Se silta kyllä maksaa itsensä kalliimmallakin hinnalla, mutta kun tarvitaan muitakin investointeja kuten se tunneli Herttoniemeen (100 miljoonaa ja todellisuus voi olla hyvinkin yläkanttiin), katuja, vesijohtoja, julkisia rakennuksia ja muuta vastaavaa.
Minäkin kiinnitin HS:n jutussa huomiota siihen, että joukkoliikennesillan rakentamisesta pitäisi luopua, koska Herttoniemen autotunneli on niin kallis. En tiedä, onko tämä HS:n toimittajan vain Pajusen logiikkaa, mutta pieleen menee ja pahasti.
Paikalliset kadut, vesijohdot, julkiset rakennukset eli kunnallistekniikka on rakennettava aina, ja ne ovat rakentamisessa muuttuvia kuluja. Niitähän tehdään sitä mukaa kun talojakin, ja niiden kulut katetaan sekä käyttömaksuilla että kunnallisverolla, joita kertyy sen mukaan kuinka rakennetaan. Niitä siis ei kannata sotkea kysymykseen joukkoliikennesillasta tai Herttoniemen autotunnelista.
Sillasta ja tunnelista voi ja tuleekin pohtia, mitä ne vaikuttavat. Silta nostaa rakennusmaan arvoa, autotunneli ei. Oikeasti ne ovat toistensa vaihtoehto, mutta autopuolueen mielestä ei, vaan autotunneli on joka tapauksessa ja aina pakko tehdä. Mutta kun ne ovat vaihtoehdot, ei liene vaikea pohtia, kumpi kannattaa tehdä ja kumpi ei. Mutta arvata voi kyllä, mitä tässä kaupungissa päätetään, jos jotain päätetään tai jätetään päättämättä. Kummassakin tapauksessa se autotunneli syntyy ilman keskustelua siitä, onko siihen varaa tai ei.
Ja jotta asia olisi vielä vaikeampi kaupunkia johtaa politiikot joidenka äänestäjien intressi keskimäärin ei ole että asuntojen hinnat nousevat.
Hinnan nousu ei tietenkään ole kivaa, mutta arvon nousu on. Tässä tapauksessa arvo tarkoittaa sitä, kuinka lähellä keskustaa Kruunuvuorenranta on. Jos se on Vuosaaren etäisyydellä, alueelle haluavien ihmisten määrä hupenee huomattavasti. Ne, joille kelpaa Vuosaari, eivät ole halukkaita maksamaan paremmasta, mutta ne jotka Vuosaarta mieluummin haluavat lähemmäksi keskustaa, ovat myös valmiit maksamaan siitä. Eli en ollenkaan usko, että poliitikkojen äänestäjien intressi on tehdä Helsingistä mahdollisimman halpa eli arvoton, vaan mahdollisimman hyvä. Poliitikot vaan eivät tätä taida ymmärtää, jos haluavat tarjota äänestäjilleen mahdollisimman huonoa.
Eli jos haluaa säästää niin voisi olla järkevää lykätä koko rakentamista. Mutta asiassa on myös sellainen puoli että rakentamatta jättäminenkin tavallaan maksaa, maaomaisuus ei tuota mitään jos sitä ei realisoida, yksi tapa hahmottaa asia on laskea korko 600 miljoonalla, 20 - 30 miljoonaa vuodessa.
Niinpä. Se, että ei tee mitään tai ei päätä mitään on valitettavasti myöskin päätös, joka johtaa tiettyihin seuraamuksiin eikä suinkaan pysäytä aikaa ja kehitystä. Verrattakoon vaikka siihen, että joku on käsi ojossa ojentamassa 600 miljoonan shekkiä. Voi päättää ottaa shekin, olla ottamatta shekkiä tai sulkea silmät ja olla päättämättä mitään. Se käsi ei luultavasti vaan ole enää ojossa kun silmänsä avaa. Eli kuis kävi, vaikkei päättänytkään mitään.
Antero
PS: Helppo ratkaisu säästää 200 miljoonaa ja voittaa silti Kruunuvuorenrannan arvonnousu: Ei tehdä Herttoniemen autotunnelia eikä poisteta kuljettajia metrosta. Vaikutukset ovat ei mitään, mutta 200 miljoonaa säästyy.