Lahden paikallisliikenne

Liikenne mitä todennäköisemmin siirtyy aikanaan PSA liikenteeksi
 
Koiviston Auto on lakkauttanut lähes kaikki vakiovuoronsa Lahden seudulla kesäksi, myös itse käyttämälläni Lahti-Paimela-Vesivehmaa-Vääksy - välillä. Aiemmin kesäliikenne on ollut lähes yhtä laajamittaista kuin talviliikennekin, saapi nähdä mikä osa liikennettä ajetaan syksystä lähtien taas.
Taitavat maaseudun vakiovuorot olla pian menneen talven lumia kaikkialla Suomessa...
Tästäkin voidaan kiittää 3.12.2009 voimaantullutta tuholakia. Mutta näin Suomessa päätettiin edistää joukkoliikennettä.
 
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjasta 15.6. löytyy muun muassa vastaus valtuustoaloitteeseen: Raitiovaunuliikenteen mahdollisuuksien tutkiminen Lahden keskustan liikennejärjestelyissä. Huhtikuussa valmistuneessa Lahden keskustan liikenteen ja liikkumisen ideointia -raportissa ehdotetaan niin sanottuja Lahti-linjoja, jotka olisivat korkeatasoisia runkolinjoja. Pitkälle viedyissä visioissa näitä voisi ajatella bussien sijasta pikaraitioteinä.
 
Se voisi kyllä olla hyvä juttu. Saisi välillä muuallekin raitiovaunua kuin pääkaupunkiseudulle.

Mielenkiintoista olisi, mikä liikennöitsijä sitä ajaisi.
 
Eilisessä Hämeen uutisissa Lahden paikallisliikenteestä ja matkakeskuksesta, alkaen noin neljän minuutin kohdalta http://areena.yle.fi/video/1320774702297

Tuohan on erittäin positiivista, jos matkustajia riittää ja vuoroja halutaan lisätä! :D

Mutta kysyisinpä lahtelaisilta tai muuten asiasta tietäviltä, että ovatko Lahden kaikki pysäkkikatokset noin hirveässä kunnossa, mitä videolla näkyi? :icon_frown:
 
Eilisessä Hämeen uutisissa Lahden paikallisliikenteestä ja matkakeskuksesta, alkaen noin neljän minuutin kohdalta http://areena.yle.fi/video/1320774702297
Matkakeskushankkeelle en kyllä hirveästi Lahden tapauksessa lämpene. Rautatieaseman sijainti kun todellakin on keskustan reuna-alueella, jonne ei ydinkeskustan välittömässä tuntumassa sijaitsevan linja-auotaseman toimintoja ole mielekästä siirtää. Myös paikkurien looginen aikataulupiste keskustassa on ehdottomasti tori. On tietysti niinkin, että linja-autoasemaa voisi jotenkin uudistaa, esimerkiksi laiturialuetta voisi hieman kehittää. Lahti on kuitenkin melkoisen vilkas linja-autoasema ja merkittävä vaihtopiste.

Jos taas VR haluaisi jotakin asemien etäisyysongelmalle tehdä, niin vaihtoehtonahan olisi esimerkiksi jokin keskustaa kiertävä yhteysbussi (las-ras-tori-las) - esimerkiksi. Matkakeskushankkeessa pitäisi kuitenkin aina olla perustava lähtökohta siinä seikassa, missä se sijaitsisi. Lahdessa ehdotettu sijainti ei olisi paras mahdollinen.
 
Mutta kysyisinpä lahtelaisilta tai muuten asiasta tietäviltä, että ovatko Lahden kaikki pysäkkikatokset noin hirveässä kunnossa, mitä videolla näkyi? :icon_frown:

Lahdessa on parhaillaan menossa bussikatosten uusimisprojekti, joka kestänee vielä joitakin vuosia. Uudella katosmallilla korvataan nimenomaan em. videossa nähtyjä vanhoja kasarikatoksia, joita käytetään erityisesti lähiöissä. Kuva uudesta katosmallista löytyy tästä artikkelista. Keskusta-alueella ja eräillä muilla keskeisillä pysäkeillä on käytössä valomainokselliset lasipysäkit, jotka muistuttavat aika paljon esim. Helsingin katoksia.
 
http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/3EC7B5B0006C901FC225789D003F5505/$file/Lahden_matkakeskus_ideasuunnitelma.pdf

Minä ainakin lämpenen matkakeskus hankkeelle. Mutta tuskinpa ikinä toteutuu...niin hidasta on asioiden eteneminen...missä on toriparkki ja kehätie? :lol: Luonnoksissa on peräti sellainen katos/petargola? mikä on Helsingissäkin raiteiden päällä. Eikä keskustasta edes ole kauhea matka asemalle. Nykyinen bussiasema on kyllä niin vanhanaikainen ja samoin rautatieasemakin ja se aseman seutu muutenkin ankea. Jotain vois tehdä...bussiaseman alueelle ollaan sitten kaavailemassa jotain Ranta-Kartanoa, vaikka alueelle sijoittaisin ennemmin kaupallista toimintaa. Uusi vetonaula Lahden keskustalle, jonka nuo automarketit tappaa.

http://www4.lahti.fi/valtuusto/Lahden keskustan liikenneideointi_uusi.pdf
 
Eihän tukia tarvita, jos ajetaan vain silloin, kun varmasti saadaan bussi täyteen = työmatka- ja koululaisliikenne.
Muina aikoina kaupunkilaiset saavat sitten kulkea miten parhaaksi näkevät = omalla autolla tai ei ollenkaan.
 
Jos tuo toteutuu, saadaan Suomen ensimmäinen koelaboratorio markkinaehtoisesta kaupunkiliikenteestä. Veikkaan, että joukkoliikenteen palvelutaso ja kulkutapaosuus laskee oleellisesti, jonka jälkeen Lahti tekee uuden päätöksen ja päättää soveltaa PSA:ta.
 
Jos luvat myönnetään, tuonne kai saisi mennä kuka hyvänsä ajelemaan sitten Koiviston Auton ja Lehtimäen rinnalle miten lystää. Ainakaan 10 vuoden yksinoikeus ei kuulosta kovin markkinaehtoiselta. Olisikin mielenkiintoista, jos Lahteen tulisi perinteisen paikallisliikenteen rinnalle vaikkapa parillakymmenellä autolla lähinnä ruuhka-aikaan ajeleva kilpaileva yritys suurimpien asuinalueitten välille. Autot voisivat olla kai mitä vain katsastettuja linja-autoja. Ajamalla vain parhaita vuoroja parhaaseen aikaan voisi helposti tarjota kuukausilipun halvemmalla, kuin laajaa paikallisliikennettä viikonloppuliikenteineen ajavat vanhat liikennöitsijät. Kun hintaero olisi riittävä, kysyntääkin varmasti olisi.
 
Takaisin
Ylös