Laajasalon raideyhteys

Sitä paitsi M100 taitaa olla Laajasalon metron aikaan sukupuuttoon kuollut kalustolaji. :( Mutta onhan sekin jo jalkaanmenevää, kun välipala-NrII kiitää meren yllä! Ja voihan Stadin Ratikoitten #339 tulla myös vierailemaan Laajasalossa, tai Ludde... ;)

No siinä missä M100:t ovat sukupuuttoon kuolleita niin todennäköisesti Nr:t ovat myös. En nyt tähän hätään muista valmistusvuosia yksilöittäin mutta 70-80-lukujen taitteesehan ne kaikki suurinpiirtein menee. Ja kumpiakin on rempattu/rempataan viime aikoina.
 
Nr I:t ovat vuosilta 1973-1975. Vanhimmat ovat nyt siis 33-vuotaita. Huomattakoon, että VTS-vaunut poistettiin aktiiviliikenteestä 31-32-vuotiaina.

Luulenpa kuitenkin, että Nr I:llä on vielä edessään aika pitkä tulevaisuus. Enpä ihmettelisi, vaikka ne kulkisivat vielä silloinkin, kun Variot siirtyvät raiteitten taivaaseen... Kruunuvuoren radan pitäisi olla valmis 2013, ja vaikka se viivästyisi viidelläkin vuodella, niin kyllä sinne Nr I:llä pääsee, edellyttäen tietysti että niitä satutaan käyttämään Laajasalon linjoilla. Mutta uskon, että ne ovat liikenteessä vielä 2020-luvulla.
 
Luulenpa kuitenkin, että Nr I:llä on vielä edessään aika pitkä tulevaisuus.
HKL-Raitioliikenteen omilla nettisivuilla kerrotaan vaunuista 31-70, että:
Vaunuille on tehty vuodesta 2005 alkaen laajamittaista peruskorjausta, jossa vaunujen tekniikkaa ja sisustusta modernisoidaan sekä koko teräskori hiekkapuhalletaan ja pintakäsitellään uudenveroiseksi.
Tuskin tällaiseen ryhdytään muuten kuin vaunujen käyttöiän pidentämiseksi ja enemmän kuin muutamalla vuodella?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No siinä missä M100:t ovat sukupuuttoon kuolleita niin todennäköisesti Nr:t ovat myös. En nyt tähän hätään muista valmistusvuosia yksilöittäin mutta 70-80-lukujen taitteesehan ne kaikki suurinpiirtein menee. Ja kumpiakin on rempattu/rempataan viime aikoina.
Kuten toisessa vastauksessa sanottiin, Kruunuvuoren rata on todennäköisesti jo kymmenen vuoden päästä vähintäänkin tekeillä ellei valmis. Metroradaksi muuttaminen taas on ajankohtaista aikaisintaan 2030-luvulla, todennäköisesti paljon myöhemmin jos koskaan.
 
Kuten toisessa vastauksessa sanottiin, Kruunuvuoren rata on todennäköisesti jo kymmenen vuoden päästä vähintäänkin tekeillä ellei valmis. Metroradaksi muuttaminen taas on ajankohtaista aikaisintaan 2030-luvulla, todennäköisesti paljon myöhemmin jos koskaan.

Sen näkee sitten kun päättävät asiasta lopullisesti.
 
Sen näkee sitten kun päättävät asiasta lopullisesti.

Niinpä. Ja sitähän ei taas tiedä että mikä päätös sieltä oikein tulee...

Kslk ja jlk ovat tavallaan ottaneet kantaa raideyhteyden puolesta omissa PLJ-lausunnoissaan, jotka olivat hankkeelle myönteisiä ja penäsivät siihen valtion rahaa.

Kslk ottaa asiaan selkeästi kantaa ensi kevään, kun Kruunuvuorenrannan osayleiskaava tulee toistamiseen lautakunnan käsittelyyn. Viimeksihän se palautettiin ja osasyynä oli juuri riittämättömät ja puuttellisesti suunnitellut joukkoliikennepalvelut (joukkoliikenne perustui vain liityntäbussiin).

Käsittääkseni perustamispäätös (valtuusto tekee) olisi tarkoitus saada suht pian (2007/2008) jotta aikaa suunnittelulle ja rakentamiselle jää riittävästi.

Elämme toivossa!
 
