Laajasalon raideyhteys

Tänään tiedämme, että Laajasalon hanke jäi valtuustossa pöydälle. En ihmettele yhtään, sillä kokonaishintahan tulee olemaan melko huikea. Itse olen ollut jo kauan sitä mieltä, että koko siltahanke on loppujen lopuksi typerä ja sen toteuttaminen on rahojen heittämistä kankkulan kaivoon.
 
Suomessa ei tahdo mikään edistyksellinen raitiotieprojekti toteutua. En usko vieläkään Raidejokeriin, Tampereen pikaratikkaan uskon jo hieman. Kummallista, että muissa Pohjoismaissa kaikenlaiset pikaraitiotiet yms. kyllä toteutuvat. Meillä Helsingissä uskotaan vain maanalaisiin kulkuneuvoihin ja niissäkin tyritään.
 
Tänään tiedämme, että Laajasalon hanke jäi valtuustossa pöydälle. En ihmettele yhtään, sillä kokonaishintahan tulee olemaan melko huikea. Itse olen ollut jo kauan sitä mieltä, että koko siltahanke on loppujen lopuksi typerä ja sen toteuttaminen on rahojen heittämistä kankkulan kaivoon.

Älä ole huolissasi, nuo pöytäyttämiset ovat ihan rutiinia. Poliitikot eivät viitsi tutustua materiaaleihin etukäteen, joten he menevät kokoukseen valmistautumatta, kuuntelevat esityksen ja sen jälkeen sitten keskustelevat oman puolueensa kanssa. Oikeasti tuo asia on jo päätetty, mutta ne keskustelut voivat johtaa toivomusponsiin, jotka eivät toteudu mutta joilla saa nimensä kivasti esille, ehkä jopa lehteen.
 
Jos se silta tulisi olisi Laajasalo ihan mahtava paikka asua, 10 minuuttia keskustaan, nyt on ihan peban takana pussin perällä.... Isot grynderit saattavat vielä hiukan lobata asiaa.....
 
Jos se silta tulisi olisi Laajasalo ihan mahtava paikka asua, 10 minuuttia keskustaan, nyt on ihan peban takana pussin perällä.... Isot grynderit saattavat vielä hiukan lobata asiaa.....

Tottaki grynderit haluavat lobata, koska se vaikuttaa heidän mielestään asunnon hintoihin. Viis siitä, että se raitiotie on järjettömän kallis suhteessa käyttäjämääriin. Lisäksi se tuo lisää linjoja samaan sumppuun, mistä nykyisinkin valtaosa linjoista menee. Jos tuo päätetään toteuttaa, pitäisi keskustassa tehdä aika radikaaleja ratkaisuja, että kaikki vuorot mahtuvat sinne. Esimerkiksi rautatientori on jo tällä hetkellä pahimmillaan aikamoinen hidaste.
 
Näin varmaankin tapahtuu. Sen sijaan ratikan linjauksista sillalta keskustan suuntaan voisi olla syytä vielä keskustella. Nyt vahvimmilla oleva reitti (Hakaniemen kautta, ellei minulta ole mennyt jokin käänne ohi) ei välttämättä ole se järkevin, kuten tällä foorumillakin on aiemmin esitetty.
 
Ratikkaverkko ei ole koskaan valmis, varsinkaan keskustassa.

Radalla Hakaniemestä päärautatieasemalle on aika helppoja parannuksen kohteita, joista hyötyvät myös muut kuin Laajasalon linjat. Sen voisi kehittää samantien suurin piirtein metroradaksi. Parempi tämä kuitenkin on kuin hirttäytyä poliittisesti epävarmaan linjaukseen Krunikassa.
 
Iiko, olet jokusen vuoden myöhässä. Enää ei kannata räpistellä vastaan, se silta tulee.

Tiedän sen. Toisaalta minulta sitä ei olisi kuitenkaan kysytty, laitetaanko silta vaiko en. Tulee kunnallisvaaleissa vaikeuksia ehdokkaan löytämisessä, kun pitää tämän kannattajatkin raakata...
 
Aika tylyä uutisointia.

Ihan hauskaa luettavaahan se oli. Toimittaja kirjoittelee pilke silmäkulmassa ja "selvittää kannattavuutta". Se unohtui, että siltojen ansiosta kaupunki tienaa joka vuosi 10 miljoonaa euroa kunnallisverotuloa enemmän kuin ilman siltaa. Nykykorkotasolla tuolla summalla maksaa jo aika mittavan investoinnin.

Valtuusto ei todellisuudessa päätä yhtään mistään. Se hyväksyy hankkeen joko ensi keskiviikkona tai sitten pöytäyttämisen jälkeen. Johan se kertaalleen kaupunginhallituksessa hyväksyttiin, eikä virkamiehistö olisi sitä sinne tuonut, ellei siitä olisi jo ennalta sovittu.
 
Tuo ratikkasilta on kallis ja vanhentunut jo suunnitteluvaiheessa. Onko nyt niin, että toimiva joukkoliikenne liikennesuunnittelijoiden mielestä on sellainen, jossa autotonta jengiä kuljetetaan tuulisen selän yli raitiovaunulla, jotta he voivat vaihtaa Hakaniemessä Kehä III:n varteen ajaviin busseihin, jotka vievät työpaikoille?

Helsingissä on metrodoktriini, jonka mukaan metrolinjan vartta ei saa kulkea busseja, jotka menisivät asutuksen sisään. Toinen on uudempi, jossa Laajasalosta pyritään tekemään raitiovaunuavusteinen motti, josta pääsee siis vain Hakaniemeen.
 
Tuo ratikkasilta on kallis ja vanhentunut jo suunnitteluvaiheessa.

Ei ole.

Helsingissä on metrodoktriini, jonka mukaan metrolinjan vartta ei saa kulkea busseja, jotka menisivät asutuksen sisään. Toinen on uudempi, jossa Laajasalosta pyritään tekemään raitiovaunuavusteinen motti, josta pääsee siis vain Hakaniemeen.

Laajasalosta pääsee myös Herttoniemeen, joka on nykyisin ainoa reitti. Millä tavalla motteja pyritään tekemään kasvattamalla reittivaihtoehtojen määrää?! Onko ratikka jonkinlainen vastaliikenneyhteys joka on tosiasiassa huonompi kuin ei mitään?

On lisäksi melkoista olkiukkoilua väittää että Laajasalosta mentäisiin töihin lähinnä kehän varteen. Kehän varressa oleville työpaikoille on paljon parempia ja halvempia asuinalueita… kehän varressa. Laajasalo on surkea asuinalue kehän näkökulmasta.

Kantakaupunki on edelleen merkittävä työpaikkakeskittymä, joten eiköhän sinnekin joku mene töihin. Laajasalo on ratikan myötä ihan hyvällä paikalla kantakaupungin näkökulmasta.
 
Takaisin
Ylös