Käytännössä monista radan varren kohteista pääsee keskustaan nopeammin julkisilla kuin omalla autolla. Selkeästi nopeiten esim Haagasta, Leppävaarasta, Oulunkylästä, Malmilta ja Tikkurilasta. Näistä on vuorovälitarjontakin niin tiheää että aikatauluja ei tarvitse opetella ulkoa. Ymmärrän toki että Laajasalo olisi yksi lisää mutta ainoa se ei olisi.
Se olisi kuitenkin ainoa, jossa joukkoliikenteen saavutettavuus olisi huippuluokkaa, eli kävelymatka kadun varressa olevalle ratikkapysäkille on vain joitain satoja metrejä ja lähes verrattavissa kävelymatkaan oman auton parkkipaikalle. Melkein väitän, että ovelta ovelle -vertailussa lähijuna ei saa suurta etua autoon verrattuna rautatieasemien huonon saavutettavuuden vuoksi.
Esim. Leppävaarassa aseman saavutettavuus on aika surkea. E-Leppävaarassa Sello on laiturin ja asuntojen välissä, ja radan pohjoispuolelta tullessa kaivaudutaan pitkään tunneliin. Kuinkahan monta asuntoa vaikka Leppävaarassa on 200 metrin etäisyydellä asemalaitureista (laskettuna aitona kävelymatkana eikä linnuntietä)?
Lisäksi, jos puhutaan Helsingin keskustaan suuntautuvista matkoista, ollaan taas sen vanhan Kaisaniemi/Töölönlahti -ongelman äärellä. Pisara helpottaa sitä, mutta kävelymatka kohteeseen syvätunneliasemiltakin (tai parkkihallista) on ihan toista luokkaa kuin Aleksin rv-pysäkeiltä.
Eli vaihtoehdot ovat:
1) Jäädyttää Kruunuvuorenranta siihen asti kunnes kaupungilla on varaa rakentaa silta, silläkin riskilllä että se kestää kauan
Tämä on minusta ihan hyvä vaihtoehto. Silta maksaa itse itsensä (ellei siitä tehdä kallista monumenttia), mutta vain, jos se tehdään samaan aikaan kuin asunnot. Jos asuntoja ei vielä tehdä, ei tarvita siltaakaan. Se on ihan OK, jos tämä kaikki toteutuu vaikka 15 vuoden päästä.
2) Sallia pientalojen rakentaminen alueella ja toteuttaa suora yhteys keskustaan lautalla, silläkin riskillä että se kerrotalojen rakentaminen myöhemmin ei enää onnistu
Mieti, mikä taloudellinen katastrofi tästä seuraisi.
Ensinnäkin sen lautan ylläpito maksaa aivan älyttömiä summia. (1980-luvulla kaupunki laski jopa, että Suomenlinnan lautan ja Ehrensvärdin korvaaminen ratikkatunnelilla, jossa sallittaisiin huoltoliikenne, olisi edullisempaa kuin uuden lautan hankinta. Eli tunnelin kuoletus, ylläpito ja huolto + ratikkaliikenne maksaisi yhteensä vähemmän kuin lautan hankinta ja liikenne).
Toisekseen lautan matka-aika kaksine vaihtoineen ei ikinä pysty kilpailemaan autojen kanssa, eikä juurikaan liityntäbussi+metroyhteyden kanssa. Kuriositeettina lautta voi olla ihan hauska juttu, sillä voi tehdä kerran kesässä lasten kanssa retken (niin kuin museoratikalla), mutta ei se mitään joukkoliikennettä ole. Enemmänkin sitten liikuntaviraston tai matkailutoimiston toimialaa.
Ja jos kerrostalojen sijaan tehtäisiin omakotitaloja, niin joukkoliikennejärjestelmällä, oli se mikä hyvänsä, olisi paljon vähemmän käyttäjiä, koska asukkaita olisi vähemmän. Eli kustannukset matkustajaa kohden nousisivat huomattavasti.
Kyllä minusta kaupungin olisi järkevintä toteuttaa sinne laadukas ja tasokas kerrostaloalue (tuleehan sinne pientalojakin) ja alueen imagoa tukeva (ja rakentava) joukkoliikenne.