Liettuan matkustajajunaliikenne

Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Kiitokset skannaajalle ja kiitos sinulle vinkistä!

Mielenkiintoista, että vuonna 1975 on joidenkin matkustajajunien vetovoimaksi merkitty höyry tai akut. Yksi Latviassa käytössä olleista akkusähkövetureista on Riian rautatiemuseossa. Kokeilu ei kaiketi ollut kovin onnistunut.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Hei

Olin Mogilevissa
[http://www.bing.com/maps/?mapurl=ht...lN2UzNS45NjAyMjI5NjkyOTY3JTdlLTQwLjI1MzkwNjI1
Valko-Venäjällä ja näin, että Mogilev - Vilna yöjuna kulkee nykyisin. Piti oikein silmiä hieraista, kun Valko-Venäjän itä-rajalta kuitenkin on jo jonkin verran matkaa Vilnaan.

Myös Valko-Venäjän RW sivu tukee väitettäni:
http://www.brestrw.by/trains1/findPassTrainsAction.do;jsessionid=69184E7715149ADF9D1489E8BDE125AD

Perskeles, kun tuo Rail Baltica tulee niin kyllä Valko-Venäjän junamatkailijoita hellitään :)

Ehdotan, että kun Rail Baltica aukeaa niin Valko-Venäjän junamatkailusta tehdään oma topiikki
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Saattaa Valko-Venäjälle alkaa päästä taas Riiastakin. Latvian asemille laitetuissa kansainvälisissä aikatauluissa on mainittu juna Riika-Gomel Vilnan ja Minskin kautta merkinnällä "eri määräyksestä" . Samoin Liettuan graafisissa aikatauluissa on valmiina viiva tuolle junalle. Tänään ilmeisesti Latvian ja Liettuan rautateitten johtajat tapaavat muitten asioitten merkeissä, mutta tuo matkustajuna on siinä sivussa mukana.

Junassa olisi suoria vaunuja Odessaan ja Adleriin. Lähtö- ja tuloajat Gomelissa vaikuttavat samoilta kuin Kaliningrad-Gomel -junalla, joten tuntuisi todennäköiseltä, että niin Riiasta kuin Kaliningradista tulevat junat ajettaisiin Valko-Venäjällä yhdessä. Liettuassa juna pysähtyisi varsin epämukavaan aikaan, mutta Riiasta Minskiinkin pääsisi mukavasti yön yli.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Moi,

Löytyi hienoja kuvia Liettuan vetureista: http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=9213

EDIT: Tämmöisen löysin; http://www.miestai.net/forumas/forumdisplay.php?f=49

http://translate.google.fi/translat...sta&tq=traukinys+forumas&sl=fi&tl=lt&start=20
mutta on varmaan paljon muitakin?
Tietääkö joku muuten mikä on foorumin osoite Liettualaisilla juna harrastajilla?? Googlen kääntäjähän on modernien foorumi ihmisten paras kaveri ;)

---------- Viesti lisätty kello 18:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:10 ----------

Ei taida Liettuassa olla rahaa Rail Balticaan.. Tai sitten vain lypsävät EU:lta isompaa rahoituspakettia :wink:

http://translate.google.fi/translat...+baltica&tq=Rail+Baltica&sl=fi&tl=et&start=30

http://www.export.by/en/?act=news&mode=view&id=11326

EDIT: Ilmeisesti raha hanat aukesivat ja toteutus jatkuu:http://translate.google.fi/translat...fi&q=rail+baltica&tq=Rail+Baltica&sl=fi&tl=et
http://translate.google.fi/translat...+baltica&tq=Rail+Baltica&sl=fi&tl=et&start=10
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ymmärränkö nyt oikein tämän käännöksen, että Liettua harkitsee 2030 vuoden tavoitteeksi kaikkien raiteiden nopeudeksi minimissään 160 km/h?


http://74.125.79.132/translate_c?hl...gle.fi&usg=ALkJrhgrouM-GSeTw1bgeKl5uUg5siD-WA

http://translate.google.fi/translat...ate_s?hl=fi&q=poland+rail+baltica&sl=en&tl=pl

Puolalaisten juttuja:
http://translate.google.fi/translat...ate_s?hl=fi&q=poland+rail+baltica&sl=en&tl=pl

http://translate.google.fi/translat...ate_s?hl=fi&q=poland+rail+baltica&sl=en&tl=pl
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ymmärränkö nyt oikein tämän käännöksen, että Liettua harkitsee 2030 vuoden tavoitteeksi kaikkien raiteiden nopeudeksi minimissään 160 km/h?
Annatko alkuperäisen sivun osoitteen, niin voisin katsoa alkukielestä (kun se kerran näkyy olevan puolaa)?
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Annatko alkuperäisen sivun osoitteen, niin voisin katsoa alkukielestä (kun se kerran näkyy olevan puolaa)?

