- Liittynyt
- 8 Marraskuu 2005
- Viestit
- 399
Olen matkustanut Helsingistä Keravalle R-Junalla siten että konduktööri on tullut vasta savion kohdalla kyseiseen osastoon(Oli lipunmyynti osasto/Tarkistin)
Ruuhkaisimmissa R-, H- ja Z-junissa ei ole lainkaan harvinaista, että lippuja Helsingistä tulleille saatetaan myydä vielä Keravan jälkeenkin. Myyntilaite tulostaa sen minkä ehtii, eikä sitä konduktööri yhtään sen aiemmin eläkkeelle pääse, vaikka kuinka yrittäisi konetta nopeuttaa. Parempi myydä kerralla oikea lippu kuin hätäillä ja peruuttaa sitten virheellisiä lippuja.
Myös asiakkaat pystyvät vaikuttamaan huomattavasti lipunmyyntitilanteen nopeuttamiseen. Hankkimalla lipun etukäteen asemien lipunmyyntipisteistä (lippukassat, junamaatit) ei lippua tarvitse edes ostaa junasta. Helsingin, Pasilan ja Tikkurilan asemilla on varsin nopeat lipputoimistot, joissa jonot liikkuvat pikaisesti. Lisäksi ne ovat varsin hyvin auki. Jos asiakas kuitenkin päätyy ostamaan lipun vasta konduktööriltä, niin olisi hyvä huomioida seuraavat asiat: Ilmoita kuuluvasti minne olet menossa ja onko sinulla oikeus alennukseen, jos on niin millaiseen?
Esimerkki nopeasta ostotilanteesta:
Asiakas: "Yksi opiskelijan meno Järvenpäähän" (asiakas näyttää voimassaolevaa opiskelijakorttia ja on varannut tasarahan 2,60€). Aikaa kuluu noin 30 sekuntia.
Esimerkki hitaasta ostotilanteesta Kirkkonummen suunnasta Helsinkiin:
Asiakas: Antaa 20€ setelin konduktöörille sanomatta sanaakaan.
Konduktööri: "Niin, mitähän saisi olla?"
Asiakas: "No, eihän tällä junalla pääse kuin Helsinkiin".
Konduktööri: "Niin no, junaa vaihtamalla Pasilassa sitä pääsee toki jatkamaan matkaa vaikka koko rahalla lähes Tampereelle asti"
Asiakas: "No eikun Helsinkiin".
Konduktööri: "5,10€ ja tässä 14,90€ takaisin, olkaa hyvä":
Asiakas: "Mites se niin kallis oli?"
Konduktööri: "Tämä on normaali kolmen vyöhykkeen lipun hinta."
Asiakas: "Niin, mutta kun minä olen opiskelija..."
...ja sitten peruutetaan yhtä lippua, tehdään toista ja aikaa kuluu.
Näin se homma menee.