vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuo Pohjoinen reitti on aika nokkela, saataisiin Liisankadulle koko matkalle ratikka ja Kalasatamasta myös yhteys. Katajanokalle nuo raitiovaunut ei tuo oikeastaan mitään parannusta. Toisaalta matka-aika keskustaan on pitempi.Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
Onko ihan mahdoton ajatus tehdä kummatkin, eli eihän tuohon pohjoiseen vaihtoehtoon tarvitse lisätä kuin Hylkysaaren silta niin meillä on kombi?
Juu. Siitä Pohjois-tunnelista, en ole hetkeen käynyt Korkeasaaressa, mutta onko sen ali pakko mennä tunnelissa? Vai onko tässä ongelma se että ratikkamatkustajat näkee maksutta elukoita? Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.Jos korvattaisiin tuo tarpeeton tunneli sillalla, säästyisi niin monta miljoonaa, että molemmat vaihtoehdot voitaisiin toteuttaa.
Eiköhän niitä näe vaunun sisällä aivan tarpeeksi, ja jos Kruunuvuoren ratikka on paviaaneille liian hienostunut paikka niin ainakin metrossa niitä näkee jo nyt päivittäin! :lol:Olisihan se hienoa katsella työmatkallaan paviaaneja.
Ihan lupaavasti edistyy näköjään. Tässä vielä havainnekuvia(Kuvat: © Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto).
Tässäkö uusi raidekulkuväline (Alstom Regio Citadis) Laajasaloon, joka täyttää täysin metron vaatimukset.
Tai katsokaapa Ateenan uutta pikaratikka. Olisi kyllä melkoisen tyylikästä, jos Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon raideliikenteen saisi järjestettyä edes jotenkin tuohon malliin.
Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...Tässä mielestäni Bombardierin vastaus uudelle kalustolle, joita hankitaan Laajasalon ja Kruunuvuoren ratoja varten. Kuvan mukaisia Flexity Swift-malleja toimitetaan Metro do Portolle Portugaliin.
teme sanoi:Semmoinen pieni liikennetekninen yksityiskohta tulee mieleen, että onko tuo lähes 40 metrinen ratikka yhtäaikaa sekä Mariankadun ja Aleksentarinkadun, että Mariankadun ja Pohjois-Esplanaadin risteyksessä? No, valoilla tuon kai voi hoitaa...
www.kaupunkiliikenne.net sanoi:Liian pienten vaunujen käyttö runkolinjalla johtaa tilanteeseen, jossa matkustajamäärien lisääntyminen voidaan hallita vain lisävaunuilla ruuhka-aikaan. Nämä lisävaunut lisäävät pääoma- ja henkilöstökustannuksia enemmän kuin lipputuloja. Liian suuri vuorotiheys yhdistettynä puutteellisiin etuisuuksiin johtaa vaunujen "sumppuuntumiseen", jolloin vaunut hidastavat toisiaan linjalla. Sumppuuntumisessa myöhemmin lähtenyt vuoro saavuttaa edellisen, koska edellisellä menee pitkä aika pysäkillä kerätessään matkustajia, kun myöhemmin lähteneellä vuorolla ei ole matkustajia kerättävänä.
Oikea ratkaisu:
Liikennöintisopimukset on sovittava niin, että linjalle voidaan ottaa käyttöön suuremmat vaunut aina kun tarvitaan. Kun kapasiteettitarve ylittää teli- tai nivelbussien kapasiteetin, on voitava rakentaa linjalle kapasiteettitarvetta vastaava raideliikenne.
Jos sitten ajatellaan Laajasaloa, niin nyt kun sinne on suunniteltu kolmihaarainen rata - mikä on matkustajapalvelun kannalta erinomainen asia, sillä käytännössä kaikki kerrostaloalueet palvellaan suoralla keskustaratikalla - niin noista haaroista tulee sen verran ohuet, että suurista vaunuista ei enää olekaan hyötyä