Laajasalon ratikka etenee. Tammikuun aikana järjestetään Laajasalon joukkoliikennettä ja Kruunuvuorenrannan osayleiskaavaa koskeva yleisötilaisuus KSV:llä. Tuonne http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupun...T=/fi/Kaupunkisuunnitteluvirasto/Tilaisuudet/ tulee tarkat tiedot aikanaan.

Tilaisuuteen mennessä on olemassa valmiina suunnitelmat linjastoista vuoroväleineen ja liikennöintikustannuksineen. Vertailussa ovat liityntäbussien kehittäminen, suorat bussit, suorat ratikat ja lopputilanteen metro.
 
Täytyy toivoa, että kaikki menee hyvin ja että saadaan sujuva/kunnollinen joukkoliikenneyhteys keskustan ja Laajasalon välille.
 
Jlk:n esityslistassa 18.1. on seuraava teksti:

JLK sanoi:
Laajasalon suunnan raideyhteyden 1. vaiheen, raitioyhteyden, suunnittelua jatketaan tavoitteena sen toteuttaminen yleiskaava 2002 toteuttamissuunnitelman mukaisesti 2010-luvun alussa.
Samassa esityslistassa, jossa tuomitaan idea köysiradasta (valtuustoaloite), todetaan edelleen:

JLK sanoi:
Vahvistetussa Yleiskaava 2002:ssa on varauduttu metrolinjaan Pasilasta keskustan kautta Laajasaloon. Metron toteutuminen on kuitenkin sidoksissa Santahaminan tulevaan maankäyttöön.

Kevään 2007 aikana valmistuu liikennelaitoksen ja kaupunkisuunnitteluviraston yhteistyössä Laajasalon joukkoliikennevaihtoehtojen toiminnallistaloudellinen vertailu, jossa arvioidaan erilaisia bussi-, raitiovaunu- ja metrovaihtoehtoja.
Tämän voinee tulkita siten, että bussitunnelivaihtoehto on lähinnä teoreettinen tarkastelu, ja tunneliin tulisi nimenomaan ratikka (toistaiseksi).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä on tosiaan nyt tuhannen taalan paikka rakentaa Helsinkiin "esimetro" eli raitiotiepohjainen kaupunkirata. Huolellisella suunnittelulla, sopivalla esim. ulkomaisella asiantuntija-avustuksella ryhditettynä ja ennenkaikkea äärimmaisen tarkalla poliittisella pelillä voidaan saada aikaan toimiva joukkoliikenneväylä Laajasaloon. Jos homma toimii sitten mallikkaasti, niin siinähan on sitten mahdollisuus todeta, että tällainen systeemihan toimii. Ja jatkossa sitten nähdään enemmän Helsingin metron muuttavan muotoaan. Kaikki on mielestäni nyt mahdollista ja auki tulevaisuuteen. Näin kävi aikanaan mm. minun mallkaupungissani eli Kölnissa. Sielläkin toimet tähtäsivät alkujaan raskasmetroon kun kaupunkirataa alettiin rakentaa. Asemat ja tunnelit mitoitettiin niin, että niillä olisi voitu ajaa virtakiskovirroitteisella Stadtbahn "A"-tyyppisellä vaunulla. Ko. vaunua ei kuitenkaan koskaan rakennettu, vaan sen sijaan saman tyyppinen, mutta kattovirroittimella varustettu Stadtbahn "B". Ko. vaunu täyttää kaikki kriteerit metrovaunusta, mutta on kuitenkin tarvittaessa tavallinen katuratikka. Loppu onkin pelkkää historiaa.

Tuo köysirata on kylla aivan huuhaa-idea. Täytyy tosiaankin olla varovainen, ketä äänestää. Huh!
 
Tässä on tosiaan nyt tuhannen taalan paikka rakentaa Helsinkiin "esimetro" eli raitiotiepohjainen kaupunkirata. Huolellisella suunnittelulla, sopivalla esim. ulkomaisella asiantuntija-avustuksella ryhditettynä ja ennenkaikkea äärimmaisen tarkalla poliittisella pelillä voidaan saada aikaan toimiva joukkoliikenneväylä Laajasaloon.

