Lahden paikallisliikenne

Ajamalla vain parhaita vuoroja parhaaseen aikaan voisi helposti tarjota kuukausilipun halvemmalla, kuin laajaa paikallisliikennettä viikonloppuliikenteineen ajavat vanhat liikennöitsijät.

Kuinka kauan ajaisivat vanhat liikennöitsijät laajaa viikonloppuliikennettä? Eiköhän nekin karsisi alkaen sunnuntaivuoroista ja jatkaen harventamalla/vähentämällä lauantaivuoroja. Uhkaavatko Lahden vanhat liikennöitsijät "kimpsujen ja kampsujen pakkaamisella" eli kaluston siirrolla pois Lahdesta ja täten liikennöinnin lopettamisella, mikäli päättäjät eivät myönnä näille kymmenvuotista yksinoikeussopimusta?
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka kauan ajaisivat vanhat liikennöitsijät laajaa viikonloppuliikennettä? Eiköhän nekin karsisi alkaen sunnuntaivuoroista ja jatkaen harventamalla/vähentämällä lauantaivuoroja. Uhkaavatko Lahden vanhat liikennöitsijät "kimpsujen ja kampsujen pakkaamisella eli kaluston siirrolla pois Lahdesta ja täten liikennöinnin lopettamisella, mikäli päättäjät eivät myönnä näille kymmenvuotista yksinoikeussopimusta?

Hupaisaa logiikkaa Koiviston Autolta. Lahden joukkoliikenteen järjestämisen prioriteettina tulee siis olla tulonlähde Koiviston Autolle, ei palvelu lahtelaisille?
 
Isojen paikallisten kiukuttelu avaa vain markkinat uusille nyrkkipajoille oikein kunnolla, kun ei tarvitse nousta isojen varjosta.
 
Uhkaavatko Lahden vanhat liikennöitsijät "kimpsujen ja kampsujen pakkaamisella" eli kaluston siirrolla pois Lahdesta ja täten liikennöinnin lopettamisella, mikäli päättäjät eivät myönnä näille kymmenvuotista yksinoikeussopimusta?
Eikös jotain tämän suuntaista jorinaa ole ainakin tältä isolta konsernilta kuulunut mm. Oulun suunnalla? Vaikka tällaisia uhkailuja kuuluisikin, niin Lahdessa ei varmaankaan ole sellaisen suhteen mitään ongelmia. Korvaavia liikennöitsijöitä varmasti löytyy lähiseudulta, ja Savonlinjakin varmaan olisi kiinnostunut...

Mikäli Lahdessa päädytään PSA-liikenteeseen, täytyisi toteutustapaa miettiä. Kilpailutettaisiinko kaikki paikkurilinjat kerralla yhtenä pakettina Ruotsin malliin? Vai vähitellen muutamien linjojen pakettina, mihin ollaan Suomessa totuttu? Mikähän lienee palvelutasotavoitteiden saavuttamiseksi edullisin vaihtoehto...?
 
Mikäli Lahdessa päädytään PSA-liikenteeseen, täytyisi toteutustapaa miettiä. Kilpailutettaisiinko kaikki paikkurilinjat kerralla yhtenä pakettina Ruotsin malliin? Vai vähitellen muutamien linjojen pakettina, mihin ollaan Suomessa totuttu? Mikähän lienee palvelutasotavoitteiden saavuttamiseksi edullisin vaihtoehto...?

Ehdottomasti yhtenä pakettina. Ei kenenkään kannata osallistua muutaman auton pikkupakettien kilpailuun ja sitä varten alkaa luoda uutta organisaatiota kalustoineen ja toimipisteineen – pienet paketit rajaisivat kilpailun käytännössä vain niille harvoille toimijoille, jotka jo ovat Lahdessa. Yksi isohko paketti (kuinka monesta autosta olisi kyse koko Lahden paikallisliikenteessä?) voisi kiinnostaa isojakin firmoja, jolloin kilpailu olisi aidompaa. Varmasti edellyttää kuitenkin aika pitkää sopimusta.
 
Yksi isohko paketti (kuinka monesta autosta olisi kyse koko Lahden paikallisliikenteessä?)

Numerolinjoilla 1 - 73 näkyy pikaisesti laskettuna olleen 45 koko/osapäivävuoroa sekä 5 aamuruuhkavuoroa viime talvikaudella. Luku ei sisällä Hollolan suunnan 40 -linjaryppään seutuvuoroja, mutta sisältää sen sijaan Hollolan/Nastolan suunnaan 4 -linjaryppään sekä Orimattilan 8 -linjan "semiseutuvuorot". Sitten kun tiedetään, miten joukkoliikenne järjestetään ja kuinka isolla alueella: Lahti+Nastola+Orimattila+Hollola vai esim koko Päijät-Hämeen maakunta (aka. Lahden seutukunta), niin saamme käsityksen paketin suuruudesta. Jos koko maakunta olisi mukana, on lukuun lisättävä nuo em. 40 -linjat sekä mm. Asikkalan ja Heinolan suunnan vakiovuorot. Heinolassa on myös paikallisliikennettä muutamalla autolla. Saattaisi olla helpompaa kilpailuttaa Lahden paikallisliikenne sekä Päijät-Hämeen seutuliikenne (Heinolan paikallisliikenne ml.) erikseen?
 
