Lahden oikoradan hyödyt ja haitat

Tuo 24 minuutin nopeutus edellyttää 250 km/h nopeustasoa. Sellainen tuskin olisi toteutunut, jos Kouvolan rataa olisi alettu rakentamaan vuonna 2003.

Eikös Kerava-Lahti oikoradankin geometria sallisi nopeamman liikennöinnin, mutta kallistukset jätettiin tekemättä tavarajunien vuoksi, joita ei sitten reitille siirtynytkään.
 
Raideinvestoinnit tehdään tai ainakin pitäisi tehdä niin että tarkastelujakso ulotuu huomattavasti kauemmaksi tulevaisuuteen kuin junakalustoinvestointien kohdalla.

Nyt pitäisi sitten päättää, mistä tässä oikein keskustellaan: siitä, oliko Lahden oikorata virheinvestointi kymmenen vuotta sitten, vai pitäisikö Kouvolan oikorata rakentaa vielä tulevaisuudessa. Edellisessä tapauksessa emme voi käyttää vertailukohtana nopeuksia, jotka on suunniteltu aikaisintaan 2020-luvulla aloitettavaan hankkeeseen. Jos kuitenkin haluamme keskustella menneisyyden mahdollisesti virhepäätöksestä 250 km/h nopeustasolla, pitää vertailussa olla molemmat linjaukset samalla nopeustasolla, koska vaihtoehtoina ei aikanaan ollut Lahden oikorata 200-220 km/h ja Kouvolan oikorata 250 km/h. Molemmissa varmasti olisi varauduttu nopeustason nostoon (kuten Lahden oikoradalla varauduttiin geometrian ja siltojen puolesta), mutta vertailu tehtiin ja pitää edelleen tehdä todellisella liikennöintinopeudella.

Jos taas haluamme keskustella tulevaisuuden vaihtoehdoista, asia on aivan eri. Silloin kuitenkin Lahden oikorata on uponnut kustannus, eikä sen rakentamattajättämisen kustannussäästöjä voi enää saada. Merkitystä on ainoastaan sillä, mitä Kouvolan rata nyt maksaa; ei sillä, mitä Lahden rata maksoi. (Sillä taas on, mikä on Lahden linjauksen nopeustason noston kustannus.)
 
Nyt pitäisi sitten päättää, mistä tässä oikein keskustellaan: siitä, oliko Lahden oikorata virheinvestointi kymmenen vuotta sitten, vai pitäisikö Kouvolan oikorata rakentaa vielä tulevaisuudessa.

Kyllä tässä ketjussa on mielestäni viimeaikoina keskusteltu nimenomaan siitä, oliko Lahden oikorata virheinvestointi.
 
Kyllä tässä ketjussa on mielestäni viimeaikoina keskusteltu nimenomaan siitä, oliko Lahden oikorata virheinvestointi.

Niin minustakin. Halusin vain oikaista, ettei silloin voida vertailla nykyistä oikorataa ja tulevaisuudessa rakennettavaa 250 km/h Kouvolan oikorataa.
 
Kyllä tässä ketjussa on mielestäni viimeaikoina keskusteltu nimenomaan siitä, oliko Lahden oikorata virheinvestointi.
Minusta tuntuu, että tässä ketjussa on viime aikoina lähinnä jankutettu, että Lahden oikorata oli virheinvestointi huolimatta esitetyistä vastaperusteluista.
 
Minusta tuntuu, että tässä ketjussa on viime aikoina lähinnä jankutettu, että Lahden oikorata oli virheinvestointi huolimatta esitetyistä vastaperusteluista.

Voit tietysti jatkaa lässytystäsi jankuttamisesta, tai vaihtoehtoisesti esittää perusteluja joko Lahden oikoradan puolesta tai sitä vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös