Lahden paikallisliikenne

Ruotin ajossa linjalla 7 tänään LSL:n väreissä ilman tekstejä ja numeroa ex. OTP:n ZNE-762.
 

Scaniassa alkaa olla jo liikaa mustaa, varsinaista väritystä vain kapea kaistale. Kehityskulku mustan lisäämisessä (ja jotenkin haluaisin sanoa että keinotekoisen ikkunalinjan laskemisessa) alkaa muistuttaa erään saksalaisen autovalmistajan munuaisten kasvua.
 
Scaniassa alkaa olla jo liikaa mustaa, varsinaista väritystä vain kapea kaistale. Kehityskulku mustan lisäämisessä (ja jotenkin haluaisin sanoa että keinotekoisen ikkunalinjan laskemisessa) alkaa muistuttaa erään saksalaisen autovalmistajan munuaisten kasvua.
Makuasioita. Mielestäni tuo Citywide on upea ulkoisesti. Hienoin Scania tähän mennessä
 
Onko mitään tietoa Scanian hinnasta verrattuna vastaavan pituiseen Yotongiin? Entä toimintamatka latauksella vrt. Yotong?
 
Tämän foorumin jäsenen nettikuvastossa on vuoden 2022 loppupuolelta muutama kuva, joissa näkyy Lehtimäen Liikenteen uusia Yutong E15 -telibusseja. Kuvissa näkyvät yksilöt ovat 101 (LRV-328) ja 103 (LRV-330). Nämä Yutongit ovat LSL-väreissä.
 
Bus Travel Oy Reissu Ruoti oli valittanut markkinaoikeuteen kohteesta 4, johon Lehtimäen Liikenteen sähköbussit eivät tulleet ajoissa. Reissu Ruoti mm. vaati, että markkinaoikeus määräisi Lehtimäen Liikenteen kanssa tehdyn liikennöintisopimuksen päättymään ja Lahden kaupungin maksamaan Reissu Ruodille hyvitysmaksua.

Markkinaoikeus hylkäsi valituksen viime viikolla. Markkinaoikeus perusteli päätöstä mm. sillä, että Lahden kaupunki ei ole lopullisesti luopunut hankintasopimuksessa linja-autoille asetetuista vaatimuksista tai hyväksynyt sitä, että voittaneen tarjoajan kalusto voisi olla hankintasopimuksen vastainen koko sopimuskauden ajan. Päinvastoin, Lahden kaupunki on lukuisia kertoja saattanut kalustopoikkeamaa koskevat näkemyksensä voittaneen tarjoajan tietoon, reklamoinut puutteista useita kertoja ja myöhemmin soveltanut hankintasopimuksessa ja myös tarjouspyynnön liitteenä olleessa tarjouspyyntöluonnoksessa olleita sopimussanktioita.

Markkinaoikeuden päätös
 
Kauankohan pysyy ajossa kun ei HelBkään oikein tahdo noita Linkkereitä käyttää linjalla.

Ja mielenkiintoinen kysymys on myös se, onko tuon auton akuille tehty jotain, vai ajetaanko sillä jotain hyvin pienen suoritteen liikennettä. Vai onko kenties tarkoitus ladata sitä päätepysäkeillä? Tuon on ehkä ajateltu korvaavan yhden Ruotin tarjoamista konversiosähköbusseista. Ja voisi ehkä ajatella, että sähköbussiksi alunperinkin rakennetun auton päivittäminen esimerkiksi akkujen osalta saattaisi olla vähemmän työlästä kuin dieselbussin muuttaminen sähköbussiksi.
 
Ja mielenkiintoinen kysymys on myös se, onko tuon auton akuille tehty jotain, vai ajetaanko sillä jotain hyvin pienen suoritteen liikennettä. Vai onko kenties tarkoitus ladata sitä päätepysäkeillä? Tuon on ehkä ajateltu korvaavan yhden Ruotin tarjoamista konversiosähköbusseista. Ja voisi ehkä ajatella, että sähköbussiksi alunperinkin rakennetun auton päivittäminen esimerkiksi akkujen osalta saattaisi olla vähemmän työlästä kuin dieselbussin muuttaminen sähköbussiksi.

Tuo ajaa usein 7 linjan lisälähtöjä. Aamulla tuplaamassa 7.35 ja 8.35 lähdöt Karistosta Kauppatorille ja sitten iltapäivällä Kauppatorilta Karistoon 13.25, 14.25, 15.25 ja 16.30 ja Karistosta torille 13.55, 14.55 ja 15.55.
 
LSL-lautakunta on 25.4. päättänyt palauttaa pari vuotta sitten toisistaan erkaannutetut Lahti–Heinola- ja Lahti–Orimattila -seutulinjat takaisin Heinola–Lahti–Orimattila -seutuheilureiksi. Muutos astuu voimaan syksyn aikataulukauden alussa, jolloin käyttöön jäävät seuraavat linjanumerot:

- 71 Orionaukio–Heinola kk via Jyränkö
- 72 Orionaukio–Reumanmäki via Urheiluopisto
- 73 Orionaukio–Heinola kk via Urheiluopisto–Jyränkö (arki-iltaisin + viikonloppuisin)

Linjatunnukset 61 ja 69 jäävät siis elokuussa historiaan mutta pikalinjat 60 ja 70 säilyvät erillään.
 
Lahti 21.7.2023

Ruoti 57 (Linkker) / 7.

Valtakunnantasollakaan kovin monta Linkkeriä ei aivan viime päivinä ole ollut ajossa. Pari turkulaista avoimen datan mukaan kyllä on ollut.
 
LSL värinen Yutong joko E12 tai E15 tuli Kehä 3 Kuusikon kohdalla vastaan.

LSL-väreissä on vain 5 kpl E15, ne käyvät Vantaalla huolloissa.

Syksyn reittimuutoksiin tuon Heinola-Orimattila -linjan lisäksi kuuluu linjan 10 kokeilu Pajulahteen kolmesti päivässä arkisin.
 
Takaisin
Ylös