Hupaisaa logiikkaa Koiviston Autolta. Lahden joukkoliikenteen järjestämisen prioriteettina tulee siis olla tulonlähde Koiviston Autolle, ei palvelu lahtelaisille?

Tuohan se ko. firman logiikka nimenomaan on. Kaikki perustellaan Koiviston Auton edulla ja tarpeilla. En muista koskaan kuulleeni tuon firman kertovan mitään asiakasnäkökulmasta.
 
Tuohan se ko. firman logiikka nimenomaan on. Kaikki perustellaan Koiviston Auton edulla ja tarpeilla. En muista koskaan kuulleeni tuon firman kertovan mitään asiakasnäkökulmasta.

Osakeyhtiölain mukaan osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa osakkaille voittoa. Ei muuta. (Tosin normaalilla alalla sitä voittoa ei tahdo tulla, jos asiakasnäkökulma unohtuu.)

Koiviston Auto tuskin on samanlainen hassu non-profit-oy kuin eräs Stadin Ratikat, joka ei tee kuin tappiota mutta tekee sitä mielellään. :)
 
Jos tuo toteutuu, saadaan Suomen ensimmäinen koelaboratorio markkinaehtoisesta kaupunkiliikenteestä. Veikkaan, että joukkoliikenteen palvelutaso ja kulkutapaosuus laskee oleellisesti, jonka jälkeen Lahti tekee uuden päätöksen ja päättää soveltaa PSA:ta.

Eihän liikenteen tarvitse olla kokonaan markkinaehtoista. Koska Lahti tukee joukkoliikennettä nyt 3 miljoonalla vuodessa, voisi Lahti käyttää uudessa tilanteessa ko. summan markkinaehtoista liikennettä täydentävien palveluiden ostamiseen.

Markkinaehtoinen liikenne + täydentävät ostot -mallissa taksat ja lippujärjestelmä on vielä yksi oleellinen kysymys. Houkuttelevan joukkoliikenteen kannalta alueella on oltava yhtenäinen lippujärjestelmä. Markkinaehtoisessa liikenteessä se johtaa väistämättä tilanteeseen, jossa lipputulo/matkustaja ei ole ennakoitavissa vastaavalla tavalla kuin nykyisessä seutulippumallissa, jossa yhteiskunta maksaa asiakkaan maksaman hinnan yli menevät matkat.
 
(Tosin normaalilla alalla sitä voittoa ei tahdo tulla, jos asiakasnäkökulma unohtuu.)

Tämä on tietysti se mitä tarkoitin. Tarkennetaan nyt sen verran että noita KA:n/Lahden Liikenteen palveluita olen aikanaan useamman vuoden käyttänyt.
 
Tuohan se ko. firman logiikka nimenomaan on. Kaikki perustellaan Koiviston Auton edulla ja tarpeilla. En muista koskaan kuulleeni tuon firman kertovan mitään asiakasnäkökulmasta.
Käypäs Kuopion -osiossa. ;)
http://www.kuopionliikenne.fi/ajankohtaista/15313-kertalippu-kampanja
"Yhteistyössä Kuopion Liikenne Oy ja Kuopion kaupunki."
Eli onhan Koiviston Auto -yhtymällä asiakasnäkökulmaa. Eri asia, onko asiakas sitten matkustaja vai Kuopion kaupunki. :D
Mutta mitä nyt täällä on reilun kolmen viikon verran matkannut muutaman kilometrin mittaisia työmatkojaan polkupyörällä - ja nähnyt miten suosittu kulkumuoto pyöräily on, niin kova työ taitaa olla houkutella lukuisia pyöräilijöitä bussin kyytiin...
 
Lahden paikallisliikenteen talvikauden 2012-13 aikataulut klik. Ei suurempia muutoksia edelliseen kauteen verrattuna.

Muutama muutos:
- 4A:lla uusi lähtö Karistosta ma-pe klo 21.25
- 8:lla aamun ensimmäinen lähtö Orimattilaan ma-pe klo 6.00 ei enää jatka Orimattilassa Virkkeelle
- 32:lla ma-pe lähdöt Kauppatorilta klo 13.25 ja 14.25 Karjusaareen ja Karjusaaresta klo 13.15 ja 14.25 muutettu Y-vuoroiksi (Lepolankadun kautta)
 
11.9

Lahden liikenne #321 seikkaili linjalla 11

12.9

Lahden liikenne #265 (Scania K113/Lahti Falcon430) tuli Renkomäen ABC:n kohdalla vastaan Orimattilaa kohti n. klo 12:10 linjalla 8. Tuulilasilla A4 missä luki 8. Onkos tämä harvinaista kun itse en ole nähnyt linjalla 8 kuin matalalattia kalustoa?
 
Ei välttämättä harvinaista koska Orimattilan tallilla on kaukoauto jolla ajetaan pikaa Helsinkiin ja muutama kouluvuoroauto jotka ovat joko säfflejä tai sit mm. tuo vanha falcon.
 
Takaisin
Ylös