", aina samassa järjestyksessä ja pysähtyisivät peräkkäin pysäkeille, ne eivät koskaan pääse samaan vuoromäärään kuin ratikka.
Kuten täällä JLF:ssä on aiemminkin todettu ja todisteltu, BRT on köyhän miehen ratikka. Toki siihen pääsee kiinni vähemmillä investoinneilla kuin ratikkaan. Mutta siitä maksetaan sitten liikennöinnin ja ylläpidon kuluissa moninkertaisesti. Sellainen lyhytnäköinen hölmöily sopii tietenkin hyvin poliitikolle, joka ei ole vastaamassa tekemisistään 10 vuoden päästä. Olipa filkassa yksi erinomainen argumetti mainittukin: BRT:n voi toteuttaa yhden vaalikauden aikana! Todella tärkeä peruste liikenne- ja kaupunkirakennehankkeissa.
Antero