Lepsuilua matkalipuntarkastuksissa

Kun kuitenkin muistetaan, että konduktöörin tärkeimpiä tehtäviä ovat asiakaspalvelun ohella juna- ja matkustusturvallisuudesta vastaaminen, niin olisi erittäin hyvä ottaa asiakkaan etukäteen asioista selvää. Lisäksi asemien lipunmyynnit ovat sikäli parempia paikkoja tiedustella tällaisista asioista, koska heillä on mm. internet

Auttaisiko mielestäsi asiaa mitenkään jos jokaisella lähiliikenneasemalla ainakin YTV-alueen sisäpuolella olisi lipunmyyntiautomaatti, ja junissa alettaisiin periä lisämaksua (esim pyöristys ylös lähimpään euroon) konnareilta ostettavilta lipuilta, niin teillä olisi enemmän aikaa huolehtia itse matkustajien ja junan turvallisuudesta. Olen seurannut pidemmän aikaa tilannetta ja tullut siihen tulokseen että vuosi vuodelta kertalipun suoraan konnareilta ostajien määrä on vain kasvanut, johtuen lähinnä laiskudesta. Kaikille halukkaille ei edes ehditä myydä lippua ja siksi moni joutuu kulkeman pummilla vaikka olisi halunnut maksaa.

t. Rainer

"O ye’ll tak’ the high road and I’ll tak’ the railroad, and I’ll be in Scotland before ye"
 
Auttaisiko mielestäsi asiaa mitenkään jos jokaisella lähiliikenneasemalla ainakin YTV-alueen sisäpuolella olisi lipunmyyntiautomaatti, ja junissa alettaisiin periä lisämaksua (esim pyöristys ylös lähimpään euroon) konnareilta ostettavilta lipuilta
Myös lähiliikennejunissa olisi hyvä olla lippuautomaatti vaikkapa eteisissä, samoin HKL:n raitiovaunuissa. Konnarin lipunmyynnillisenä tehtävänä olisi sitten vain tarkistaa liput, ja tarvittaessa myydä lisämaksullinen lippu.
 
Auttaisiko mielestäsi asiaa mitenkään jos jokaisella lähiliikenneasemalla ainakin YTV-alueen sisäpuolella olisi lipunmyyntiautomaatti, ja junissa alettaisiin periä lisämaksua (esim pyöristys ylös lähimpään euroon) konnareilta ostettavilta lipuilta, niin teillä olisi enemmän aikaa huolehtia itse matkustajien ja junan turvallisuudesta. Olen seurannut pidemmän aikaa tilannetta ja tullut siihen tulokseen että vuosi vuodelta kertalipun suoraan konnareilta ostajien määrä on vain kasvanut, johtuen lähinnä laiskudesta.

Ehdotus on hyvä, joka asemalla pitäisi olla lipunmyyntiautomaatti. Ja mieluiten sellainen joka käteisen lisäksi kelpuuttaisi pankki-/luottokortit. Toinen helpottava seikka voisi olla jos kertalipun pystyisi ostamaan etukäteen, nythän sen voimassaolo alkaa suoraan ostohetkestä.

Silloin kun kuljen lähiliikenteen junalla, paluumatkani kotiin alkaa useimmiten Keran asemalta, jossa ei ole lipunmyyntiautomaattia. Koska työnantaja maksaa matkani, ja minun täytyy tehdä joka reissusta tositteellinen matkalasku, en voi hankkia matkakorttia, sarjalippua tms. vaan tarvitsen irrallisen kertalipun. Kovalla yrityksellä lipun onnistuu yleensä ostamaan ennen Pasilaan saapumista (ja VR:n kunniaksi jopa luottokortti käy) mutta muutaman kerran ei ole onnistunut. Laiskuudesta ei siis todellakaan ole aina kyse.

Nykyinen systeemi, jossa lippuja myydään lähiliikenteen junissa vaikuttaa tehottomalta ja antiikkiselta käytännöltä, joka lisäksi vaikeuttaa liputta matkustamisen toteamista ja suorastaan kannustaa opportunismiin ja/tai vilppiin. Mieluummin ostaisin lipun asemalta automaatista kaikessa rauhassa junaa odottaessa.
 
Koska työnantaja maksaa matkani, ja minun täytyy tehdä joka reissusta tositteellinen matkalasku, en voi hankkia matkakorttia, sarjalippua tms. vaan tarvitsen irrallisen kertalipun.
Matkakortilla tehdystä yksittäisestä matkasta saa kyllä kuitin YTV:n lippuautomaatista. Toiminto on muistaakseni matkakortin tiedot tms, josta saa tulostettua paperisen tositteen, jossa näkyy voimassa olevan lipun tyyppi ja voimassaolo.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkakortilla tehdystä yksittäisestä matkasta saa kyllä kuitin YTV:n lippuautomaatista. Toiminto on muistaakseni matkakortin tiedot tms, josta saa tulostettua paperisen tositteen, jossa näkyy voimassa olevan lipun tyyppi ja voimassaolo.

