Liettuan matkustajajunaliikenne

Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ainakaan LDZ:n tai Lietuvos Gelezinkeliain sivujen hauilla ei löydy mitenkään Vilna-Riika-junaa, eikä myöskään Deutsche Bahnin haulla. Onhan juna kuitenkin kulussa?
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Riika-Vilna juna ei toistaiseksi ole kulussa. Välillä aikatauluhaku on sen kuitenkin näyttänyt. Muuten aiotuista liikenteen lisäyksistä taisivat kaikki toteutua. Liikenteen aloittaminen viivästyi ja hankaloitui nimenomaan paperitöiden takia. Kaikenlaisia sopimuksia pitää tehdä, teknisesti tuo olisi helppoa. Samaan tapaan latvialaisten junien ajaminen jälleen Valgaan Virossa oli pitkään jo sinänsä selvä asia, kaikilla oli tahto niiden ajamiseen. Sopimusten hiominen kesti kuukausikaupalla.
 
Vs: Re: Baltian rautatieliikenteestä ja sen kehitysmahdollisuuks

No olipa hyödyllistä viitata kaksi ja puoli vuotta vanhaan viestiin. Syksyllä 2005 ei päässyt ja keväästä 2007 alkaen on taas päässyt.


On täällä viitattu vanhempiinkin. ;)

Pääasia että pääsee.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ei nyt varsinaisesti liity matkustajaliikenteeseen, Liettuaan kumminkin. Tällainen uutinen tavaraliikenteen saralta.

„Maxima“ prekes gabens ir traukiniais

www.DELFI.lt
2008 rugpjūčio mėn. 14 d. 14:10

Šiandien Vilnių pasiekė bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ traukinys, kuriuo atgabenti 48 konteineriai su „Maxima LT“, UAB parduotuvėms skirtomis įvairiomis prekėmis. Tai pirmasis bandomasis krovinys, po kurio pristatymo bendradarbiavimas su „Lietuvos geležinkeliai“ bus tęsiamas.

„Prekių pervežimas traukiniais populiarėja visame pasaulyje, nes naudojantis geležinkelių transportu yra sunaudojama kone tris kartus mažiau degalų, nei vežant krovinius vilkikais", - sako „Maxima LT“ generalinis direktorius Gintaras Jasinskas. Anot jo, krovinį, kurį atgabeno traukinys, į Vilnių paprastai vežtų net 48 krovininiai vilkikai. Gabenant tą patį krovinį traukiniu bus ne tik mažiau teršiama aplinka, bet ir tausojami šalies keliai.

Bendrovės vadovas teigia, kad prekybos tinklo ir geležinkelių transporto įmonės bendradarbiavimas – naudingas, nes geležinkeliais gabenamos prekės iš Klaipėdos uosto į „Maxima“ sandėlius pateks greičiau ir mažesnėmis sąnaudomis.

Šaudyklinis konteinerinis traukinys Klaipėda – Vilnius – Klaipėda – tai pirmas toks projektas ir AB „Lietuvos geležinkeliams“.

Pradėdama bendrą projektą su AB „Lietuvos geležinkeliai“, „Maxima LT“ siekia, jog didžioji dalis iš Europos sąjungos ir trečiųjų šalių į Klaipėdos jūrų uostą atplukdomų krovinių būtų gabenami nebe sausumos transportu. Planuojama, kad prekės iš dviejų Klaipėdos uosto terminalų į „Maxima LT“ sandėlius traukiniu bus gabenamos du kartus per savaitę


Päivittäistavarakaupan ykkönen Maxima aloittaa Liettuassa maan sisäiset rautatiekuljetukset. Satamasta varastoihin siis. Maahan on pinta-alaltaan huomattavasti Suomea pienenmpi. Täällä kotimaassa Keskon logistiikkakeskuksen takapihalla kulkee raide. Tavaraa ei silti kulje kiskoilla. Mielestäni uuden aikakauden yrityksen ja vanhakantaisten rautateiden yhteistyö edustaa tulevaisuutta. Ehkä joskus taas meilläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uusi matkustajajunareitti Vilnan rautatieasemalta Vilnan lentoasemalle on avattu. Olemassaolevalle radalle rakennettiin pysähdyspaikka lähes terminaalin viereen. Junat ajavat noin 40 min välein, lippu maksaa 2 litiä. Käytössä on puolalaisvalmisteinen uusi moottorivaunu. Junassa eivät kelpaa kaupunkiliikenteen liput. Myöskään Vilnan aseman sijainti ei ole erityisen hyvä liike-elämää ajateltuna. Suurimman hyödyn uudesta junasta mielestäni saavat ne, jotka ovat aikeissa jatkaa Vilnasta kaukobussilla tai junalla muualle Liettuaan. Turisteille reitti on kohtuullisen hyvä. Seitsemän minuutin matka-aika on myöskin ruuhka-aikaan mukavan nopea.

Aikataulut löytyvät www.litrail.lt -osoitteesta. Englanniksi löytyy aikatauluhaku. Hakua käyttävän on syytä tosin tietää, että lentoasema on liettuaksi Oro uostas.

Vielä linkki reitin avaamisesta kertovaan uutispätkään: http://www.youtube.com/watch?v=cGlm...tai.net/forumas/showthread.php?t=6083&page=25
 
Vs: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

- Vilna-Turmantas 5 junaparia
- Vilna-Ignalina ma-pe 2, la-su 1
Nyt näyttää olevan myös Ignalinan junaparien määrä kasvanut yhdellä. Muut junat ovat numerosarjassa 657-670, mutta yksi Ignalinan pari on 895/896. Onkohan se sitten RA-2-junalla ajettava pari?
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Myös Vilnan ja Varėnan välille on jossain vaiheessa tullut uusi junapari. Illan viimeinen juna jää nykyisin jo Rūdiškėsiin Valkininkain sijasta. Tämän illan viimeisen junan kulkumatkaa on lyhennetty moneen kertaan, ensin Varėnasta Valkininkaihin ja nyt Valkininkaista Rūdiškėsiin.

On se muuten kumma, että monessa arvostetussakin matkaoppaassa edelleen horistaan Vilnan ja Varsovan välisistä junista, jotka poikkeavat hiukan Valko-Venäjän puolelle. Tätä vanhaa Pietari-Varsova-päärataa ei ole ajettu matkustajajunilla Marcinkonysistä eteenpäin enää varmaan kymmeneen vuoteen. Mutta onhan helpompaa aina vaan kopioida tiedot jostain toisesta matkaoppaasta virheineen päivineen kuin käydä itse selvittämässä asia netistä.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Riiasta Vilnaan saattaa kuin saattaakin tulevana kesänä päästä junalla. Valko-Venäjän rautatiet aikoo yhdistää toukokuun viimeisestä päivästä alkaen Latvian, Liettuan ja Valko-Venäjän pääkaupungit uudella junalla Riika-Vilna-Minsk-Gomel. Linkki uutiseen: http://www.rw.by/index.php/.13.3007.1..0.0.0.html

Luultavasti suurin matkustajavirta kulkisi Riian ja Minskin välillä, Vilnasta kun Minskiin pääsee junalla muutenkin. Voi olla, että uusi juna pysähtyy molempiin suuntiin Vilnassa sellaiseen aikaan, ettei siitä oikein turistille ole iloa Baltiassa liikkumiseen. Myöhään illalla Riiasta, aamulla Minskistä ja puoliltapäivin Gomelissa tuntuisi järkevältä aikataululta.

Ei tämä uutinen nyt vielä välttämättä tarkoita, että tuollainen yhteys todella tulee. Onhan noita kaikkia suunniteltu. Saa nähdä.
 
Vs: Liettuan matkustajaliikenne 16.9.2005 alkaen

Vilna-Kaunas ma-pe 13 junaparia, la-su 8
Vilna-Trakai ma-pe 8 junaparia, la-su 6
Vilna-Naujoji Vilnia ma-pe 15 junaparia, la-su 10
Sähkömoottorijunaliikennekin on hiukan lisääntynyt.

Vilna-Kaunas ma-pe 15, la-su 12 junaparia
Vilna-Trakai ma-pe 8 junaparia, la-su 6
Vilna-Naujoji Vilnia ma-pe 18 junaparia, la-su 15

Illan viimeinen juna Vilnasta Kaunasiin ja aamun ensimmäinen juna Kaunasista Vilnaan ovat dieselmoottorijunia. Näillä hoidetaan Kaunasissa operoivien runkojen vaihto.

Uutuutena aikatauluissa on nyt nopeita vuoroja, jotka eivät pysähdy kuin Kaisiadorysissä ja käyttävät matkaan aikaa 65 min.

Kaunasin tunneli on vieläkin remontissa, eli junat jäävät tilapäiselle Kaunas 1:n asemalle. Vilna-Sestokai-Vilna-junapari ja kaukojunat ajavat Kaunasin ohi ohitusrataa pitkin.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uudempaa low entry -kalustoakin näyttää olevan liikkeellä. Nämähän olisivat voineet olla Suomessakin oiva vaihtoehto Stadlerille, Talgon ohella. Kenen tekeleitä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Junat valmistaa tšekkiläinen ČKD vagonka a.s; sama yhtiö valmisti Dm12-vaunut Suomeen.

Junia on alkuvaiheessa tulossa kaksi. Päärataverkkoa ei Liettuassa ole sähköistetty kuin Vilnan ja Kaunasin välillä. Turistien suosimaan Trakaihin kulkee sähköjuna. Naujoji Vilnian asemalle ajetaan, koska sähköjunien varikko sijaitsee siellä. Junilla on tarkoitus ajaa Vilnan ja Kaunasin välillä nopeasti ja säännöllisesti. Suurin nopeus Liettuan rataverkolla on 120 km/t, eikä asiaan ole luvassa ihan heti muutosta, joten alle tunnin matka-aika saavutetaan harvoilla pysähdyksillä.

Uuteen sähköjunaan on tarkoitus myydä 2. luokan lippuja vähän kalliimmalla, kuin nykyisiin 3. luokan riikalaisiin juniin. Onhan investointi suuri ja tasoerokin ihan tuntuva. Aikataulun mukaiseen liikenteeseen ensimmäinen noista päässee ihan kuukauden parin sisällä. Alkuvaiheessa ajettanee joitain viikonloppu- ym. vuoroja, sitten myöhemmin siirrytään tiheämpään liikennöintiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Uudempaa low entry -kalustoakin näyttää olevan liikkeellä. Nämähän olisivat voineet olla Suomessakin oiva vaihtoehto Stadlerille, Talgon ohella. Kenen tekeleitä?
Linkkisi viittaa johonkin albanialaiseen hirvitykseen, tästä taisi olla kyse? :)
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Linkkisi viittaa johonkin albanialaiseen hirvitykseen, tästä taisi olla kyse? :)

Juu, yök... Kuten joku toisessa ketjussa mainitsikin, näyttää tuo kuvan järjestysnumero muuttuvan käyttäjien lisätessä uusia kuvia. Tuo sinun linkki on oikein. :)
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Linkkivinkki: http://www.miestai.net/forumas/showthread.php?t=8214

Vanhoja aikatauluja Liettuasta, alkuun uusimman itsenäisyyden ajan alkutaipaleelta, myöhemmin 70-luvun venäläisiä. Ei sinänsä liity teemaan, mutta joitakuita maan rautatieliikennettä tuntevia saattaa kiinnostaa. Nuo kumminkin ovat varsin hankalat löytää. Saman foorumin samaan aiheeseen tulee varmaankin jatkoa - monet paikalliset vaikuttavat kovin kiinnostuneilta noista.
 
Takaisin
Ylös