Lahden paikallisliikenne

LSL:n kesän 2015 aikataulu on julkaistu.

Nopealla vilkaisulla, aikataulut näyttäisivät olevan pitkälti kesän 2014 (ja monella linjalla toki myös talven 2014-2015) mukaiset.

Jotain muutoksia tuli sentäs huomattua pikavilkaisulla:
- linjalla 87 on nyt kesäliikennettäkin yhden vuoroparin verran.
- Linjalla 1R on Liipolasta lähtöjä sunnuntaisin 07:10, 08:10 ja 09:10 mutta Kauppatorilta Jalkarantaan (07-09:25) ne ovat normiykkösiä? Jompi kumpi lie virhe.
- Linjalla 8 on Metsämaan arkilähdöt aikaistuneet 5 min.
Vuodenvaihteessahan toteutettiin jo tuo moottoritieltä siirto 140-tielle Z-vuoroilla Heinolasta/Heinolaan, joten sehän toki jatkuu ennallaan.

Mutta mitäs muita muutoksia muut huomas? Ainakin linjojen 12 ja 17 hauskan epäsymmetriset aikataulut saavat jatkoa.
 
Talven 2015-2016 aikataulut on nyt julkaistu ja löytyvät täältä.

Nopeasti vilkaistuna ainoa suurempi muutos näyttäisi olevan linjalle 7 lisätyt T-vuorot Tupalankadun kautta.

Tietäisiköhän joku miksi aikataulukaudesta toiseen linjalla 4 ajetaan yövuoro (lähtö Uudestakylästä 0.25 ja Kauppatorilta 1.05) ainoastaan perjantaisin? Eli miksi lauantaisin ei tarjota yöliikennettä Nastolaan? Muilla LSL:n linjoilla myöhäisemmät vuorot ajetaan perjantaisin ja lauantaisin.
 
Minkähän liikennöitsijän heiniä ovat LSL:n kilpailuttamat Lahti - Vääksy -vuorot vuoden alusta lukien? Ainakin Reissu Ruoti otti pari markkinaehtoista vuoroa hoidettavakseen, mutta edelleen on kahden auton voimin ajettavia ostovuorojakin mukana. Eikös nuo pitänyt kilpailuttaa?
http://www.lsl.fi/assets/uploads/LahtiSysmäLahti_koontiversio_netti4.pdf

Lehtimäen Liikenne voitti kilpailutuksen.

http://www.lsl.fi/2016/12/30/vaaksyn-ja-sysman-suunnan-joukkoliikenteeseen-muutoksia-2-1-alkaen/
 
Nopeasti vilkaistuna ainoa suurempi muutos näyttäisi olevan linjalle 7 lisätyt T-vuorot Tupalankadun kautta.

Tietäisiköhän joku miksi aikataulukaudesta toiseen linjalla 4 ajetaan yövuoro (lähtö Uudestakylästä 0.25 ja Kauppatorilta 1.05) ainoastaan perjantaisin? Eli miksi lauantaisin ei tarjota yöliikennettä Nastolaan? Muilla LSL:n linjoilla myöhäisemmät vuorot ajetaan perjantaisin ja lauantaisin.

Onko tämä kovin kuormitettu linja myöhään yöllä? Veikkaisin että homma on peruja Nastolan kunnan sopimuksista ja aikatauluja ei ole vaan päivitetty.
 