Voi mennä ehkä pilkunviilaukseksi, mutta muistini mukaan tuollaisia historiaprinttiä ei kelpuuteta tositteeksi. Tarkkaan ottaenhan se ei sellainen ole. Kysymys nousi esiin joskus Tampereella, kun sielläkin bussissa pystyy kyllä sellaisen tulostamaan, mutta se ei kelpaa. Toinen juttu tietty on, että kun tulee YTV-alueen ulkopuolelta, ei ehkä välttämättä edes halua ostaa YTV-alueen matkakorttia mahdollisine pantteineen jne. Ja pitäisikö se lähijunamatkan tuloste käydä Pasilassa asemahallissa printtaamassa ennen kaukojunaan hyppäämistä?

Uudet teknologiat ovat monesti ihan OK, mutta ne usein otetaan käyttöön muistamatta sellaista yksityiskohtaa, että lipulla voi olla muukin funktio kuin osoittaa matkustusoikeus junassa. Eli toimia reskontraan kelpaavana tositteena.
 
Mites olis, jos hankkisit kerralla lipun TAMPERE-KERA ja paluumatkalla KERA-TAMPERE, jolloin saat tositteen koko matkasta?

Menomatkalla teen juuri näin (jääköön käsittelemättä tässä ne vaikeudet jotka aiheutuvat jos 2. luokka on täynnä ja pitää ottaa 1. luokan lippu pelkälle kaukojunaosuudelle -- ei onnistu junamaatista vaan pitää mennä tiskille).

Paluumatkalla tämä ei onnistu, kun en koskaan etukäteen tiedä mihin junaan milloinkin ehdin. Ja Keran asemalta ei lippua pysty ostamaan, kuten jo todettiin.
 
Paluumatkalla tämä ei onnistu, kun en koskaan etukäteen tiedä mihin junaan milloinkin ehdin. Ja Keran asemalta ei lippua pysty ostamaan, kuten jo todettiin.

Paluumatkalla voit ostaa Kera-Tampere liput (matka- ja vaihtolippu) koko matkalle konduktööriltä lipunmyyntiosastoissa. Lippu myydään asiakkaan haluamaan matkustusluokkaan. Mikäli haluat varmat paikkatiedot, saat ne tätä lippua vastaan lipputoimistosta. Ilman paikkatietoja en suosittele lähtemään klo 15-18 välillä lähteviin kaukoliikenteen juniin Helsingistä tai Pasilasta. Näissä lipuissa on valmiina hinta ja alv, joten ne kelpaavat sellaisinaan mm. matkalaskuihin.
 
Nykyinen systeemi, jossa lippuja myydään lähiliikenteen junissa vaikuttaa tehottomalta ja antiikkiselta käytännöltä, joka lisäksi vaikeuttaa liputta matkustamisen toteamista ja suorastaan kannustaa opportunismiin ja/tai vilppiin. Mieluummin ostaisin lipun asemalta automaatista kaikessa rauhassa junaa odottaessa.

"Muun Suomen" asukkaana en voi kuin hämmästellä, miten vaikeaksi taajaan pääkaupunkiseudun lähiliikennealueella asioivat matkustajat junailunsa tekevät! Heidänhän pitäisi olla vaivattoman lipunoston mestareita!
Itse olen aina saanut lunastetuksi haluamani lipputyypin ihan kaikkialla Suomessa - yleensä jopa kummemmin jonottamatta. Janihyvarisen tapaan minäkin ostaisin (ja ostankin) matkalippuni aseman automaatista kaikessa rauhassa heti, kun matkustusajankohtani on minulle selvinnyt.

Lipunoston vaikeus ei ole perimmäinen syy vilpistelyyn, vaan rikollinen mielenlaatu. Itse olen kaikki omat matkani maksanut enkä maksattanut muilla. Leimaa en ole kaikkiin matkalippuihini saanut, mutta niillä harvoilla kertalipuilla ei ole toista (sitä vilpillistä) matkaa tehty.
 
Kuulukos saneeraamattomissa Sm2 junissa väliovellinen "pieni" osasto lipunmyyntiin Wc:n vieressä? Itse kerran päätin että ja mähän en kondyktöörin perään juokse, koska mun mielestä tämä osasto on vielä lipunmyyntivaunua ihan selkeästi.. Kondyktööri ei käynyt siis aivan ohjaus/lipunmyyntivaunun päässä vaan kääntyi ennen ovea ja näin minulle ei myyty lippua! Eli kaikilla matkustajilla ei ollut mahdollisuutta tällöin ostaa lippua. Mielenkiintoinen tilanne Matkalipuntarkastuksen tullen.
 
