vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
No niin.
Nyt olen käynyt läpi tässä ketjussa kaikki vaihtoehdot Laajasalon joukkoliikenteeksi: ratikka, BRT-bussi ja metro. Valitaan niistä sitten paras niin talouden, toiminnan kuin ympäristönkin kannalta.
Ratikka:
+ ratikan imago
+ kevyet pysäkit
+ erillisradoilla ja muilla etuuksilla metromaisen luotettava ja täsmällinen
+ verkko ja pysäkit jo olemassa keskustassa
+ suhteellisen pienet ja helpot investoinnit niin haluttaessa
+ joustava
+ siltavaihtoehto maisemallisesti tyylikäs ja edullisin
+ tunnelivaihtoehto yhtä nopea
+ suurilla yksikoillä liikennointikustannukset alas
+ nopeat, vaihdottomat yhteydet
+ ympäristoystävällisyys
- siltavaihtoehto pilaa Helsingin merimaiseman (joidenkin mielestä)
- tunnelivaihtoehto ankeahko
- keskustan alueen ahtaus
- suhteellisen haavoittuva
Bussi:
+ kevyet pysäkit
+ vaihtoehdoista joustavin kun on kääntyvät etupyorät
+ verkko ja pysäkit jo olemassa keskustassa
+ suhteellisen pienet ja helpot investoinnit niin haluttaessa
+ siltavaihtoehto maisemallisesti tyylikäs ja edullisin
+ nopeat, vaihdottomat yhteydet
- rajoitettu kapasiteetti (max. tuplanivelbussi 25 metriä)
- siltavaihtoehto pilaa Helsingin merimaiseman (joidenkin mielestä)
- tunnelivaihtoehto ankeahko ja bussille hankalahko
- keskustan alueen ahtaus
- suhteellisen haavoittuva
"Minimetro"+liityntäbussit:
+ metron korkea kapasiteetti
+ nopea
+ täsmällinen ja luotettava
+ helppokäyttoinen
+ edulliset liikennointikustannukset, jotka vain korostuvat automaattimetrossa
+ suhteellisen häiriovapaa (esim. sää ja muut liikennetilanteet)
+ suosittu joukkoliikenneväline jo nyt ja imago on hyvä
+ asemat voivat olla osa kaupungin arkkitehtuuri-imagoa
+ ympäristoystävällisyys
- vaihdolliset yhteydet
- kalleimmat alku-ja infrainvestoinnit
- tunnelimetro ankeahko
- asemat voivat tuntua turvattomilta
- asemien ylläpidosta kustannuksia
Noita tuli mieleeni; tuleeko teille muuta?
Nyt olen käynyt läpi tässä ketjussa kaikki vaihtoehdot Laajasalon joukkoliikenteeksi: ratikka, BRT-bussi ja metro. Valitaan niistä sitten paras niin talouden, toiminnan kuin ympäristönkin kannalta.
Ratikka:
+ ratikan imago
+ kevyet pysäkit
+ erillisradoilla ja muilla etuuksilla metromaisen luotettava ja täsmällinen
+ verkko ja pysäkit jo olemassa keskustassa
+ suhteellisen pienet ja helpot investoinnit niin haluttaessa
+ joustava
+ siltavaihtoehto maisemallisesti tyylikäs ja edullisin
+ tunnelivaihtoehto yhtä nopea
+ suurilla yksikoillä liikennointikustannukset alas
+ nopeat, vaihdottomat yhteydet
+ ympäristoystävällisyys
- siltavaihtoehto pilaa Helsingin merimaiseman (joidenkin mielestä)
- tunnelivaihtoehto ankeahko
- keskustan alueen ahtaus
- suhteellisen haavoittuva
Bussi:
+ kevyet pysäkit
+ vaihtoehdoista joustavin kun on kääntyvät etupyorät
+ verkko ja pysäkit jo olemassa keskustassa
+ suhteellisen pienet ja helpot investoinnit niin haluttaessa
+ siltavaihtoehto maisemallisesti tyylikäs ja edullisin
+ nopeat, vaihdottomat yhteydet
- rajoitettu kapasiteetti (max. tuplanivelbussi 25 metriä)
- siltavaihtoehto pilaa Helsingin merimaiseman (joidenkin mielestä)
- tunnelivaihtoehto ankeahko ja bussille hankalahko
- keskustan alueen ahtaus
- suhteellisen haavoittuva
"Minimetro"+liityntäbussit:
+ metron korkea kapasiteetti
+ nopea
+ täsmällinen ja luotettava
+ helppokäyttoinen
+ edulliset liikennointikustannukset, jotka vain korostuvat automaattimetrossa
+ suhteellisen häiriovapaa (esim. sää ja muut liikennetilanteet)
+ suosittu joukkoliikenneväline jo nyt ja imago on hyvä
+ asemat voivat olla osa kaupungin arkkitehtuuri-imagoa
+ ympäristoystävällisyys
- vaihdolliset yhteydet
- kalleimmat alku-ja infrainvestoinnit
- tunnelimetro ankeahko
- asemat voivat tuntua turvattomilta
- asemien ylläpidosta kustannuksia
Noita tuli mieleeni; tuleeko teille muuta?
Viimeksi muokattu: