Lahden paikallisliikenne

Talviaikataulut 2008-2009 ovat tuoneet supistuksia Lahden liikenteen tarjontaan. Linjalta 3 Hiekkanummi - Kauppatori - Tiilijärvi on poistettu kokonaan ruuhka-aikojen lisälähdöt. Silloin kun minäkin joitakin vuosia sitten käytin tuota linjaa päivittäin, ajettiin aamuruuhkan tavalliset ja lisälähdöt Hiekkanummesta kahdella autolla. On täytynyt matkustajamäärien sitten todella pudota, kun nyt selvitään kahdella vuorolla tunnissa.

Niinikään ruuhka-ajan lähtöjä on supistettu myös linjalta 5 Metsäkangas - Kauppatori - Hörölä, linjalta 21 Riihelä - Kauppatori - Liipola ja linjalta 30 Mukkula - Kauppatori - Liipola. Linjoilta 5 ja 30 on lopetettu myös viikonlopun yöliikenne, joten yöliikennettä tarjotaan tätänykyä ainoastaan linjalla 3, jossa siinäkin myöhäisimpiä lähtöjä on hieman aikaistettu. Linjan 32 Karjusaari - Kauppatori - Saksala vuoroväli on puolestaan nostettu 20 minuutista puoleen tuntiin.

Harvoja parannuksia taitavat olla linjan 2 Korpikankare/Rautakankare - Kauppatori - Viuha ajaminen myös sunnuntaisin normaalille päätepysäkilleen Viuhaan Hiekkanummen sijasta ja pari uutta aamuvuoroa linjalle 13 Pyhätön - Kauppatori - Nikkilä. Myös Kariston liikennöinti on parantunut sitten viime talven, mutta tämä muutos astui voimaan jo kesäkuussa.

Eipä taida olla Lahden joukkoliikenne ainakaan kasvattanut suosiotaan mainittujen supistuksien valossa. Käsittääkseni Tekninen lautakunta on hyväksynyt Koiviston Auton liikennelupahakemuksessa esitetyt aikataulumuutokset nimenomaan matkustajamäärien vähenemiseen vedoten.
 
Jälleen poiminta Etelä-Suomen Sanomista
ESS 6.10.2008 sanoi:
Bussialennuksia Lahden budjettiin

Lahden tulee varata ensi vuoden budjettiinsa rahaa bussiliikenteen uusiin alennuslippuihin, katsoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ulla Juurola (sd).
Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämistä pohtinut toimikunta on esittänyt nuoriso- ja opiskelijalippujen käyttöön ottamista ensi vuoden alussa. Lisäksi toimikunta nostaisi lastenlipun ikärajan neljästä seitsemään vuoteen.
Jotta alennukset toteutuisivat, kaupungin olisi lisättävä lipputukeaan 465000 eurolla vuodessa.

Juurola ei osaa vielä sanoa, joudutaanko toimikunnan ehdotuksesta mahdollisesti tinkimään. Osviittaa saadaan ensi viikolla, kun kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta julkistaa oman budjettiesityksensä.
- Uskon, että siihen sisältyy jotakin bussiliikenteen kehittämiseen. Toimikunnan esittämä uudistus on hyvän suuntainen ja jotenkin asiassa pitää edetä, Juurola huomauttaa.

Ja perään myös samasta lehdestä. Asia ei suoraan liity paikallisliikenteeseen, mutta Lahden seutuun kylläkin
ESS 6.10.2008 sanoi:
Viisikymmentä bussivuoroa loppui

Viidenkymmenen vuoron liikennöinti loppui Lahden alueella kesän ja alkusyksyn aikana. Liikennöitsijät jättivät ennen kesää hakemuksen 57 bussivuoron lakkauttamisesta, mutta Etelä-Suomen lääninhallitus osti niistä seitsemän. Lääni osti kuusi Lahden ja Vääksyn välillä kulkevaa linja-autovuoroa sekä yhden Lahden ja Järvelän välillä liikennöivän vuoron.
Lakkauttamishakemuksia voi tulla vielä lisää lääninhallitukselle loppuvuoden aikana.
Useita satoja bussivuoroja uhkaa lopettaminen ensi vuonna, sillä valtion budjettiehdotuksessa joukkoliikenteen tuet ovat pienenemässä noin kolmella miljoonalla eurolla.


Lisää vähennyksiä tulossa

Etelä-Suomen lääninhallitus on suunnitellut vähentävänsä ensi kesään mennessä vajaat kymmenen bussivuoroa Päijät-Hämeessä. Lakkautettavaksi suunniteltuja vuoroja kulkee ainakin Lahden ja Mäntsälän sekä Sysmän ja Hartolan välillä.
- Lakkauttamista koskevat suunnitelmat ovat nyt kunnilla tarkasteltavina, sanoo ylitarkastaja Juhani Hallenberg Etelä-Suomen lääninhallituksesta.
 