Kuulukos saneeraamattomissa Sm2 junissa väliovellinen "pieni" osasto lipunmyyntiin Wc:n vieressä?

Näitä on vielä muutamia jäljellä ja kyllä ne kuuluvat lipunmyyntivaunuun. Lipuntarkastustilanteessa olisit voinut vedota, että konduktööri ei olisi käynyt kyseisessä osastossa. Todennäköisesti olisit kuitenkin saanut tarkastusmaksun, jonka kääntöpuolella on valitusmahdollisuus mikäli olet kokenut vääryyttä mielestäsi. Suosittelisin kuitenkin, etenkin jos olet nähnyt konduktöörin, että kiinnität hänen huomion jotenkin.

Eräs naismatkustaja tuossa viimeisen viikon sisällä matkusti koko matkan Leppävaarasta Helsinkiin A-junalla ja alkoi sättimään minua Pasilasta lähdön jälkeen, kun en ollut myynyt hänelle lippua vaikka "rahat ovat kokoajan olleet hänen käden sisällä". Tällaisessa tapauksessa, kun asiakas on selkeästi nähnyt konduktöörin ja konduktööri asiakkaan useamman kerran (asiakas osti lipun neljännen kerran häntä ohittaessani), mutta lippua ei ole yritetty ostaa tuloksena on oikeutetusti tarkastusmaksu tarkastajien tullessa junaan.

Muistutan edelleen, että junahenkilökunta ja tarkastajat ovat junissa palvelemassa maksavia asiakkaita. Harvoin on lippunsa asianmukaisessa kunnossa pitävä asiakas alkanut meitä sättimään tarkastustoiminnasta. Liputtomat ja rahattomat sitä vastoin antavat kyllä palautetta päivittäin, jonka ainakin minä jätän omaan arvoonsa. Palautteen antaja kun ei ole maksanut palveluista mitään.
 
...ja kaikille - Visa Electron ei vielä kelpaa junissa maksuvälineenä.
Olisi mukava tietää että koskahan se sitten alkaa oikein käymään? Ollaan sentään kohta vuodessa 2007, kyllä olettaisi että kohta alkaa käymään..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvät matkustajat tämä on Intercity-juna Joensuuhun,junassa on vaunuja myös Iisalmeen.Junassa on ravintola ja baari vaunu myyntinumeroissa 6 ja 13.Hyvää matkaa!

Millähän numerolla nuo Iisalmen vaunut sitten kulkevat aikataulussa ja missä kohtaa ne irroitetetaan Joensuun vaunuista? Onko Näissä niin että on Iisalmen vaunuille oma konnari ja Joensuun vaunuille oma konnari? Aloin vaan miettimään että on niillä konnaripojilla kiire jos meinaa koko 18-vaunun letkan saada tsekattua Hki-Kouvola-välillä..
 
Millähän numerolla nuo Iisalmen vaunut sitten kulkevat aikataulussa ja missä kohtaa ne irroitetetaan Joensuun vaunuista? Onko Näissä niin että on Iisalmen vaunuille oma konnari ja Joensuun vaunuille oma konnari? Aloin vaan miettimään että on niillä konnaripojilla kiire jos meinaa koko 18-vaunun letkan saada tsekattua Hki-Kouvola-välillä..

Junassa on ainakin Perjantaisin kaksi konduktööriä Kouvolaan asti.Myyntinumerot 1-8 menevät Iisalmeen ja niitten mukana yksi Helsingistä ja yksi Kouvolasta tullut konnari.Joensuuhun aina yksi tai (perjantaisin) kaksi konnari(a) Helsingistä.
 
InterCityssä 9 on perjantaisin 15 vaunua, joista ensimmäisen vaunun myyntinumero veturin jälkeen on toki 18. Kokoonpanon järjestys on (suluissa myyntinumero):
Sr1+Ex(18)+Ex(17)+Expt(16)+Ex(15)+Rk(14)+Edfs(13)+Ed(12)+Edb(11)+Ex(7)+Expt(6)+Ex(5)+Rx(4)+Eds(3)+Ed(2)+Edb(1). Vaunut 11-18 menevät koko matkan numerolla IC9 Helsingistä Joensuuhun. Vaunut 1-7 jatkavat Kouvolasta InterCity 77-numerolla Iisalmeen. Konduktöörejä junassa on parhaimmillaan neljä.
 
Takaisin
Ylös