Sillä on nyt sitten nimikin, eli kyseessän on oikorata Päärata - Lentokenttä - Pasila. Ajattelin että tästä voisi avata Kehäradasta erillisen ketjun. Selvitys löytyy RHK:n sivuilta http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/lentoaseman_ratayhteysselvitys/
Muutamia huomiota selauksen jälkeen:
Muutamia huomiota selauksen jälkeen:
- Kaksi vaihtoehtoa: Nykyisen lentoaseman kautta tai Viinikkalan uuden terminaalin kautta. Ensimmäinen maksaa miljardin, toinen vähän enemmän. Viinikkalan reitin huonona puolena voi nähdä ettei Hyrylään tulisi asemaa.
- Vaihtoehtonan Pasila - Kerava lisäraiteita pidetään käytännössä hyvin vaikeana toteuttaa, mm. kevyen liikenteen pääväylät, tiet, parkkipaikat ja asuintontit radan varressa olisivat hyvin vaikeita ja työläitä uudelleen reitittää tai lunastaa.
- Vapautuva kapasiteetti ajatellaan käytettävän etupäässä G, H, Z junille ja mahdolliselle uudelle ratahaaralle, ei yksilöidä mutta tarkoittanee käytännössä Östersundom - Porvoo suuntaa.
- Hyötykustannuslaskennasta todetaan että siihen ei sisälly maankäytön mahdollisuuksia, elinkeinoelämän hyötyjyä, säästöjä Finnavialla/Finnairille, jne. eli oikeastaan mitään olennaista. Pelkästään lipputuloilla ja matkustajien ajansäästöllä laskettu H/K onkin 0,68. Miksi tällaisia byrokraattisia laskuharjoituksia ylipäänsä tehdään kun ei niillä mitään tekemistä todellisuuden kanssa?
- Huolimatta Helsingin osallisutimesta selvitykseen, liikenne-ennusteissa ei ole mitään lentokenttämetroja. Järki voittaa.
Viimeksi muokannut moderaattori: