ultrix sanoi:
Onko tämä arkipäivää sinullekin?
Lähtökohta on, että kaikkien edelliseltä asemalta tulleiden liput tulisi tarkistaa ennen seuraavaa asemaa. Matka-aikojen nopeutuessa ja matkustajamäärien noustessa onkin henkilökunnan oltava erityisen tarkkana, että raportoimme eteenpäin jos hommat jäävät tekemättä toistuvasti ajan yksinkertaisesti loppuessa kesken. Työnantaja onkin jo pikaisesti regoinut esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välillä kulkevista Pendolinoista annettuun palautteeseen, kun asiakkailta on jäänyt lippuja tarkastamatta ja näihin ruuhkaisempiin juniin on lisätty miehitystä. Näin yhteistyön pitäisi toimia. Onhan se kaikkien etu, että matkustajilla on myös lunastettu oikeus matkaansa.
ultrix sanoi:
Joudutko paljonkin odottelemaan vessassa kykkiviä, ja onko keskimääräistä useampi heistä jäniksiä?
Melko harvoin vessasta enää löytyy epärehellisillä keinoilla matkustavia, koska se nyt on ensimmäisiä paikkoja jotka ainakin henkilökohtaisesti tarkastan. Kyllähän kaikenlaista epärehelliset yrittävät aina keksiä, mutta olemme kyllä hyvin tietoisia uusimmistakin yrityksistä. Sattuneesta syystä, en kuitenkaan anna tässä ensimmäistäkään esimerkkiä viimeisimmistä uutuuksista. Visa Electronilla ei edes kannata yrittää. Se on junahenkilökunnan korvissa jo kirosanaan verrattava sana. Tekniikka kehittyy kuitenkin ja seuraavassa myyntilaitteessa kortin käyttäminen toivottavasti on jo mahdollista. Siihen asti Visa Electronin käyttäjillä on mahdollisuus ostaa lippunsa esim. asemien lipunmyynneistä, VR:n nettilipun myynnistä
www.vr.fi tai ennen junaan nousemista automaatista nostamallaan käteisellä. Visa Electron ei ole pankki- tai luottokortti, jotka hyväksytään maksuvälineinä paikoissa, joissa ei ole mahdollista varmistaa kortin saldoa reaaliajassa.
ultrix sanoi:
VR saisi palauttaa lipunmyynnin hyvin monelle asemalle, eikä vain lopettaa niitä kuten nyt - konnarien työtaakka kasvaa kohtuuttomasti kylmäasemien vuoksi.
Lipunmyynti pienillä asemilla olisi toki hyvää palvelua, mutta valitettavasti tähän suuntaan ollaan menossa. VR on kuitenkin lisännyt huomattavasti mahdollisia lipunlunastuspaikkoja tekemällä yhteistyösopimuksen R-kioskien kanssa. Oletteko muuten kuulleet, että mitä VR edellä sitä Matkahuolto perässä. Heidänkin lippuja saa tulevaisuudessa R-kioskeilta.
Mitä konduktöörien työtaakkaa tulee, niin siitä olen mielestäsi samaa mieltä. Työn määrä on huomattavasti lisääntynyt minunkin uran aikana, mutta palkkauksessa sitä ei normaalien yleiskorostuksien lisäksi ole mitenkään huomannut. Tässä onkin tehtävää, että saamme edunvalvojamme, Rautatieläisten liiton, vihdoin toimimaan. Tähän mennessä konduktöörit ovat vielä joustaneet ja suostuneet melkeinpä kaikkeen lisätyöhön mitä meille on keksitty. Mielestäni onkin meidän kaikkien etu, että myös palkkauksessa alkaisi näkymään työnmäärän kasvaminen. Muuten niitä lisätöitä tulee pian taas lisää. Tämä taas johtaa työssä uupumiseen, joka taas sairaslomiin ja loppupeleissä kustannusten nousemiseen. Olisi vähintään kohtuullista huomioida lisääntyvä työn määrä palkkauksessa.
ultrix sanoi:
Mitenkä muuten pääkaupunkiseutu - tarkistetaanko kaukojunissa minkä verran Helsinki-Tikkurila ja Helsinki-Espoo väleillä kaukojunissa lippuja?