Riippuu siitä mitä Santahaminalle tapahtuu. Sen saaminen puolustusvoimilta pois on mahdollista, ja toivottavaa noin yleensä, varuskunnan pitäminen alueelle jonka maanarvo on jotain puolen ja yhden miljardin euron välillä herättänee kysymyksia jo Valtiovarainministeriössäkin. Jos näin käy, asukkaita tulee Santahaminaan yli 50 000, siihen päälle Kruunuvuori (20-30 000) ja Laajasalon nykyiset asukkaat niin meillä on 100 000 asukkaan kaupunginosa. Joku viisaampi saa kertoa onko tällaisen massan liikennöinti ratikkakiskoja mytöen Katajanokan läpi edes teoriassa mahdollista, mutta äkkiseltään tuntuu että sellainen ratikkaralli ei ole toivottavaa.

Toisaalta jos Santahamina jää maan kalleimmaksi marssikentäksi, niin sitten raskasraiteessa ei ole mitään järkeä. Näin ollen looginen ratkaisu on raitiovaunulinja ja metro tai muu raskasraide myöhemmin. Ratikka joka tapauksessa jäisi ainakin alueen sisäiseen liikenteeseen.

Olennaisempi kysymys on tehdäänkö silta vai ei, ja nimenomaan kevyeen liikenteen kannalta. Toisaalta silta olisi hieno reitti jota kautta pääsee Keskustan lisäksi myös Korkeasaareen ja edelleen Kulosaareen. Toisaalta Itäväylää aikoinaan säännölisesti polkeena voin raportoida, että säännöllinen ja kova tuuli ajoittain vaakasateella terästettynä pistää arvostamaan kävelytunneliakin, semminkin kun se on suorempi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
(...)niin meillä on 100 000 asukkaan kaupunginosa. Joku viisaampi saa kertoa onko tällaisen massan liikennöinti ratikkakiskoja mytöen Katajanokan läpi edes teoriassa mahdollista.

Helsingin olosuhteissa 100 000 asukasta tarkoittaa noin 1 matka / asukas / päivä joukkoliikenteellä eli 100 000 matkaa. Ruuhkatunnin osuuden ollessa 12% ruuhka-aikaan matkustaa 12 000 matkustajaa. 2 x 250 matkustajan ratikoilla (500 henkilöä/juna) tarvitaan 24 vuoroa / h eli 2,5 minuutin vuoroväli.

Eli: onnistuu.

Toki tämä on syytä ohjata mieluummin rannan kautta kuin Katajanokan asuntoalueiden kautta.

Osa matkoista jää saarille tai suuntautuu Herttoniemen ja Itäkeskuksen suuntiin (varsinkin koulumatkat ja päivittäistavaran ostosmatkat). Kuitenkin pitäisin 1 / matka / asukas / päivä keskustaan aika realistisena.

Ylläolevin arvoin yhden raitiotieradan maksimi palvelualue on muuten n. 250 000 asukasta (minuutin vuoroväli, 500 matkustajan junat, 30 000 matkaa / huipputunti).
 
Helsingin olosuhteissa 100 000 asukasta tarkoittaa noin 1 matka / asukas / päivä joukkoliikenteellä eli 100 000 matkaa. Ruuhkatunnin osuuden ollessa 12% ruuhka-aikaan matkustaa 12 000 matkustajaa. 2 x 250 matkustajan ratikoilla (500 henkilöä/juna) tarvitaan 24 vuoroa / h eli 2,5 minuutin vuoroväli.
Kiitoksia vastauksesta, tuo huipputunti on mielestäni sitä luokkaa mihin tulee varautua, yksi pieni osapiikki on myös matkustajalautan saapuminen satamaan. Sen lisäksi, että Santahaminan rakentaminen vahvasti joukkoliikenteen varaan on muutenkin toivottavaa, laajan autoliikenteen järjestäminen ylipäänsä on mm. Laajasalontien kapasiteetin takia hyvin vaikaa (joku valopää varmaan ehdottaa jotain tyylin kuusikaistainen tunneli Itäväylälle, mutta tämä kaatunee viimeistään kustannuksiin...) Eli matkustajia riittänee.

Vaikka se olisi rannan kautta vedetty rata niin kyllä tuommoinen juna minuutissa maksimissaan viittaa mielestäni tunneliratkaisuun Rautatieasemalle. Ja mitä niille junille sitten tapahtuu kun ne saapuvat Kauppatorille, käännetään ympäri vai jatkavat ratikkalinjoja, eli kuinka paljon nuo Keskustan raiteet vetävät? Askarruttaa myös kustannukset, eli olisiko tuollaisilla matkustajamäärillä metro kuitenkin halvempi?