Lahden kaupungissa matkustajamäärät ovat laskeneet kolmannekseen 1970-lukuun nähden. Jotain on tehty pahasti väärin, koska näin on päässyt käymään.
 
Lahden paikallisliikenteeseen uusia lipputuotteita:
ESS 27.11.2008 sanoi:
Nuoriso- ja opiskelijaliput Lahteen elokuussa

Kuva: ESS/Arkisto
Lahden kaupunkiliikenteessä otetaan ensi elokuussa käyttöön joukkoliikennetoimikunnan loppukesästä esittämät opiskelija- ja nuorisoliput.
Lastenlipun ikäraja nousee samassa yhteydessä neljästä seitsemään ikävuoteen. Lastenvaunuja voidaan jatkossa kuljettaa busseissa ilmaiseksi, saattaja maksaa edelleen oman matkansa.
Kaupunki ja liikennöitsijät ovat myös sopineet, että bussimatkustajat maksavat jatkossa kaupunkialueella yhtä ja samaa hintaa.
30 päivän kaupunkilippuun sekä seutulippuun on tulossa vuoden alusta parin euron korotus. Kaupunkilippu maksaa jatkossa 53 ja seutulippu 83 euroa.
 
Hienoa, että kertalippujen taksarajasta luovutaan. 50 sentin "sakko" kun on käytännössä koskenut Lahden sisällä vain Ahtialan asukkaita. Vielä olisi syytä tehdä vaihdollisista matkoista houkuttelevampia vaihtamalla maksullinen siirtolippu tunnin ilmaiseen vaihtoaikaan.
 
Lahti varautuu uudistamaan pääkatuaan Aleksanterinkatua Trion kohdalla ja muuttamaan joukkoliikenteen järjestämistä. Trion edustalle kaavailllaan kauppatoria täydentävää linja-autojen toista vaihtopysäkkiä, jonka kautta kulkisivat itään ja pohjoiseen matkaavat vuorot. Päätöksiä linjojen siirtämisestä ei ole tehty. Pysäkkien määrä kasvatetaan Vesijärvenkadun ja Kauppakadun välisellä osuudella kahdesta kolmeen suuntaansa. Idän suunnasta tulevien pysäkit siirtyvät samalla nykyiseltä paikaltaan lännemmäksi entisen Aleksanterin kohdalle. Trion puolelle rakennetaan erillinen pyörätie ja kadun toisella puolen olevaa pyörätietä kavennetaan, jotta bussia odottaville saadaan järjestettyä odotustila. http://www.ess.fi/?article=225401

Nykyisin Reunan pysäkki tarjoaa paikallislinjojen tehokkaan vaihtomahdollisuuden Möysän suuntaan saavuttaessa Kivistönmäen suunnasta. Esimerkiksi Vääksy-Lahti-Kouvola -vakiovuoromatkoilla Reunan pysäkki on vieläkin houkuttelevampi vaihtopysäkki, koska Lahti-Kouvola -vakiovuorot eivät pysähdy kauppatorilla.

Saavuttaessa paikallislinjalla tai vakiovuorolla Möysän suunnasta bussin vaihtaminen edellyttää nykyisin kävelyä Teknisen viraston pysäkille, mikäli matka jatkuu Kivistönmäen suuntaan. Uutisessa mainitut järjestelyt vaikuttaisivat bussimatkustajan näkökulmasta ensisijaisesti tähän pysäkkien välimatkaan.

Reunan vaihtopysäkin sijainti on liikenteen historian kannalta merkittävä. Minun tietojeni mukaan rautatieasemalta on kulkenut viime vuosisadalla kapearaide Siltapolun linjaa Reunan ja nykyisen Trion alueen kautta entiselle Rauten teollisuusalueelle.
 
Haasteellisempaa olisi yhdistää Trion edustalle vaihtomahdollisuus myös Launeen suunnan ja Möysän suunnan välisille bussiyhteyksille. Tämän jälkeen olisi johdonmukaista remontoida Aleksanterinkadun toiseen päähän Paasikiven aukiolle vaihtopysäkki, joka palvelisi Hennalan suunnan ja Jalkarannan suunnan välisiä bussiyhteyksiä. Näin muodostuisi erittäin hajautetun matkakeskuksen malli.
 