Lippujen tarkistaminen tulee aloittaa mahdollisimman pian lähdön jälkeen. Tarkastuksen aloittaminen on täysin junan johtavan konduktöörin päätettävissä eli mitään tarkkaa aikaa ei ole. Henkilökohtaisesti aloitan usein jo välittömästi Helsingistä lähdettyä. Aikainen aloitus tarkoittaa myös enemmän aikaa toiminnalle. Jokaisella on kuitenkin omat työtapansa, joihin en täällä sen enempää puutu. Lipuntarkastuskäytäntöön vaikuttaa myös junatyyppi, vaunuston eroavaisuudet ja miehityksen määrä.
ultrix sanoi:
mikäli konduktööri tulee, maksan tältä väliltä käyvän hinnan lipunmyynnin aukiololisineen
Kaukoliikenteen junat eivät ole tarkoitettu YTV-alueella matkustamiseen, mutta mikäli junaan tulee niin näin toimitaan kuten kirjoitat. Kaukoliikenteen lipun ostaminen junasta (huom! myös lähijunasta) maksaa 3 euroa enemmän, mikäli aseman lipunmyynti on ollut auki lähtöhetkellä. Pendolinossa tämä lisämaksu on 6 euroa. Helsinki-Pasila välistä saa siis halutessaan maksaa jopa 21,80€ matkustamalla Pendolinon Business-luokassa aseman lipunmyynnin ollessa lähtöhetkellä auki. Jos haluaa nauttia vielä välipalan kyseisellä yhteysvälillä Pendolino Business Plus-luokassa, niin hinta on 29,60€.
ultrix sanoi:
Ei kai matkustajan velvollisuus ole rynnätä "Ei lipunmyyntiä"-osastoon junailijan perään ostamaan lippua?
Mikäli asiakas huomaa konduktöörin kulkevan ohitse, niin suosittelen pyytämään hänet takaisin - seuraavana saattaa tulla tarkastaja. Toki meidänkin täytyy aktiivisesti yrittää myydä lippuja, mutta aina lähijunan osastoon saapuessa "lippuja!" huuto tms. aiheuttaisi varmasti pidemmän päällä palautevyöryn matkustusrauhan häiritsemisestä. Tiedä sitten?
ultrix sanoi:
Siis kuka on tämä valittava taho: VR Oy, konnarit vai kanssamatkustajat?
Kanssamatkustajat.
ultrix sanoi:
Toijalasta Tampereelle IC2:ssa matkustaessani lippuni on kerran jäänyt leimaamatta ja toisella kerralla lippu oli LomaPassi - konnaria en silti nähnyt.
En kommentoi enempää tapausta, kun en tiedä taustoja. Junassa on saattanut olla teknistä ongelmaa, pidempikestoinen asiakaspalvelutilanne tai järjestyshäiriö, joka on varannut konduktöörin. Pääsääntöisesti jokaisen aseman jälkeen kaikissa osastoissa on kierrettävä, vaikkei ketään tulisikaan. Tämä jo matkustusturvallisuuden vuoksi.
ultrix sanoi:
Mikä on tarkka päivämäärä, jolloin vanhat tarrat lakkaavat kelpaamasta? 30.9?
Kaikki tarvittava tieto opiskelijakorteista ja niillä matkustamisesta löytyy
http://www.vr.fi/heo/palvelut/fopiskelijat.htm osoitteesta. Huomioikaa, että opiskelijakortin ostotodistus ei riitä alennuksen myöntämiseen junassa vain ainoastaan sitä vastaan hankittu VR/MH-opiskelijakortti. Kortti on siis oltava asiakkaalla ennen junaan nousemista. Junassa korttia ei voida tehdä, eikä myöskään alennusta sääntöjen mukaan myöntää. Opiskelijoissa on valitettavan paljon asiakkaita, jotka pyrkivät menemään sieltä mistä aita on matalin. Mielestäni on kohtuullista vaatia alennuslipulla matkustajalta sen verran vaivaa, että edes perusasiat ovat kunnossa - tässä tapauksessa alennuskortti. Näitä marraskuussa tai jopa lukuvuoden jälkeisenä kesänä junaan nousevia "onnenonkijoita" on liiankin kanssa, jotka sitten vaativat itselleen alennusta vaikkei kortit ole kunnossa "kun oli niin kiireinen opiskeluvuosi". Varmasti oli, mutta säännöt ovat sääntöjä. Kun kaikki noudattaisivat niitä, niin monelta ikävältä tilanteelta vältyttäisiin. Suurin osa opiskelijoista hoitavat kuitenkin asiapaperit vaadittavaan kuntoon asiallisesti, josta heille kiitos ja hyvää matkaa
Ensimmäisen uuden lukuvuositarran tapasin tänä syksynä elokuun 1. päivänä InterCity2-junassa 137 kello 15:10. Jos hän ehti laittamaan asian kuntoon jo silloin, niin miksei muutkin ehtisi? Nämä ensimmäiset tarrat jäävät aina hyvin mieleen, koska käytän heitä seuraavan lukuvuoden ajan esimerkkeinä muille.
Joillekin kuitenkin käy, kuten Hausmylly aikanaan lauloi "taas syksy tää mut yllättää ei kesän muistot mieleen jää... sullakin on ikävä lokakuu". Näihin kuviin ja tunnelmiin, konduktööri vaikenee.