Laajasalon raideyhteys

Miksei, jos työpaikka on ihan jonkun metroaseman nurkalla tai vaikka Kalasatama-Sörnäinen -alueella. Mutta auto + metro + liityntäbussi ei kyllä ole vaihtoehto.
Eikös Kalasatamaan tulevaisuudessa pitäisi päästä Laajasalosta vaihtamalla ratikkaa Sompasaaressa? Kuulostaa helpommalta kuin liityntäpysäköinnit...
 
Selvitys "Laajasalon raidevaihtoehtojen tarkastelu 2008" on tullut painosta. Tämä on se selvitys, jonka alustavan version jlk ja kslk hyväksyivät kokouksessaan 17.6. ja jonka suosituksesta ne päättivät esittää kh:lle, että raitiovaunusta sillalla ryhdytään tekemään hankesuunnitelmaa.

Painetussa, 63-sivuisessa raportissa on yksityiskohtaisesti selvitetty sekä ratikka- että metrovaihtoehtoja, myös metroa Herttoniemen kautta. Lisäksi on alustavasti tarkasteltu myös Santahaminan liikenneyhteyksiä pikaratikkana metron sijaan ja Sompasaaren ratikkayhteyksiä.

Selvityksestä löytää vastauksen melkein mhin kysymykseen tahansa. Siellä on laskettu esim. ratojen ylläpitökulut (metro/rv) taikka todelliset matka-ajat eri vaihtoehdoissa. Ainoa kritiikki: tasonvaihtoon metroasemalta maanpinnalle on varattu 2 min. Senhän näimme jo siinä Ruoholahden Youtube-videossa, että 2 min ei riitä.

Hyötukustannukset on laskettu ja laskentaperusteet yksityiskohtaisesti selitetty. Metron HK on 0,5 ja ratikan 1,7.

Oman kappaleen saa tilaamalla KSV:stä. Minulle se tuli postissa seuraavana päivänä. Varmaan sen saa myös sähköisenä KSV:n sivuiltakin. Suosittelisin lämpimästi kaikille tutustumista tähän raporttiin. Paitsi että se selvittää Laajasalon liikennejärjestelmää se toimii samalla kuin oppikirjana meille, jotka olemme kiinnostuneita joukkoliikennejärjestelmästä ja sen toimivuudesta*sekä sen integroimisesta uuden asuinalueen toteuttamiseen.
 
Osoitteessa http://ptp.hel.fi/hanke/Application...sour=haku&AlueID=Kslk 2008-1590&makeprint=yes on Koirasaarentien asemakaavaluonnos. Kaavassa ratikoille (ja busseille) on varattu kadun keskeltä omat kaistat, jotka on puurivein erotettu autoliikenteestä Helsingille perinteiseen tapaan. Risteykset ovat pääasiassa kiertoliittymiä. Näin ratikalle ei tule lainkaan liikennevaloviiveitä (liittymiin saataneen jokerivalot). Hyvältä näyttää!
 
Kaupunginhallitus saa vihdoin ensi maanantaina käsiteltäväkseen Laajasalon raitioyhteyden ja siltojen hankesuunnitelman laatimisen. Asia aiotaan viedä vielä valtuustonkin vahvistettavaksi (12.11.08). Kh:n esityslista tulee nettiin huomenna.

Kovin tuntuu hitaalta tämä eteneminen, mutta toisaalta on tietysti hyvä, että jo tässä vaiheessa viedään asia valtuustoonkin asti. Kun se on siellä kertaalleen hyväksytty, niin voi olla taas hitusen varmempi siitä, ettei asia enää varsinaisessa päätöskäsittelyssä kaadu.
 
Vaikka en asiaa tunne, niin eikö ole periaatteessa riittävää, että valtuusto tekee päätöksen tämän vuoden puolella. Rakentamiseenhan on budjetoitu vuodelle 2009 rahaa, taloussuunnitelman mukaan sillan rakentaminen alkaa 2010.
Tämän aikataulun mukaan ei oltaisi myöhässä, vai kuinka?
 
Vaikka en asiaa tunne, niin eikö ole periaatteessa riittävää, että valtuusto tekee päätöksen tämän vuoden puolella. Rakentamiseenhan on budjetoitu vuodelle 2009 rahaa, taloussuunnitelman mukaan sillan rakentaminen alkaa 2010.
Tämän aikataulun mukaan ei oltaisi myöhässä, vai kuinka?

Nythän päätetään vasta siitä, että tehdään hankesuunnitelma. Se valmistunee keväällä, sitten valtuuston pitää tehdä hankepäätös. Sitten käynnistyy rakennussuunnittelu. En usko, että maastossa tapahtuu mitään konkreettista vielä ensi vuonna, mutta nuo budjetoidut rahat varmaan käytetään juuri rakennussuunnitteluun. Ei hanke vielä ole minusta myöhässä.

Eri juttu on sitten, miten laskusuhdanne vaikuttaa asuinrakentamiseen. Jos asuinrakentaminen Laajasalossa viivästyy, saattaa ratikka viivästyä sen vuoksi.
 
Rakentamiseenhan on budjetoitu vuodelle 2009 rahaa, taloussuunnitelman mukaan sillan rakentaminen alkaa 2010.

Talousarviossa todetaan sananmukaisesti näin:

Talousarvio2009 sanoi:
Kruunuvuorenrannan katujärjestelyjen rakentaminen aloitetaan vuonna 2010 ja jatkuu suunnitelmakauden jälkeen. [...] Keskustan ja Laajasalon välisen raitiotien edellyttämiin silta- ja katujärjestelyihin (yhteensä 125 milj. euroa) on varauduttu vuodesta 2010 alkaen siten, että yhteys olisi valmis vuonna 2014.

Käytännössä rakentamaan pitäisi siis päästä vuonna 2010. Eiköhän se ole ihan mahdollista; jos hankesuunnitelma on valmis esim. ensi maaliskuussa, se ehditään hyväksyä lautakunnissa ja valtuustossakin ennen kesää. Heti syksyllä käynnistetään rakennussuunnittelu.

Ilmeisesti ensimmäiset kiskotkin nähdään Laajasalossa jo vuonna 2010, sillä Koirasaarentien asemakaavaluonnoksessa todetaan, että kadun rakennustyöt alkavat vuonna 2010, ja loogista on tietysti, että kiskot lasketaan katuun muun rakentamisen yhteydessä.

Valmista pitäisi budjettiehdotuksen mukaan olla jo 2014. Toivotaan parasta!
 
Miten Laajasalon ratikan rakentamiseen voi mennä 4 vuotta aloituksesta? Kyllä tuon kokoiselle projektille pitäisi riittää suunnilleen kahden vuoden rakennusaika. Vai onkohan tuossa 4 vuodessa suunnittelua mukana?
 
Miten Laajasalon ratikan rakentamiseen voi mennä 4 vuotta aloituksesta? Kyllä tuon kokoiselle projektille pitäisi riittää suunnilleen kahden vuoden rakennusaika. Vai onkohan tuossa 4 vuodessa suunnittelua mukana?
Ei kai tähän voi muuta sanoa, kuin että meillä byrokratia vain on niin hidasta. Maailmalla tällaisten hankkeiden toteutusaika on 2 vuotta siitä, kun päätetään että tehdään. Tosin jotain valmistelua on täytynyt tehdä, ennen kuin voidaan päättää.

Mutta meillä on joukko lakisääteisiä vaiheita mm. asukkaiden osallistumisesta. Kun monille vaiheille on pakko varata kuukausi tai pari, niin äkkiä siinä vuodet vierähtävät.

Laajaslon ratikka liittyy kuitenkin saumattomasti alueen kaavoitukseen. Vaikka KSV:n ja HKL:n välinen ”keskustelu” onkin jossain määrin hidastanut ratikkayhteyden muodossa koko kaavoitusta, varsinainen aikatauluttaja on kuitenkin kaavoitusprosessi. Eikä sekään ole edennyt täysin riidattomasti nopeimmalla mahdollisella tavalla syistä, jotka eivät kuitenkaan liity ratikkaan.

Antero
Ehdolla Helsingissä nro:lla 881
Joukkoliikennepuolueen keskellä, metron ja bussien välissä
www.antero.alku.net
 
Kaupunginhallitus saa vihdoin ensi maanantaina käsiteltäväkseen Laajasalon raitioyhteyden ja siltojen hankesuunnitelman laatimisen. Asia aiotaan viedä vielä valtuustonkin vahvistettavaksi (12.11.08). Kh:n esityslista tulee nettiin huomenna.

Kovin tuntuu hitaalta tämä eteneminen, mutta toisaalta on tietysti hyvä, että jo tässä vaiheessa viedään asia valtuustoonkin asti. Kun se on siellä kertaalleen hyväksytty, niin voi olla taas hitusen varmempi siitä, ettei asia enää varsinaisessa päätöskäsittelyssä kaadu.
http://www.hel.fi/wps/portal/Helsin...omi.xsl&CACHEPARAM=Halke 2008-10-27 Khs 37 El

En löytänyt mainittua asiaa kaupunginhallituksen esityslistalta enkä myöskään valtuustoon menevistä asioista:
http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kvstoA/20alku08.html

Soitin kuitenkin kirjaamoon ja he sanoivat asian olevan 12.11. valtuuston käsittelyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös