Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Luehan uudestaan 339-DF:n ja minun selvitykset siitä, miten päätöksenteko etenee. Et voi väittää, etten olisi selvillä siitä, mitä missäkin vaiheessa päätetään.Huvittavinta on, että Laajasalosta on olemassa päätökset, mutta Länsimetrosta ei. Ilmeisesti päätöksiä katuratikkalobbarit eivät huomioi, kun ne ovat epämieluisia.
Laajasalon ratikka ja metro tai Marjarata eroavat toisistaan siinä, että hankkeiden kustannusarviot ovat eri luokassa vaikka hyödyt ovat väljästi ymmärrettynä samassa luokassa. 120 M€:n hankkeen kustannusriksi on ratkaisevasti pienempi kuin 600–1000 M€:n hankkeilla. Lisäksi vain Laajasalon ratikalla on selkeä taloudellinen hyöty, joka tuo rahaa maksajalle eli kaupungille. Eli tonttimaan arvo. Laajasalon ratikan nettokustannus on vain noin 25 M€. Siis muutama prosentti länsimetrosta tai Marjaradasta.
Keitä tarkoitat katuratikkalobbareilla? Raitioliikenteen puolustajat ovat täällä kerta toisensa jälkeen sanoneet, etteivät kannata 50 vuotta vanhojen ajatusten mukaista raitiotietä. Katuratikkalobbareita taitavat olla metrofanaatikot, jotka perustelevat asiaansa omilla vanhentuneilla käsityksillään raitioliikenteestä.
Antero