Morjesta Max,

Toki toki elikkäs selikkäs-> Ylhäällä vasemmalla lukee "Google kääntäjä" siitä tekstistä piiru oikealle niin näkyy alkuperäinen URL eli linkki miltei aina tuo alkuperäinen linkki näkyy jos tämän "univesaalin haun kanssa" -> http://www.google.fi/language_tools...&channel=s&rls=org.mozilla:fi:official&hs=IpZ

..Ja jos jostakin syystä tuota alkuperäis linkkiä ei näy "google kääntäjä laatikossa" niin alkuperäisen linkin voi kopioda selaimessa näkyvästä URL ositteesta (koppasin tuon käännetyn linkin keskeltä)- > http://www.kow.com.pl/punkt-widzenia/45-punkt-widzenia/997-rail-balticawazna-dla-litwy.html

..Ja jos ei muu auta niin googlaa käännetyn linkin uudestaan siten, että jättää translate moskan pois linkki osoitteesta. Yleensä löytyy alkuperäinen linkki.

googlaa vaikka puolalaisia sivuja englannin kielellä.. ..Tai ihan millä kielellä vaan. Tosi kätevä toiminto tämän Rail Balticiin liittyen. Olen hakenut Latviaksi, Liettuaksi, Puolaksi, Viroksi, Valo-Venäjäksi ja Venäjäksi tietoa hankkeen edistymisestä. Täytyy vielä todeta, että oli kieli mikä hyvänsä Baltiassa, Baltian Venäjällä tai Baltian seutuvilla niin Rail Baltica keskustelu ja aiheet on TODELLA pinnalla!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

En itse ole huomannut aiheen olevan ainakaan Baltiassa kovin pinnalla. Nämä ykkösvaiheen hankkeet ovat lähinnä paikallisen rataverkon parantamiseen liittyviä. Kun sinne taustalle saadaan Rail Baltica, EU:n rahoitusosuus lienee korkeampi.

Kuten ennenkin tässä on todettu, mitään teknistä estettä Baltian pääkaupunkeja yhdistävälle junaliikenteelle ei ole. Vaikkapa ennen sotia kulussa ollut Riika-Berliini -juna voisi nykyrataverkkoa käyttäen taittaa välin yön yli siedettävässä ajassa. Nopeudet ovat koko välillä 80-120 km/t muutamia ongelmapaikkoja lukuunottamatta.

Tiettyjen osuuksien tasonnosto ei sinänsä automaattisesti johda siihen, että kansainvälistä matkustajajunaliikennettä tulee. Mikään ei myöskään automaattisesti tee tavarankuljetuksen kannalta junayhteyttä Baltian ja Keski-Euroopan välillä nykyistä houkuttelevammaksi. Onhan Liettuassa ollut jopa raideleveydenvaihtolaitteisto käytössä. Silti rajan ylittävä tavaraliikenne on jäänyt vähäiseksi ja matkustajaliikenne hoidetaan yhden päivittäisen junan voimin.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Noh netissä on ainakin pinnalla kun Googlella etsii online translaattorilla :D.

Niin noh kaipa se niin on, että junan pitää suorastaan piestä ominaisuuksillaan autoilun hinnassa, saatavuudessa(lähtö tiheys),nopeudessa ja ominaisuuksissa että ihmiset semmoiseen lähtevät?

Olisihan se myyvä artikkeli ainakin itselle, että minä ja autoni hyppäisi Tallinnassa junaan ja ebaisi ja vetäisi eetvarttia junassa jossa auto olisi mukana koko ajan.

Ja nopeus olisi sitä luokkaa, että vaikka olisi bensaa suonissa niin omalla auton ajolla tulisi monta tuntia takkiin junamatkustamiseen verrattuna.

Ja hinnoittelu siten, että olisi houkuttelevaa ottaa juna eikä laskea pennejä mitä säästää omalla autolla ajossa ja nopeus siten, että ilkeää verrata lentokonematkustamiseen.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Kuten ennenkin tässä on todettu, mitään teknistä estettä Baltian pääkaupunkeja yhdistävälle junaliikenteelle ei ole. Vaikkapa ennen sotia kulussa ollut Riika-Berliini -juna voisi nykyrataverkkoa käyttäen taittaa välin yön yli siedettävässä ajassa. Nopeudet ovat koko välillä 80-120 km/t muutamia ongelmapaikkoja lukuunottamatta.
Mutta jos RailBalticaa todella ryhdyttäisiin toteuttamaan, niin uutta baanaahan se tarvitsisi melko lailla. Ja senhän voisi toteuttaa keskieurooppalaisella raideleveydellä, jolloin vaihto-ongelmista päästäisiin kerralla...
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Ja senhän voisi toteuttaa keskieurooppalaisella raideleveydellä, jolloin vaihto-ongelmista päästäisiin kerralla...

Jos uutta rataa aletaan tehdä, se tehdään Keski-Euroopan raideleveydellä. Kaunasiin näillä näkymin rakennetaan normaaliraiteinen rautatie. Sen jatkaminen Riikaan voi jossain vaiheessa olla mielekästä. Tallinnaankin ehkä sitten joskus. Linjausvaihtoehtoja on lukuisia, mutta nykyinen raideleveys on tarpeen jatkossakin, joten kokonaan uusi reitti tuntuisi järkevältä.
 
Vs: Liettuan matkustajajunaliikenteen tilanne

Jossain välissä on junapari 385/386 Homel-Kaliningrad-Homel siirtynyt historian lehdille. En tiedä, kulkiko se vielä kesällä.
 
Takaisin
Ylös