Laajasalon raideyhteys

Vakavasti ottaen, jos raitiovaunussa olisi pienoinen kahvila, niin vois työmatkalla mukavasti juoda kupposen ja ihailla sillalta maisemia.

Osassa isoja raitiovaunuja voisi jopa ollakin kahvilatoimintaa, mutta mielenkiintoista on miten ruuhkien kanssa toimittaisiin. Seisomabaari lienee ruuhka-aikaan pakollinen, kun muuhun aikaan voitaisiin istua helposti esiinvedettävillä pöytätuoliryhmillä.

Toisaalta yksityinen ravintolajuna voisi olla myös toimiva, jopa (erityisesti) ruuhka-aikaan. Itse ajattelisin, että kyse olisi vähittäiskaupatusta tilauspalvelusta, jossa paikka ja ateria pitää tilata etukäteen tietylle matkalle. Täten kyydissä voisi istua mukavasti ja nauttia rauhassa aamiaista tai päivällistä. Toimisi kuitenkin parhaiten pitkähköillä linjoilla, kuten Jokerilla, jossa vieläpä joka paikka voisi olla usean ruokailijan käytössä kierroksen aikana.
 
Tuohon vaadittaisiin kyllä löysänlaiset aikataulut, nykyiset vaativat liian kovat kiihdytykset ja jarrutukset. Ja jos mentäisiin ruuhka-aikaan, pitäisi kulkea erikoisreittiä Sporakoffin tapaan, ettei kerry vuorovaunujen jonoa perään.

Lisäksi nivelvaunussa on hieman liian kulmikas loppupysäys, manne nykäisee lähdössä ja variohan on suorastaan kuuluisa rajusta pysähdyksestään, eli jollekin vaunulle pitää tehdä teknisiä muutostöitä että kulku saadaan niin tasaiseksi ettei kahvi läiky. Itse asiassa nykyiset kaarreprofiilit ja ristikotkin ovat aika epäkahviystävällisiä :/

Minä kannattaisin ennemmin kahvila-kioski-pysäkkiä, jolla on sivuraide jolle voidaan pysähtyä kahvittelua varten hetkeksi ja jatkaa eteenpäin sitten kun kuppi alkaa olla puolillaan.
 
ihan oikeasti, pystybaari ei ole ollenkaan hassumpi ajatus. Sitä pitää tosin kutsua kiskaksi, muuten viranomaiset vaativat vessan. Olen matkustanut kahvikuppi kädessä ratikalla useinkin, ei läiky.

Jos ja kun saamme isompia vaunuja niin tätä pitäisi harkita. Sellainen mikrokiska josta saa matkalippuja, kahvia, pientä purtavaa, iltapäivälehden, jne. mitä nyt kiskasta saa, erikoistuotteena museolippuja ja muuta vastaavaa turisteille, vaikka ratikkapienoismalleja matkamuistoksi. Ihan niin kuin vanha rahastajan koppi, mutta niin että myydään muutakin kuin lippuja.

Ei näiden edes tarvitsisi tehdä kuin nollatulosta myynnillä: HKL pääsisi eroon kuljettajalipunmyynnistä, kontrolli vaunussa paranisi, ja asiakkaat saisivat parempaa palvelua. Lipputulot todennäköisesti kasvaisivat kaiken tämän seurauksena, vartijoita tarvittaisiin vähemmän ja liikenne nopeutuisi. Sopiva pilottilinja olisi 4T, ja varsinkin lauttaturistit.
 
Eihän Bistro Tram aivan uusi ajatus ole: linkki
Käsittääkseni sellaisia on ollut liikenteessä ainakin muutamassa kaupungissa Saksassa.
 
Olen matkustanut kahvikuppi kädessä ratikalla useinkin, ei läiky.

Oletko kokeillut laskea sen pöydälle pitämättä siitä kiinni? Tuskin olet uskaltanut yrittääkään. Kyllä kahvia voi mukista ryystää missä vain, mutta kahvila on paikka, jossa kädet ovat vapaana muuhunkin.
 
