Laajasalon linjan reititys Katajanokalla
Arvoisat foorumilaiset,
Katajanokalla yli 15 vuotta asuneena (1985-1999, 2006-) luulen tuntevani tarpeeksi hyvin saaremme liikennejärjestelyt ja niiden heikot kohdat. Lähdenkin tämän aamuisen Helsingin Sanomien kirjoituksen perusteella suunnittelemaan reittivaihtoehtoa Laajasalon linjalle Katajanokalla.
Tosiasiahan on, että Katajanokan liikenne tukkeutuu muutamia kertoja päivässä totaalisesti Viking Linen autolauttojen saapuessa Tukholmasta ja Tallinnasta Katajanokan terminaalille. Kummasta kohteesta laiva saapuu ei oikeastaan vaikuta ruuhkaan sen enempää, vaan Kanavakatu menee yhtälailla tukkoon molemmista. Vuonna 2008 liikenteeseen tuleva uusi alus Tallinnan liikenteeseen tulee kasvattamaan ruuhkia suurempien matkustaja- ja automäärien vuoksi kuin nykyinen m/s Rosella. Tukholmasta/Maarianhaminasta saapuvat autot ohjataan Marina kongressikeskuksen meren puolta Satamakadulle asti, mutta rekat liittyvät Kanavakadun liikenteeseen Suomen Elokuvasäätiön ja Grand Marina hotellin välisestä risteyksestä. Tallinnasta saapuva liikenne tulee Katajanokanrannan puolesta välistä kohti Kanavakatua.
Laivojen saapuminen näkyy suoranaisena vaikutuksena linjan 4 (Katajanokan terminaalilta) lähdöissä, jotka jäävät seisomaan ruuhkaan yhden korttelin matkalle kiertäessään Viking Linen toimistorakennusta Katajanokanranta-Mastokatu välillä. Tässä ei mene välttämättä montaa minuuttia, mutta sillä on suora vaikutus täsmällisyyteen. Tähän noin 100 metrin matkaa voi mennä jopa 5 minuuttia.
Mielestäni nykyinen linja 4 reitti Merisotilaantorilta on toimiva ja melko riskitön häiriöille. Vaunut kulkevat koko Katajanokan alueella keskustaan tultaessa henkilöautoliikenteen kanssa vain Kruunuvuorenkadulla pysähtyen Kauppiaankadun pysäkillä. Keskustasta tultaessa tällaisia pysäkkejä on 3 (Satamakatu, Kauppiaankatu, Puolipäivänkatu). Muilla katuosuuksilla autoilu on kielletty, pl. huoltoajoa/invatakseja.
Suosittelisinkin Laajasalon linjan tuontia Merisotilaantorilta alkaen vanhalle valmiille rataosalle. Liittyminen voitaisiin järjestää yksi- tai kaksisuuntaisena ratkaisuna Merisotilaankatua pitkin, jolloin tosin kadun 20 pysäköintipaikkaa jouduttaisiin uudelleensijoittamaan. Tähän olisi mahdollisuus esimerkiksi Merisotilaantorilla, joka on vain iso aukio ilman sen ihmeempää toimintaa - lukuunottamatta joulukuusien myyntiä 1-2 viikkoa ennen joulua. Asukaspysäköintipaikat täytyy joukkoliikenteestä huolimatta ottaa huomioon.
339-DF sanoi:
Onko ratikka tosiaan niin epäluotettava Satamakadun ja Aleksin välillä kuin mitä HS:n keskustelu antaa ymmärtää?
Satamakadun ja Aleksin väli vetää hyvin keskustaan tullessa, koska raitiovaunuilla on oma kaistansa. Katajanokalle saavuttaessa tämä kohta aiheuttaa välillä pientä hetkellistä tukkoisuutta raitiovaunun ajaessa Uspenskin katedraalin vieressä mäen ylös autojen seassa. Valoetuisuudella tämäkin on mielestäni parantunut viime aikoina. Tämä ei siis ole ongelmakohta.
339-DF sanoi:
Kruunuvuoren ratikkahan kulkisi Kanavakatua, eli Ritarihuoneen jälkeen seuraava pysäkki olisi vasta terminaalilla, sitten seuraava ennen Hylkysaaren siltaa ja sitten seuraava vasta Hylkysaaressa. Kanavakadulla kuljettaisiin autojen seassa, mutta samassa virrassa autojen kanssa, kun ei olisi pysäkkejä matkan varrella.
Kuulostaa hienolta, mutta Kanavakadulla ei liikennevirrassa liikuta mihinkään laivojen tuloaikoina. Silloin seistään jonossa ja aikataulut pettävät, matkustajat hermostuvat jne. Lisäksi miksi ei samalla palveltaisi katajanokkalaisia, jos kerran vaunu saaren läpi kulkisi? Matka-aika Katajanokan läpi nykyistä nelosen reittiä pysähdyksineen vie 5 minuuttia, joten laajasalolaiset olisivat Stockmannilla korkeintaan 1-2 minuuttia aiemmin ilman pysähdyksiä.
Antero Alku sanoi:
Kanavakadulla on raitiovaunukaistat ilman autoja. Tarvittaessa autoliikennettä siirretään Katajanokanlaituirille eli etelämmälle sillalle. Siellä on tyjää tilaa vaikka kuinka toisarvoisessa käytössä mm. pysäköinnissä. Kyse on vain ja ainoastaan tahdosta.
Mielenkiintoinen idea, mutta valitettavasti omasta mielestäni mahdoton yhtälö vaikka en autoa Katajanokalla käytä. Pohjoisrannan (edelleen Itäväylän/Lahdenväylän) suunnalta tulevan autoliikenteen ohjaus Katajanokalle eteläistä siltaa tukkisi koko Kauppatorin alueen liikenteen, jos liikenne Katajanokalle kulkisi vain yhtä siltaa. Pidän ideaa mahdottomana. Kanavakatu on myös ainoa suora katu Katajanokan 80-luvulla rakennetulle puolelle, joten eiköhän nykyinen katu kannata pitää nykyisessä käytössä.