Tietenkin jos Santahaminan lisäksi vapautuisi myös Vallisaari - Kuninkaansaari niin jonkinlainen (pitkälti tunnelissa kulkeva) yhteys Suomenlinnan kautta edelleen Eiraan voisi olla mahdollinen? Lautoillakin voisi olla joku rooli.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laajasalon ja tulevan Kruunuvuorenrannan yhdistämiseksi Helsingin kantakaupunkiin suunnitellaan sillan ja tunnelin yhdistelmää. Yhteyttä voisivat käyttää raitiovaunut tai linja-autot sekä tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettava metro.

Luonnoksia joukkoliikenneyhteydeksi ja Kruunuvuorenrannan osayleiskaavaksi esitellään yleisötilaisuudessa tiistaina 23.1. klo 18-20 kaupunkisuunnitteluviraston auditoriossa, Kansakoulukatu 3.

Kaavan valmistelusta vastaa projektipäällikkö Riitta Jalkanen, puh. 169 4327 ja joukkoliikenneyhteyden suunnittelusta toimistopäällikkö Paavo Vuonokari, puh. 169 3508.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
KSV sanoi:
TIEDOTE 5/2007
Joukkoliikenneyhteys kantakaupungista Kruunuvuorenrantaan

Kaupunkisuunnitteluvirastossa suunnitellaan Laajasalon ja tulevan Kruunuvuorenrannan yhdistämistä Helsingin kantakaupunkiin avattavalla läppäsillalla ja tunnelilla. Näin Laajasalo olisi joukkoliikenteen käyttäjille vastaavan etäisyyden päässä keskustasta kuin Lauttasaari ja Kulosaari ovat.

Suunnittelun tässä vaiheessa tutkittavia linjausvaihtoehtoja on kaksi. Ensimmäinen vaihtoehto kulkisi Katajanokalta avattavaa läppäsiltaa pitkin Hylkysaareen ja sukeltaisi sieltä meren pohjaan asennettavaan betonielementtitunneliin, joka nousisi maan pinnalle nykyisen öljysataman paikkeilla. Toinen vaihtoehto kulkisi Liisankadulta Tervasaareen, sieltä avattavalla läppäsillalla Sompasaareen josta kiinteää siltaa pitkin Korkeasaaren rantaan. Korkeasaaressa yhteys menisi tunneliin ja jatkaisi sitä pitkin meren alitse Kruunuvuorenrantaan.

Katajanokan kautta kulkevassa vaihtoehdossa ajaisi kolme raitiolinjaa: yksi ajaisi rakennettavalle Kruunuvuorenrannan alueelle, toinen jatkaisi Yliskylään saakka ja kolmas Reiherintien ja Laajasalontien risteykseen. Sompasaaren kautta kulkevalla reitillä liikennöisi edellisten lisäksi oma linja keskustasta Sompasaareen. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat ratikkayhteyden Korkeasaareen.

Tunnelia on suunniteltu 3-aukkoiseksi jolloin siinä olisi tilaa myös kevyelle liikenteelle. Suunnittelun yhteydessä arvioidaan myös vaihtoehtoa, joissa liikenne hoidettaisiin raitiovaunujen sijasta linja-autoilla. Myöhemmässä vaiheessa tunneli voidaan muuttaa myös metron käyttöön. Silloin sillat jäisivät kevyenliikenteen käyttöön ja metro kulkisi koko matkan tunnelissa.

Toinen Laajasalon ja myös Herttoniemen liikenteeseen vaikuttava suunnitteluhanke on Itäväylän ja Linnanrakentajantien liittymän suunnittelu. Liittymän parantamiseksi on jo olemassa hyväksytty yleissuunnitelma mutta mahdollisuuksia sen edelleen kehittämiseen tutkitaan.

Joukkoliikenneyhteyttä sekä Kruunuvuorenrannan osayleiskaavaluonnosta esitellään kiinnostuneille yleisötilaisuudessa tiistaina 23.1. kaupunkisuunnitteluviraston auditoriossa, Kansakoulukatu 3. Keskustelutilaisuus alkaa klo 18 ja suunnitelmiin voi tutustua klo 17.30 alkaen auditorion aulassa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee suunnitelmia maaliskuun alussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös