Tilastokeskus tietää kertoa seuraavaa: Helsinkiin pendelöivät:
Lahden seutukunta 2 291, Mäntsälä 1 545, Porvoon seutukunta 7 180. Kyseessä on siis absoluuttinen Porvoon seutukunnan dominointi kyseisessä asiassa, eikä ainostaan suhteellinen.
En tiedä miten olet nuo luvut laskenut.
YTV:n sukkulointitilasto 31.12.2005 kertoo, että Lahdesta YTV-alueelle oli 2106 sukkuloijaa ja YTV-alueelta Lahteen 661 eli yhteensä 2767. Mäntsälän osalta lukemat olivat 2502 ja 199 eli yhteensä 2701. Lahden ja Mäntsälän yhteinen lukema on siis 5468.
Porvoon osalta luvut ovat 5173 ja 1313 eli yhteensä 6486. Porvoon lukema on siis noin 19 % korkeampi, kuin Lahden ja Mäntsälän yhteensä.
Mutta kuten tässäkin keskustelussa on jo aikaisemmin todettu, tehdään Lahden oikoradalla RHK:n mukaan runsaat 2 miljoonaa kaukojunamatkaa ja oikoradan paikallisjunamatkojen määräksi on julkisuudessa kerrottu runsaat 0,6 miljoonaa eli kokonaismatkustajamäärä on yli 2,6 miljoonaa.
Vaikka Helsingin ja Porvoon välillä tehtäisiinkin 19 % enemmän paikallisjunamatkoja niin se on vain runsaat 0,7 miljoonaa paikallisjunamatkaa vuodessa eli lisäystä Lahden oikoradan matkustajamääriin verrattuna tulisi runsaat 0,1 miljoonaa. Tämähän on aivan marginaalia Lahden oikoradan kokonaismatkustajamäärään verrattuna.
Sen sijaan Lahdesta joko Helsingin tai Kouvolan suuntaan aloitettujen kaukojunamatkojen määrä lienee vuositasolla paljon enemmän kuin 0,1 miljoonaa ja taatusti enemmän mitä Porvoosta aloitettaisiin. Siten Lahden oikoradan ja Helsinki-Porvoo-välin kokonaismatkustajamäärillä ei todennäköisesti olisi suurtakaan eroa ainakaan Porvoon hyväksi ja Porvoo-Kouvola -osuus jää ilman muuta jälkeen Lahden oikoradasta.
Lisäksi Kouvolan oikorata olisi maksanut vähintään kaksi, mahdollisesti jopa kolme kertaa Lahden oikoradan verran, joten matkustajaa kohden Lahden oikorata tuli paljon edullisemmaksi.
Mitä tulee suoremman oikoratalinjauksen matkustajapotentiaaliin Porvoosta eteenpäin, todettakoon että Valtio tuskin olisi tilannut Z-junien tyyppistä maksajokamatkastaylimääräistäyhteiskunnankirstusta-liikennettä kyseiselle yhteysvälille. Kouvolan ja Helsingin välille olisivat riittäneet normaalit kaukojunat.
Ei varmaan olisikaan ja tämä tietysti vähentäisi Kouvolan oikoradan matkustajapotentiaalia entisestään, koska tarjontaa olisi Lahden oikorataa vähemmän.