Oletko kokeillut laskea sen pöydälle pitämättä siitä kiinni? Tuskin olet uskaltanut yrittääkään. Kyllä kahvia voi mukista ryystää missä vain, mutta kahvila on paikka, jossa kädet ovat vapaana muuhunkin.

Junassa olen, mutta se että kuppi on kädessä nyt kuuluu tuollaiseen liikkuvaan tarjoilun.
 
Oletko kokeillut laskea sen pöydälle pitämättä siitä kiinni? Tuskin olet uskaltanut yrittääkään. Kyllä kahvia voi mukista ryystää missä vain, mutta kahvila on paikka, jossa kädet ovat vapaana muuhunkin.

Jos tärinä on todettavissa liian kovaksi, tekniset apuvälineet kuten muotoillut mukit ja mukitelineet ja -syvennykset auttavat paljon.
 
Kaupunginvaltuusto on tänäisessä kokouksessaan päättänyt, että Laajasalon joukkoliikenne toteutetaan siltaa pitkin kulkevin raitiovaunuin.

Lisäksi hyväksyttiin lukuisia ponsia mm. vesiliikenteesta. Mielenkiintoisin on kuitenkin ponsi, jossa kaupunginvaltuusto edellyttää, että Kruunuvuorenrannan joukkoliikennejärjestelyiden suunnittelussa selvitetään raitiovaunuyhteyden toteuttaminen Kruunuvuorenrannasta Herttoniemen metroasemalle asti. Ponsiehdotus hyväksyttiin 50 äänellä.

Käytännössä tämä merkinnee sitä, että asiasta on tehtävä kaupunkisuunnitteluvirastossa selvitys.
 
Hieno homma!
Lisäksi hyväksyttiin lukuisia ponsia mm. vesiliikenteesta. Mielenkiintoisin on kuitenkin ponsi, jossa kaupunginvaltuusto edellyttää, että Kruunuvuorenrannan joukkoliikennejärjestelyiden suunnittelussa selvitetään raitiovaunuyhteyden toteuttaminen Kruunuvuorenrannasta Herttoniemen metroasemalle asti. Ponsiehdotus hyväksyttiin 50 äänellä.

Käytännössä tämä merkinnee sitä, että asiasta on tehtävä kaupunkisuunnitteluvirastossa selvitys.
Myös seuraava ponsi meni läpi:
Päätöstiedote sanoi:
Matti Enroth + Sami Heistaro

Kaupunginvaltuusto edellyttää, että myös liityntäliikenteen kehittämistä Herttoniemen metroasemalle edelleen selvitetään.
Ponsiehdotus hyväksyttiin 64 äänellä
http://www.hel2.fi/paatoksenteko/kvsto-tiedote/index.html
Ja minusta nämä tukevat toisiaan.

Varikkoyhteyttä ei ole, mutta jos sen sillan rakentaminen kestää, niin olisiko ihan mahdoton ajatus että tehtäisiin ja otettaisiin käyttöön ensin Herttoniemi - Kruunuvuori-ratikka?
 
Varikkoyhteyttä ei ole, mutta jos sen sillan rakentaminen kestää, niin olisiko ihan mahdoton ajatus että tehtäisiin ja otettaisiin käyttöön ensin Herttoniemi - Kruunuvuori-ratikka?


Toisaalta raidejokeri ei olisi kuin 2-3km päässä. Minkähänlainen vastustus syntyisi jos h81 linjaa lähdettäisiin muuttamaan spåraksi.
 
Varikkoyhteyttä ei ole, mutta jos sen sillan rakentaminen kestää, niin olisiko ihan mahdoton ajatus että tehtäisiin ja otettaisiin käyttöön ensin Herttoniemi - Kruunuvuori-ratikka?

En mä usko, että siinä sillassa mikään niin kauan kestää. Sen sijaan mun mielestä on perusteltua vetää ratikka saman tien Jokerille asti, jos se kuitenkin viedään Herttoniemeen saakka.

Jos ponsi oikeasti johtaa asiallisen selvityksen laatimiseen, niin silloin vertailussa voisi bussi- ja ratikkaliitynnän lisäksi olla ratikka+ jossa ratikka korvaa myös linjan 81 ainakin metroasemalta Erätorin suuntaan.
 
