Lahden paikallisliikenne

Eiköhän nykyinen LSL-väritys tule uusiinkiin busseihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:47 ----------


Akkujen kokoa minäkin ihmettelin kuvan perusteella.

Kaikki LSL-alueen liikennöitsijät ei aja Scanioilla, valitettavasti, mutta epäilemättä niitä on kaikilla ainakin ollut. Voisiko olettaa, että vastaavasti korjaamoasiantuntemusta on kaikilla toimijoilla jäljellä?

Mitenkä mahtaa olla kalustohankinnat muulla kolmella yhtiöllä?

Lehtimäellä ainakin on sähköautohankinta vielä vaiheessa. Lisäaikaa on kuulemma saatu joten ainakin aluksi nastolaa aletaan ajaa citaroilla. Toki pitäisi tulla dieseleitäkin se 4 kappaletta, mutta niistäkään ei ole vielä kuulunut mitään.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:17 ----------

Lehtimäellä ainakin on sähköautohankinta vielä vaiheessa. Lisäaikaa on kuulemma saatu joten ainakin aluksi nastolaa aletaan ajaa citaroilla. Toki pitäisi tulla dieseleitäkin se 4 kappaletta, mutta niistäkään ei ole vielä kuulunut mitään.

Tämä tosin pelkkää spekulaatiota kuten yleensäkin. kesä näyttää mikä on tilanne.
 
Eksyinpä tutkiskelemaan tuota LSL:n kesäaikatauluvihkoa, ja ei voi muuta sanoa kuin että sekavaksi vaan menee näiden runkolinjojen myötä. Muutamilla linjoilla tämä kirjainsekottaminen menee kyllä liian pitkälle. Kun numeroitakin vapautuu käyttöön, mm. Lempin myötä, niin mitä varten tätä seikkaa ei voisi hyödyntää?

Esim. linjat 4 ja 8 ovat oudoimpia. Olisin itse niputtanut kaikki variaatiot yhteen hieman turkulaiseen tyyliin numeroilla. Linja 4 olisikin linjapari 4 ja 14. Mäkelän linja voisi olla vaikkapa 34. Samoin 8 voisi olla 8 ja 18. Selkeyttäisi hieman eikä olisi niin vaikeaa niille joiden on vaikeaa lukea aikatauluja. Ja miksipä ykkönen ei sit samalla olisi 1 ja 11, kun hollolan kirkonkylän linjan numero muuttuu 21:ksi.

Linjan 9 kohdalla on mainittu jo Kytölä, mutta ainakaan kesällä ei sinne vielä ajeta. Mihin lie reitti vedetään sitten...?
 
Eksyinpä tutkiskelemaan tuota LSL:n kesäaikatauluvihkoa, ja ei voi muuta sanoa kuin että sekavaksi vaan menee näiden runkolinjojen myötä. Muutamilla linjoilla tämä kirjainsekottaminen menee kyllä liian pitkälle. Kun numeroitakin vapautuu käyttöön, mm. Lempin myötä, niin mitä varten tätä seikkaa ei voisi hyödyntää?

Esim. linjat 4 ja 8 ovat oudoimpia. Olisin itse niputtanut kaikki variaatiot yhteen hieman turkulaiseen tyyliin numeroilla. Linja 4 olisikin linjapari 4 ja 14. Mäkelän linja voisi olla vaikkapa 34. Samoin 8 voisi olla 8 ja 18. Selkeyttäisi hieman eikä olisi niin vaikeaa niille joiden on vaikeaa lukea aikatauluja. Ja miksipä ykkönen ei sit samalla olisi 1 ja 11, kun hollolan kirkonkylän linjan numero muuttuu 21:ksi.

Linjan 9 kohdalla on mainittu jo Kytölä, mutta ainakaan kesällä ei sinne vielä ajeta. Mihin lie reitti vedetään sitten...?