Lahdessa Mukkulan kaakkoiselle laidalle avattiin keväällä Holman alueen hypermarket, johon on suunnitteilla jo laajennus. Lahden keskustan suunnalta Holmaan pääsee paikallisliikenteen linjalla nro 8, joka kulkee Metsämaan kaupunginosaan. Vielä lähemmäksi pääsee Vääksyn ja Heinolan vakiovuoroilla.

Bussiyhteys Mukkulan ydinalueilta Holman marketille tällä hetkellä puuttuu. Kyseessä on noin parin kilometrin matka, jolle voidaan perustellusti olettaa kysyntää. Onkin aihetta tarkastella uudelleen Mukkulan bussivuorojen reittejä.

Yksi vaihoehto on, että linja 31 tai 32 voitaisiin ajaa Mukkulan risteyksen ja Kivistönmäen välisellä osuudella Vanhantien kautta.

Pidän parempana ajatusmallia, jossa linja 30:n reittiä jatkettaisiin Holmaan. Vuoro kulkisi Niemen suunnalta Tanssimäen ja Mukkulan risteyksen kautta Vanhaatietä kääntöpaikalleen. Tällöin saavutaan melko lähelle linja 8:n reittiä. Mahdollisesti reitit voitaisiin yhdistää kiertolinjaksi: keskusta-Niemi-Mukkula-Holma-Kytölä-Kivimaa-keskusta. Linjan tunnus voisi olla 8A tai 8B kulkusuunnan mukaan.

Mainittu kiertolinja voisi olla myös kevyen raideyhteyden pohjana. Holmasta idän kautta keskustaan on teollisuusraide jo olemassa. Lännessä Niemenkadulle olisi kaupunkiraide helppoa kuvitella. Matkailun kannalta reitti yhdistäisi keskustan, järvisataman, Sibeliustalon, yliopistokampuksen ja Mukkulan matkailukeskuksen.
 
Lahdessa Aleksanterinkadun Forumin kohdalla oli tänä iltana meneillään tietyö, jonka aikana kaksi keskikaistaa on suljettu liikenteeltä. Maallikon silmin urakka näytti ainakin useamman päivän kestävältä tietyöltä. Kauppakadulta kääntyville bussikuskeille voisi joku olla nyt jakamassa papukaijamerkkejä ja mitaleja aina, mikäli välttävät peruutusvaihteen käytön.
 
Tavaratalo Kärkkäisen ilmaisia bussikuljetuksia Lahden Renkomäkeen:

pe 4.12. klo 11 ja 17 Mukkulan ostoskeskukselta ja Hollolan kuntakeskukselta,
klo 11.30 ja 17.30 Kauppatorin Marolankadulta

paluu Renkomäeltä klo 15 ja 20 Kauppatorille, Mukkulaan ja Hollolaan

la 5.12. klo 10 ja 14 Mukkulasta ja Hollolasta, klo 10.30 ja 14.30 Kauppatorilta

paluu Renkomäeltä klo 13 ja 17 Kauppatorille, Mukkulaan ja Hollolaan

Viiden euron hintaiset menopaluukuljetukset:

la 5.12. klo 11 Kouvolan matkakeskukselta ja Heinolan turistipysäkiltä

paluu Renkomäeltä klo 15.30 Heinolaan ja klo 16.30 Kouvolaan.
 
Vietin alkuviikosta pari päivää Lahdessa. Kaupungin joukkoliikenne yllätti myönteisesti: autot olivat siistejä ja vuorovälit kohtuullisia.

Lahdessa on kaksi suurempaa lähiötä: 7000 asukkaan Liipola keskustan eteläpuolella ja tätä isompi (ja hajanaisempi) Mukkula Vääksyntien varressa.

Liipolaa ympyröi kehätie: bussit kulkevat yhteen suuntaan arkisin 10 min välein. Hyvä palvelu!

Mukkulaan taas kulkee kolme linjaa:30,31 ja 32. Yhteistä osuutta ei ole, kaikki menevät 3 kertaa tunnissa. Palvelu Mukkulaan tuntuu heikohkolta.

Turistilippua ei ole (miksei Koiviston Auto? Lahtihan on maailmankuulu talviurheilukeskus!). Kertalippu on poskettoman kallis ja epäkäytännöllinen HKL:n ja TKL:n taksoihin tottuneelle.
 
Koiviston Auto on lakkauttanut lähes kaikki vakiovuoronsa Lahden seudulla kesäksi, myös itse käyttämälläni Lahti-Paimela-Vesivehmaa-Vääksy - välillä. Aiemmin kesäliikenne on ollut lähes yhtä laajamittaista kuin talviliikennekin, saapi nähdä mikä osa liikennettä ajetaan syksystä lähtien taas.
Taitavat maaseudun vakiovuorot olla pian menneen talven lumia kaikkialla Suomessa...
 
Takaisin
Ylös