Kaupunginvaltuusto on tänäisessä kokouksessaan päättänyt, että Laajasalon joukkoliikenne toteutetaan siltaa pitkin kulkevin raitiovaunuin.
Kvalt sanoi:
...hyväksyä Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie- ja siltavaihtoehdon välillä Laajasalo-Korkeasaari-Sompasaari- Kruununhaka.
...Laajasalon suunnittelussa varaudutaan siihen, että tulevat maankäyttötarpeet perustuvat joukkoliikenteen osalta tehostettuun raitiotieratkaisuun
Jatkovalmistelun pohjaksi ja varauduta siihen.
Eli käsittääkseni mitään konkreettista ei ole päätetty.
 
Jatkovalmistelun pohjaksi ja varauduta siihen.
Eli käsittääkseni mitään konkreettista ei ole päätetty.

Nyt on päätetty, että Laajasaloon ei tule metroa ja että sinne ei tehdä tunnelia. Tämä on hyvin konkreettista.

Lisäksi Kh on päättänyt, että ratikasta tehdään hankesuunnitelma. Käytännössä käy käsittääkseni hyvin harvoin niin, että pannaan isot paukut hankesuunnitelman laatimiseen ja sitten todetaan vaan, että ei toteutetakaan.

Hankesuunnitelma valmistuu keväällä ja se käsitellään aikanaan lautakunnissa sekä hyväksytään (tai jätetään hyväksymättä) valtuustossa. Tarkoitus on, että hankesuunnitelma hyväksytään vuoden 2009 syksyllä.

Sinänsä on ihan totta, että ennen hankesuunnitelman hyväksymistä rakennuspäätöstä ei ole.
 
Nyt on päätetty, että Laajasaloon ei tule metroa ja että sinne ei tehdä tunnelia. Tämä on hyvin konkreettista.
Lisäksi Kh on päättänyt, että ratikasta tehdään hankesuunnitelma.
Toki tämä on konkreettista, että mitä ei tehdä ja, että tehdään suunnitelma.
Ajattelin asiaa raitiotien konkreettisen rakentamisen kannalta.
Poliittiset päätökset ovat kuin veteen piirretty viiva. Olettehan seuranneet Vuotos-asiaa. Mihinkään päätökseen ei voi luottaa.
Sitten kun on solmittu urakkasopimus sillan rakentamisesta ja tehty sopimus raitiotiekiskojen "valssaajan" kanssa, on tapahtunut jotain konkreettista raitiotien rakentamisesta Laajasaloon.
 
Lisäksi Kh on päättänyt, että ratikasta tehdään hankesuunnitelma. Käytännössä käy käsittääkseni hyvin harvoin niin, että pannaan isot paukut hankesuunnitelman laatimiseen ja sitten todetaan vaan, että ei toteutetakaan.

Hankesuunnitelma ei ole vielä kovinkaan syvällinen paperi, joten sen tekeminen ei vaadi kovinkaan isoja paukkuja verrattuna hankkeen kokoon. Koska hankesuunnitelma tuodaan yleensä luottamuselimien käsittelyyn vain vähän ennen rahoituspäätöstä, ei päättäjien mieli ehdi muuttua välillä, joten siksi hyväksytystä hankesuunnitelmasta seuraa yleensä rahoituspäätös.

Hankesuunnitelma valmistuu keväällä ja se käsitellään aikanaan lautakunnissa sekä hyväksytään (tai jätetään hyväksymättä) valtuustossa. Tarkoitus on, että hankesuunnitelma hyväksytään vuoden 2009 syksyllä.

Noinkohan käy...

Sinänsä on ihan totta, että ennen hankesuunnitelman hyväksymistä rakennuspäätöstä ei ole.

Hankesuunnitelma ei ole vielä rakennuspäätös, koska se ei sisällä rahoitusta. Onhan mm. länsimetrosta hyväksytty hankesuunnitelma, mutta rahoituspäätöstä ei vielä ole.
 
Takaisin
Ylös