Vuonna 2014 Lahdessa mielestäni paikallisliikenne osin huonontui, osin parantui lsl:n tulon jälkeen. Jos vertaamme vuoden 2013 ja 2014 linjastoja niissä näkyy muutamia "avainkohtia" joihin haluan tarttua. Joten asiaan siis =). Ensinnäkin kilpailutuksen jälkeen linjat 4, 8 ja 11 vaihtoivat liikennöitsijää. Tämä johti siihen, että linja 4A lakkautettiin, linja 8:n päätepysäkki vaihtui orimattilan sijasta tiilijärvelle sekä linja 11 lakkautettiin Hennalan päässä.Myöskin linja 31 linjattiin matkakeskuksen takia kulkemaan uudenmaankatua mytäjäisten sijaan. Tämä johti siihen, että Hennalaan/Tapparakadulle piti saada jokin linja. Tämä korjattiin sillä, että linjattiin linja 2 kulkemaan Uudenmaankadun, Kaarikadun, Tapparakadun ja Hennalankadun kautta Metsä-pietilään. Loppujen lopuksi Launeelle jäivät linjat 12, 16 ja 2. Eli esimerkiksi Rykmentinkadun ympäristö jäi ilman linjaa. ( Ennen linja 11 ). Ainoa positiivinen asia oli Launeella, että linja 16 pysyi entisellä reitillään. Nyt kun Launeen alue on käyty niin siirrytään Jalkarantaan. Ennen lsl.ää Jalkarantaan kulkivat linjat 1, 2, 35 ja 72. Lsl.n tulon jälkeen linja 2 linjattiin muualle, linja 72 lakkautettiin. Jäljelle jäi linjat 1 ja 35. Uusina linjoina Jalkarannassa alkoi kulkemaan linja 11. Linja 35 pysyi muuttumattomana. Nykyisin linja 1 hoitaa koko Jalkarannan liikennöinnin erilaisilla kirjainvariaatioilla. Linja 1 kulkee Kiikkulaan, linja 1K Korpikankareelle, 1R Rautakankareelle, 1T tarjantien kautta Kiikkulaan sekä 1M Messilään. Suurimmat muutokset tapahtuivat siis Launeella, Liipolassa ja Jalkarannassa. Muita "Avain" muutoksia on "luetteloitu" alle:

1. Linja 4A Tiilikankaalta Karistoon lakkautettiin ja tilalle tuli linjat 4/4C Tiilikankaalta Uutenkylään/Harjuviidantielle ja 7 Karistosta Ämmälään.
2. Linja 30 Mukkulasta Liipolaan Lakkautettiin.
3. Linja 21 Riihelästä Liipolaan muutettiin kulkemaan "suoraan" Mukkulaan.
4. Linja 17 muutettiin kulkemaan Ruoriniemestä Joutjärvelle.
5. Linja 6 Kauppatorilta Hartwallille lakkautettiin ja vuorot "lisättiin" linjalle 32.
6. Linja 13 Lakkasi kulkemasta Kaarikadun kautta ja siirtyi Uudenmaankadulle.
7. Linja 31 pidennettiin Patoniittystä Myyntimiehenkadulle.
8. Linja 3 "katkaistiin" ja se jää nykyään Matkakeskukselle. ( Tosin silti linjalla on useita vuoroja jotka kulkevat enemmän tai vähemmän vanhaa reittiä keskussairaalalle esim: 3S ja 3K )
9. Orimattilaan ja Heinolaan alkoi kulkea kokonaan omat linjat 87, 88, 89 ja 89Z.
10. Kaikki linjat alkoivat kulkemaan matkakeskuksen kautta, joka pidensi turhaan matka-aikoja sekä aiheutti loputtoman karavaanin edestakaisin Vesijärvenkadun mäkeen. ( ei koske linjoja 11, 16 ja 35, jotka eivät kulje matkakeskusen kautta )

Toivottavasti jaksoit lukea =)
 
Vuonna 2014 Lahdessa mielestäni paikallisliikenne osin huonontui, osin parantui lsl:n tulon jälkeen.
No tästä seikasta en osaa tarkkaan ottaen sanoa, mutta ehkä väitteessä on pointtiakin. Joka tapauksessa Lahden seudun joukkoliikenteen kustannustason nousu oli varsin huimaava kun LSL-liikenne aloitti.

Mitä sitten tulee lähitulevaisuuden tarpeisiin niin mieleen tulee ensinnäkin uusi linja Hollolan uudelle asuinalueelle Perhoslehtoon. Reitti voisi kulkea Kuntotietä pitkin. Siinä ei ole kulkenut vuosikausiin mitään, viimeksi joskus vuosia sitten sitä palveli muuan linja 21A muutaman kerran päivässä arkisin. Sitten kun Hennalaa aletaan kunnolla täyttää uusilla asukkailla, voisi linjan 2 kiepauttaa jossain sielläpäin ympäri ja Metsä-Pietilän perukat voisi hoitaa esimerkiksi tällä mainitulla uudella linjalla, joka ajaisi sen kautta kohti Hollolaa.

