Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sillasta ei puhuttu, mutta se sanottiin, että tunneli on mahdollista muuttaa metrotunneliksi.339-DF sanoi:Sillasta ei puhuttu mitään, mutta pääasia on, ettei itse yhteyttä ole unohdettu.
Eiköhän tämä ole ihan vain arvostuskysymys. Tunneli maksaa siltaa enemmän, mutta ei muuta maisemaa. Kysymys siis kuuluu, paljonko maiseman muuttumattomuudesta halutaan maksaa. Suurempi kuluerä pitää sitten ymmärtää Kruunuvuoren kehittämisestä maksetuksi rahaksi, ei liikenneyhteyden kuluksi. 100 miljoonaa on aikamoinen lisäkulu raitiotielinjalle, mutta ehkäpä kohtuullinen lisäkulu koko uuden asuinalueen infrakuluissa.JE sanoi:Ja sekin on ihan aiheellinen kysymys, onko yhtään minkään tunnelin rakentaminen mikään todellinen optio.
Kruunuvuoren sillan hinnaksi on arvioitu 60 miljoonaa, ja tämän uuden tunnelisuunnitelman hinta-arvio on 100 miljoonaa. Kruunuuvuoren rakennusoikeuksien arvonnousuksi on arvioitu 92 miljoonaa - jos silta tai tunneli tehdään. Arvonnousun aiheuttaa Kruunuvuorenrannan ajallisen etäisyyden lyheneminen.Ville O. Turunen sanoi:Eiköhän tämä ole ihan vain arvostuskysymys. Tunneli maksaa siltaa enemmän, mutta ei muuta maisemaa. Kysymys siis kuuluu, paljonko maiseman muuttumattomuudesta halutaan maksaa. Suurempi kuluerä pitää sitten ymmärtää Kruunuvuoren kehittämisestä maksetuksi rahaksi, ei liikenneyhteyden kuluksi. 100 miljoonaa on aikamoinen lisäkulu raitiotielinjalle, mutta ehkäpä kohtuullinen lisäkulu koko uuden asuinalueen infrakuluissa.
On se nyt kumma, että Kuopiostakin löytyi poliittista tahtoa toteuttaa joukkoliikennesilta autoilijoiden ruikutuksesta välittämättä, mutta pääkaupungista ei. Pääkaupungissa luulisi olevan parhaat edellytykset toteuttaa uusia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja. Silta kytkisi Laajasalon suoraan keskustaan ja matka-aika putoaisi murto-osaan nykyisestä. Pitääkö myös Kotkan kaupungin rakentaa ensin silta Hallaan tai Tiutiseen ennenkuin Helsinki saa päätöksen aikaan? :roll:Antero Alku sanoi:Helsingissä kun on sellainen henki nykyään, että autoilu on tärkeintä ja siihen pitää satsata ja sen edellytyksiä parantaa. Siksi suunnitellaan keskustatunneliakin. Olen kuullut kommentteja, että silta Kruunuvuorenrantaan on liian kallis, jos siinä ei saa ajaa autolla myös.
Eiköhän Laajasalon suunniteltu metroyhteyskin rokottaisi HN:n metroaseman käyttäjämäärää ihan samalla lailla, ja varmaankin samat metromyönteiset tahot ovat yhtä lailla niin Laajasalon kuin perinteisen itämetronkin puolella.TEP70 sanoi:Onkohan jollakulla tässä mielessä jopa se, että silta ja suora yhteys keskustaan vähentäisi Herttoniemen metroaseman käyttäjiä ja heikentäisi metron kannattavuutta? :?
Totta kai Herttoniemen käyttö vähenee. Joukkoliikenteen järjestelmävertailun mukaan Kulosaaren sillan joukkoliikennematkat väheneävt 11.000 matkaa vuorokaudessa, jos Kruunuvuorenrannasta pääsee suoraan Katajanokalle. Suoralla yhteydellä olisi 20.000 matkaa.Rattivaunu sanoi:Eiköhän Laajasalon suunniteltu metroyhteyskin rokottaisi HN:n metroaseman käyttäjämäärää ihan samalla lailla, ja varmaankin samat metromyönteiset tahot ovat yhtä lailla niin Laajasalon kuin perinteisen itämetronkin puolella.TEP70 sanoi:Onkohan jollakulla tässä mielessä jopa se, että silta ja suora yhteys keskustaan vähentäisi Herttoniemen metroaseman käyttäjiä ja heikentäisi metron kannattavuutta? :?
Mutta "esimetroyhteyttä" kannattaa pitää ajankohtaisena. Tässähän toistuu vain (vihdoinkin) sama kuvio kuin 40 vuotta aikaisemmin Saksassa Stadtbahnin muodossa. Rakennetaan raitiotie, jossa varaudutaan siihen, että osa yhteydestä voi toimia myös metroratana joskus, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.Rattivaunu sanoi:Itse en pidä Laajasalon metroyhteyttä ajankohtaisena tällä haavaa.