Kirjaimia tuntuu lsl rakastavan kyllä. Tosin viimeksi runkolinjaston tarkoitus oli nimenomaan vähentää kirjaimia yms. Näkyy käyvän juuri päinvastoin kun ei montaa linjaa jää jossa ei olisi edes yhtä kirjainta. Samalla on taas kätevä supistaa joukkoliikenteen palvelualuetta kun esimerkiksi Koivukumpu jää vaille linja-autoa. Samoin Launeenkadulta vähenee tuntuvasti vuorot kun Renkomäen linja ajaakin Uudenmaankatua. Tämä ei kylläkään nopeuta linjaa, sillä Uudenmaankadulla on usein mahdotonta ajaa 60 kmh muun liikenteen ja muutaman pysäkin takia. Ilmeisesti myös jokimaan raviradan vuorot loppuvat. Kiveriössä käy myös kato vuoroista kun Lassi linjat päättyvät. Lempi linjat korvaavat teoriassa nämä, mutta kukapa viitsii aina alkaa erikseen etukäteen tilaamaan kyytiä joka vieläpä kulkee vain 8-15 välillä.

Ainakin aluksi päätepysäkki tulee Kytölässä uuden Vuorelankadun ja vanhan Kirkonpellontien risteyksen tuntumaan. (kuvassa keskellä) Jatkossa katu jatkuu metsän läpi Kytölän selkätielle.


Sieppaa.jpg
 
Eksyinpä tutkiskelemaan tuota LSL:n kesäaikatauluvihkoa, ja ei voi muuta sanoa kuin että sekavaksi vaan menee näiden runkolinjojen myötä. Muutamilla linjoilla tämä kirjainsekottaminen menee kyllä liian pitkälle. Kun numeroitakin vapautuu käyttöön, mm. Lempin myötä, niin mitä varten tätä seikkaa ei voisi hyödyntää?

Esim. linjat 4 ja 8 ovat oudoimpia. Olisin itse niputtanut kaikki variaatiot yhteen hieman turkulaiseen tyyliin numeroilla. Linja 4 olisikin linjapari 4 ja 14. Mäkelän linja voisi olla vaikkapa 34. Samoin 8 voisi olla 8 ja 18. Selkeyttäisi hieman eikä olisi niin vaikeaa niille joiden on vaikeaa lukea aikatauluja. Ja miksipä ykkönen ei sit samalla olisi 1 ja 11, kun hollolan kirkonkylän linjan numero muuttuu 21:ksi.

Linjan 9 kohdalla on mainittu jo Kytölä, mutta ainakaan kesällä ei sinne vielä ajeta. Mihin lie reitti vedetään sitten...?

Mielestäni kirjainten käyttö on huomattavasti selkeämpää kuin lähes saman reitin (esim. ykkösen) ajaminen useilla linjanumeroilla. Tukholmassa vältetään kirjainten käyttöä, ja yhdellä tunnuksella ajetaan pahimmillaan kymmentä eri reittiä, mikä on vielä sekavampaa. Tampereella käytettiin vielä noin kymmenen vuotta sitten Tukholman mallia, mutta kirjainten käyttöönotto selkeytti linjastoa huomattavasti. Lahdessakin aikaisemmin osa linjan 8 lähdöistä päättyi Renkomäkeen ja osa jatkoi Orimattilaan. Tilalle tulivat sitten 88, 89 ja 89Z. 88 erosi Heinolan päässä sen verran paljon 89(Z):sta, että sille sopi oma numeronsa, mutta nykyisten 1K:n ja 1S:n reiteillä on vain pieni ero.
 
4.7.
KA 261/12
KA 262/12
KA 265/5 & 6
KA 308/8R
KA 310/8
KA 311/8K & 8R
KA 319/5
KA 328/6
Koiviston Autolla oli enemmän vanhempaa kalustoa Lahden paikallisliikenteessä kuin viime kesänä.
RR RTG-127/3 (mainosteipattu)
RR 22/7 (Ruodin omissa väreissä)
 
Volvon esittely sähkö bussi on nykyään KA370 kuva löytyy MISKA TÖRÖN heinäkuun bussi kuvista.
 
Volvon esittely sähkö bussi on nykyään KA370 kuva löytyy MISKA TÖRÖN heinäkuun bussi kuvista.
Näköjään, ja nyt sillä on oikein tilaajaväritkin. Tätä ennen sitä on nähty Turussa viime talvikaudella (varsinkin linjalla 73), sitä ennen Helsingissä (Ruskeasuolle ulottuneella linjalla 23), ja uutena se liikkui Tampereella ainakin kahdella liikennöitsijällä. Käväisikö tämä jossain välissä Lahdessakin ennen tätä uusinta tulemista?
 
Osaako joku sanoa, löytyykö netistä sivua mistä näkisi LSL:n avoimen datan suoraan? Jotain bussitutkan tapaista siis.
 
Takaisin
Ylös