Myös pikku hiljaa rakentuva Kytölän alue on kysymysmerkki, että millä sitä sitten palveltaisiin. Olisiko linjalla 12 jotain tulevaisuutta sen alueen linjana, vai perustetaanko kokonaan uusi linja?

Matkakeskuksen myötä on tosiaan bussiralli torin ja sen välillä kiihtynyt. Lahdessa on kyllä jokseenkin hankalan mallinen keskusta, jotta palvelu olisi mitenkään järkevää. Teviä en pidä kovinkaan fiksuna ajantasauspysäkkinä, ellei sille sitten tehdä jonkinlaista uudistusta siihen suuntaan että siellä viitsisi bussia odotella. Siinäkin tapauksessa olisi vaikea asia purtavaksi, jos bussi ei enää kävisi kiepauttamassa torilla.
 
Henkilkohtaisesti tekisin linjastoon muutamiakin valittuja muutoksia mutta liittyen tulevan Perhoslehdon alueeseen itse muuttaisin linjan 8 reittiä siten, että se kulkisi reittiä Ala-okeroistentie-Kuntotie-Hirvikalliontie-Koulurinteentie-Keskuskatu jne.

Kytölässä taas linja 8 kattaa mielestäni tarpeeksi hyvin koko alueen toistaiseksi. Jos jotakin muutosta tekisin, niin ylipäätään muuttaisin linjan 16 kulkemaan myös kouluaikojen ulkopuolella. Se voisi sitten kulkea kytölään klo: 16.00 jälkeen.

Keskustan kohdalla taas voitaisiin siirtää kaikki ne linjat, jotka käyttävät yläpysäkkejä "kiertämään" Iso-paavolankatua ja Hollolankatua pitkin. Näin saataisiin ainakin Hollolankadulle entisenlainen liikennöinti.

Itse laittaisin myös yhden linjan esimerkiksi linjan 3 kulkemaan keskustassa seuraavasti tullessa ´Hiekkanummesta: Karjalankatu-Aleksanterinkatu-Hollolankatu-Mannerheimintie-Loviisankatu-Vesijärvenkatu-Harjukatu-Saimaankatu-Oikokatu-Karjalankatu. Tässä on tietysti se ongelma, että linjaa 3 liikennöidään usein/aina Volvo 8900Le autolla, jolloin se ei mahdu välttämättä oikokadulle.

Itse parantaisin keskustan ruuhkaa linjaamalla linjat 8, 17, 21, 31, 32, 35 kulkemaan Saimaankadun sijaan vesijärvenkatua Lahdenkadulle.

Yksi vaihtoehto olisi myös yksinkertaisesti valita jompikumpi torista tai matkakeskuksesta kakkien linjojen kohtauspaikaksi. Mielestäni tämä olisi ehdottomasti tori. Luulisin kuitenkin, että kaikki Lahtelaiset osaisivat vaihtaa torilla linjalle joka menisi muutenkin Matkakeskukselle. Esimerkiksi linjat 5 ja 31 linjattiin uudellleen Hollolankadun sijaan Uudenmaankadulle. Se oli selkeä virhe. Hyvä olisi, että kaikki linjat eivät menisi vain ja ainoastaan Vesijärvenkatua vaan ne hajautettaisiin ja torilla vaihdettaisiin. Linjat 1, 2, 7, 13, 32, 88, 89, 89Z Käyttäisivät Uudenmaankatua. Linjat 3, 4, 5, 8, 12, 16, 21, 31 Hollolankatua linjat 4 ja 11 Viipurintietä ja Linjat 3 ja 17 Iso-Paavolankatua.

Äskeisellä taattaisiin se, että Vesijärvenkadun mäestä häviäisi edestakainen bussiliikenne ainakin puoliksi. Tällä hetkellä Vesijärvenkatua käyttävät linjat: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 21, 31, 32, 88, 89, 89Z. Muutoksen jälkeen vain linjat: 1, 2, 7, 13, 17.
 
Takaisin
Ylös